Ögon?
Jag vill göra ögon på mina tekannor (stengods), har tidigare gjort detta men jag kommer inte ihåg vad jag använde. Kommer bara ihåg att jag vaxade över dem då jag skulle glasera, så jag antar att jag målade ditt ögonen innan skröjbränningen. Kan ju gissa på nån slags oxid till pupillerna, men vad ska man använda till ögonvitorna?
Du kanske gjorde kannan i en vit lera så att du inte behövde något särskilt till ögonvitorna?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Svart färgkropp till pupillen går ju också bra eller svart under/ påglasyrfärg/ dekorfärg, ev oglaserat till vitan om du har vit lera som Ulla säger, eller också vit färgkropp, eller vit underglasyrfärg och oglaserat ovanpå eller transparent glasyr på det målade…Det finns många sätt…:D

Mina tekannor är gjorda i fylelera.
Ja där fick jag svar på tal lotta2,
, men vad är allt du berättade om,
, och köper man det färdigt eller blandar man till det själv? Färgkropp har jag ju hört innan, men minns inte riktigt vad det är, är det typ som engobe?
Ögonen är inte glaserade, eftersom jag ju vaxade dom innan glasering.

Du kan använda Porslinslera. Antingen i fast form, el. engobeform. Sen målar du dit pupillen antingen med svart färkropp, engobe el. oxider. Jag har använt det till tänder på mina vilddjursmuggar i stengods.
Om dina tekannor redan är skröjbrända så kan du köpa färdig underglasyrfärg eller färdigblandad vit engobe som fungerar på skröjat, hos din leverantör. (Naturligtvis kan du använda färdigblandat på oskröjat också.)
Som Lotta2 skriver så finns det många sätt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo Sol, alla grejerna köper du hos din leverantör. Sök bland artiklarna finns det lite mer info om underglasyrfärger och hur man använder dom också.
Färgkropp är enkel förklarat sammanmalda mineraler och finns i massor av olika färger, och man kan använda dom dels att färga in lera med, dels att färga in glasyrer med och till att måla med, eller till att blanda engober. Hur man målar med dom står det bra i artikeln.

Istället för vax kan du kanske använda flytande latex!?
Om du vill lämna ögonvitorna oglaserade vill säga..
Mvh/TG