Glasyrspruta
Hej
Om man nu vill spraya på glasyren men inte har någon tryckluft eller liknande så hittade jag en pryl på MAXI idag. Har inte testat själv ännu men tänker göra. Kanske någon annan redan har provat.
Det gäller alltså en Gardena besprutnings kärl (eller vad man skall kalla den) Den är på 1½ liter och man pumpar upp ett tryck i den innan man börjar spruta.
Lovisa

Intressant ! E den till för vatten ? Jag tänker på att glasyrer är ju lite tjockare, om det blir stopp ? Men det går kanske ändå. Vore spännande att höra sen hur det har gått för dig !
Jag har också fundrerat på en sådan, men inte testat. Det borde nog funka fint!
En sån har ju jag i mina samlingar någonstans. Jag kanske ska leta reda på den och testa. Den var längesedan den användes till det den var inköpt för.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nej, det funkar inte. Jag har för 7-8år sen provat ( innan jag köpte sprutskåp) och då var det med kopparglasyrer, och det tog tre sekunder sen så satte munstucket igen. Fick ha oerhört tunn glasyr också för att den skulle orka spruta glasyrern. Inte kul att rengöra det munstycket kommer jag ihåg….
Kanske har de ändrat designen på munstycket sen dess men jag tror inte att det fungerar bra nu heller. Det finns billigare sprutpistoler även för tryckluft som man kan köpa billigt som är gjorda för glasyrer. Tror att det är bättre.

Det var det jag misstänkte, tråkigt ! Men man kanske kan använda den om man bara ska ha ett jättetunt lager av nånting.

Loove! provade du att spraya på glasyren med din inköpta gardena spray? Hur gick det?
Jag såg en annorlunda sak när jag var hos en keramiklevernatör nyligen, det såg ut som en liten konservburk utan lock, med ett rör fastsatt ner i burken och ett rör som man skulle blåsa i som satt ovanför burken. Tydligen skulle det tryck som uppstod när man blåste i röret göra att glasyren sprayades upp i det andra röret… mycket besynnerligt. Lite för dyr för att bara köpa för att testa men det skulle varit kul att prova!
Gardenan fungerar icke…inte ens till oxider..jag testade för några år sen
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hej
Är det nån som har erfarenhet av att använda en sprutpistol för målarfärg för att spreja glasyr?
Jag använder en sådan men tycker att det går åt mycket glasyr.
Är munstycke olika?
Antonio
Ja, jag använder en jättebillig sprutpistol som finns i järnhandeln, med behållaren under sprutan. Vissa sprutpistoler hos Clas Olsson och Jula tror jag man kan köpa till olika munstycken, 1mm 1.5 och 2 mm vet jag att jag har sett. Min har ett 1.5 mm munstycke och det är helt ok. Fast jag kommer att köpa en annan modell nästa gång som jag köper en, denna envisas med att läcka lite granna längs med kanten.
Drömmen vore att hitta en bra billig sprutpistol med massor av lösa burkar eller behållare så man kunde blanda massor av glasyrer, men den har jag ännu inte hittat..tyvärr…
Tack lotta2
Ska titta på mina munstycke och prova.

Putt

Det finns en kinesisk variant där man blåser glasyren , se http://www.chineseclayart.com/mall/c110/s25729/store_tools.asp
Men även de svenska keramikleverantörerna har ju den manuella typen "cykelpump". Den fungerar ju bra och man får en massa armmuskler på köpet;)
#13 Precis såna glasyrsprutor andvänds här i Jingdezhen hela tiden!
Jag har köpt på mig några till mig själv och kan tänka mig att köpa fler ifall andra är intresserade. De går att koppla till kompressor om man trixar lite med slang och nån typ av ventil/ballofix. Annars kan man spruta m hjälp av munnen och "självblås".
Ser att den största jag hittat här (200ml) kostar ca 120:- plus frakt (International customers (Exclude Canada and Mexico): We ship using regular airmail or priority mail. These shipments will be charged $25 shipping and handling on orders of $50 or less, plus $20 for every additional $50 or portion thereof.) från den sida du länkat till.
Bild glasyrspruta
Ser fram emot att testa med mina stora fat. De har jag kämpat alldeles för länge med just när det kommer till glasering…
Apropå #13 Munblåsning av glasyr: Ni behöver inte "go worldwide"…. Googla på "fixerspruta", så hittar ni ett "inhemskt" redskap som använts sedan hedenhös….då och då även av keramiker (inklusive undertecknad). Den fungerar, men som med alla sådana här "mun- och handsprutor", begränsas användbarheten av hur mycket man orkar rent fysiskt….kanske inget för "halvmetersskålar", men till smågrejor, ok… (och förstås även för dekoration osv…)

