Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1959 ggr
LenaR
0

Friterar hos Ulla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är jag ute hos Ulla och bränner. Vi försöker få till carbon trap shino. Såhär fint såg det ut vid ugnen i morse - lökar på väg upp och blommande vitsippor. De har inte valt ett bra ställe att växa på…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Understa lagret i ugnen

LenaR
0

Här tände vi på med en hög splintad ved.

LenaR
0

Oops , få se om bilden kommer med nu då?

[rolnor]
0

Kul! Jag vill absolut bränna med ved nån gång!

j-aan
0

Är det en ugn som bränns med olja ?

Ulla
1

Ja, det är det. Vi är ännu på experimentstadiet och testar olika typer av glasyrer. Shinon passar väl bäst i en vedbränning, men vi vill gärna se vad som händer i den här ugnen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Aha, jag såg ingen skorsten så jag blev fundersam! Olja är bra, går att reglera lätt och det blir en jävla kräm om man brassar på!

j-aan
0

Shino passar väl i alla reduktions-bränningar. Jack Troy brännde ju sina carbon trap shinos i mufflar.

pyromanen
0

Spännande!  När kan ni öppna?

Ulla
0

#7 (rolnor) Det är en frityroljeugn (Stefan Anderssons modell) som vi bränner i. Det fungerade väldigt bra den här gången, nästan bättre nu när vi byggt den litet större än den var från början.

#8 (j-aan) Vad bra. Vi har ingen muffel den här gången, men pratade om att vi borde ha haft. Det får bli nästa gång.🙂

#9 (pyromanen) I morgon är det dags att öppna den.

_
_

LenaR
0

Hemma igen gör jag ett nytt försök att lägga upp bilder. Vi börjar med en vanlig eld för att komma upp i tillräcklig temperatur för att oljan ska brinna.

LenaR
0

Här syns det tydligt att oljan brinner.

LenaR
1

På den här bilden syns ugnen till höger, oljetunnan isolerad med dynor till vänster, och en annan ugn i mitten under presenning. I bakgrunden Ullas superba verkstad, med stora fönster. På hitsidan av ugnen sitter vedinkastet som används för reduktion.

LenaR
0

En sista bild. Även med små pinnar kan man få rejäl reduktion. Det bolmar bra som synes! Det lustiga med den här senaste bränningen var att ugnen gick upp i temperatur så snabbt, fast vi byggt på den med ett par varv. Brännkammaren är 30% större än sist, och då fick ugnen jobba mer. Att ugnen gick upp så snabbt var nog inte bra för vår carbon trap. Det enda som blev bra i den här bränningen var en celadonvas Ulla tog med som test. Om ni ber henne om ett foto får ni se något vackert!

LenaR
1

Oops igen… Ni kan stå på huvudet och titta på sista bilden? :-D

Ride84XL
0

Stolsdynor som isolering för att hålla oljan varm - "man tar vad man har"😃 

Men, schysst bygge - är ugnen uppe i temp på sista bilderna eller är det lågan som är "gulvit"? (ser dock inte ut att glöda in några andra springor). Sotigt var det på sina ställen - antar ni reduktionsbränt lite i den ugnen, haha.

LenaR
0

Dynor är väl inte estetiskt tilltalande, men det fungerar alldeles utmärkt för att hålla oljan varm. 😉 Det är förstås också en doppvärmare i oljan.

Jag vet inte riktigt när jag fotade. Vi började reducera vid 800 grader ungefär, och jag tog nog fotot precis när vi började.

Ja du har rätt, vi använder ugnen för alla vackra reduktionsglasyrer. Vi har bränt carbon trap förut, med bra resultat, och den gången brände vi med mycket kraftigare reduktion. Då sotade det!

Men nästa gång vi ger oss på carbon trap blir det  - mufflar!!

Ride84XL
0

Man har ju sett filmer när dom bränner reducerande "anagama" - satan va det ryker. Mufflar är nog en bättre ide om man har grannar iallafallSkrattar

Såg ju lite varmare ut än 800 - men kameran kanske inte riktigt "gör det rättvist". Sen kan ju lågan se gul ut.

Glöd är ju annars verkligen en sån grej som är svår att få naturligt på bild/film - många kameror tar upp den osynliga IR-strålningen (som är starkare än det synliga ljuset) och den kan bli alla möjliga färger på bilden sen. Vanligast är att det ser lila ut i temp-området 400-800, eller så blir det vitt istället (vilket får det att se varmare ut). Roligast är om man har nånting som är ca 400-500°C varmt - då avges inget synligt ljus men fortfarande en massa IR (vilket en del kameror tar upp och kan få det att se ut som det "glöder" i lite alla möjliga färger på bilden)

[rolnor]
1

Luktar det kinesrestaurang när ni bränner?

Ulla
1

Nej, men jag hade jättebra aptit hela dagen. 😃

_
_

Arbez
0

Och ugnen har ni byggt själva förstår jag :)

Är det svårt att bygge en sådan?

Ulla
1

Ja, vi har byggt den själva. Jag hade förstås gått en kurs innan. stefanandersson här på forumet brukar hålla kurser där man får bygga och bränna en sådan ugn. Det är inte svårt när man har gjort det på riktigt innan. Jag kan verkligen rekommendera kursen om han skulle hålla den igen.

_
_

Ride84XL
0

Kul det där - hur mycket olja behöver man för en bränning förresten? Kul att veta bara

stefanandersson
0

Jag är glad att ni får användning för ugnskursen! 👍

#22: I år har jag ingen kurs planerad för frityr-olja och det har mest med att jag undersöker ett annat sätt att göra ugnen på – Men med andra ugnar och ungar har jag inte hittat tiden😃.

usd
0

Jag har inte kommit igång än men berget av hinkar frityrolja växer.. ;)

Ja jisses vad jag kan bränna på när det drar ihop sig!