Kattkeramik
För kattälskare är det ett stort nöje att botanisera bland vacker keramik där katter fått sätta "tassavtryck". Skåpen fulla, hyllorna svämmar över, men vad gör man när man hittar något nytt och alldeles speciellt vackert keramiskt hantverk? Man hittar en bra ursäkt att få med sig skapelsen hem, och alla ursäkter är som bekant bra utom de dåliga…:)
Här delar jag med mig av några av mina högt skattade keramiska alster, jag införskaffat och fått genom åren. Till att börja med en vacker ljuslykta tillverkad av en dansk keramiker (och kattuppfödare).
Det skulle vara roligt om ni har några alster med katt som ni vill dela med er av här i tråden tycker jag:) Och ni får naturligtvis mer än gärna lägga in dem på Katter också!

Är keramikern på Krukmakeri Grodan också kattfantast? Har annars bara sett just grodor på hennes grejer - överallt! Rätt kul med små reptiler som klättrar över kanten på temuggen eller döljer sig bland äpplena på fatet… Mitt favoritdjur till dekor är annars drakar, men dem kan ju inte en kattälskare gilla. Drakar äter väl katter.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag lyckades hitta några kattsaker inne på Grodan, men som jag förstod det var det en annan keramiker som gjort just kattsakerna. Men de är ändå inspirerade av stilen på grodorna. De är ju också väldigt söta!
Jag tycker drakar ofta är jätteläckra! Jag har en kompis som är en riktig drakfantast, men eftersom hon bor i Belgien är det svårt att skicka keramik och annat ömtåligt dit tyvärr. Så man får leta efter mjuka och mer oömma drakar. Äsch drakar äter väl människor också? Men det finns säkert drakar som är snälla vegetarianer och kattälskare *skratt*

De där muggarna är jättesöta, de ingår i en serie med lite olika produkter. Jag tror jag har en kaffefilterhållare nedpackad någonstans i samma stil - borde förstås ha köpt något roligare än det…:)
Vilken härlig kattbild på skålen! Är det din egen katt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
.

Vad söt, hejbe! Du kanske kan tipsa om vad du/din katt tycker om för typ av kattmatskålar/har för krav på utformnig och design för bästa matupplevelse i den här tråden…:)
#8 Ja, det är min kisse, en 17 år gammal kattdam vid namn Jasmin.
#9 Silhuett-bilden är något ristad, sedan målad med underglasyrfärg innan skröjen. Målar man innan det är brännt så kan man skrapa bort den färg som kommer utanför. Så lätt var det!
Hejbe, vilken jättefin katt, den tassade så fint över den fyrkantiga formen.
Problemet med målning på keramik är väl att färgen inte får flussa för mycket. Det har jag åtskilliga exempel på… Jag brukar blanda kvarts i underglasyrer som flussar kraftigt, någon som gör på något annat sätt?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja, det kan vara ett problem, men jag tycker att själva ristnings-kanten kan hjälpa till att hålla färgen "inom ramarna" så att säga.

Nämen åh så söt ljuslykta, LeWe!