Finns ju billiga kompresorer på t.ex. Clas Olsson, behövs ingen stor.
Jag har själv en som är oljefri,den funkar bra!
#16 = bästa lösningen….en "riktig" sprutpistol och en "riktig" kompressor…inte alls dyrt nuförtiden…

Jag har använt en sådan att spruta kopparoxid med någon gång. Funkade sisådär.
Har köpt en 'riktig' spruta och kompressor sedan dess, så du kan tänka dig att jag var inte riktigt nöjd med resultatet.
Hur stort munstycke ska det vara?
1,5 mm munstycke (brukar vara standard) fungerar bra. Ställ arbetstrycket på omkring 2 Bar, och använd inte för tunn glasyr, så kommer det att gå fint.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag tycker att det går mycket bättre med högre tryck, 3-4bar.

Munblåsning är riskfyllt. Man får små mängder dimma i sig av glasyren och det är faktiskt farligt. Vet en person som fick vårdas akut pga munblåsning av glasyr, med blödande slemhinnor och håravfall. Inte att leka med.
De Lapsus Resurgam
Beror väl på vad glasyren innehåller?
Hur mycket luft behöver man för att spruta bra med en färgspruta egentligen? Det är ju lika viktigt att veta som trycket
Jag har t ex en sån där stor stående cykelpump som har ca 10 cm² area på cylindern (runt 35 mm innerdiameter) och 35 cm slaglängd - med den går det ju rätt fort att fylla mindre behållare till höga tryck. Manometern går till 11 bar och det drar jag lätt upp. Men med en cylinder på bara 1 cm² (11,2 mm diameter) kan även min mormor dra upp lika mycket tryck utan problem. Men det kräver 10 ggr så många pumptag för samma luftmängd.
Effekten generellt sett ett betydligt större problem än kraften när det gäller att driva saker för hand - det hjälper varken att va stark eller öka sin utväxling där.
I övrigt behöver man ju bara en behållare med cykelventil och manometer. Men det är ju lite väl budget egentligen, för en liten kompressor är ju inte särskilt dyr ändå. Men det kan ju va intressant om man t ex har sin verkstad i en lägenhet och har gnälliga grannar - för en kompressor låter ju en hel del.
Luftmängden…? Med en kompressor som presterar > 110-120-130 liter/min (netto), klarar man sig fint. Ju större tank, desto längre intervaller får man (förstås) mellan starterna. Trycket…? Jag tog tidigt till mig till tesen att "1,8 - 2,2 bar är lämpligt", och det har alltid fungerat bra för mig. Detta var en "muntlig tradition" i den keramikindustriella miljö, där jag vistades en gång i tiden….och eftersom jag tycker att det fungerar, för jag den härmed vidare…. :-) Alltför högt tryck gör att glasyrdropparna tenderar att "torka" under sin färd i luften, och blåsa "förbi", alternativt skapa en torr och smulig yta. Detta står förstås också i förhållande till glasyrens viskositet…. Med all respekt för de som fått andra arbetstryck att fungera, håller jag personligen mig kvar vid "mina" 1,8 - 2,2 bar…. :-)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jo - jag menade knappast att man behöver 11 bar för att spruta glasyr. Det diskuterades tidigare i tråden att använda handdrivna sprutor istället för kompressordrivna. Med min cykelpump kommer jag lätt upp över 11 bar - men idealt för den här applikationen vore ju att skaffa en pump med större cylinder så man får större luftflöde med färre pumptag (=mindre jobbigt).
Men om man behöver 110+ liter/min vid 2 bar, för en vanlig färgspruta så spelar det ingen roll - då måste man ha en kompressor oavsett (pumpa tryck i en behållare funkar ju, men då kommer man få ägna det mesta av tiden till att stå pumpa i mer luft).
OK, det har funkat dåligt för mej tidigare att spruta, den blev täppt och jag fick skölja rent, men när jag ökade trycket försvann dom här problemen, det blir nog mer svinn men det tar jag gärna bara inte sprutan kläggar igen..
Haha - tänkte precis i början av tråden "undrar vad man får för tryck med dom grejerna". Det blir ju mindre problem med "stopp i sprutan" om man höjer trycket helt klart (större hål hjälper ju också såklart - men då behöver man ju mer luftflöde istället).
Jag kör med en handgjord glasyrspruta från Jingdezhen.
Passade även på att köpa mig en liten liten kompressor tänkt till Airbrush. Det funkar fint för mindre alster och den mindre glasyrsprutan. Men jag funderar på att investera i en kraftigare kompressor då jag ibland behöver den större glasyrsprutan för större alster. Vill inte stanna av och fylla på så ofta.
Har ingen aning om trycket i den kompressor jag har…