Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1731 ggr
[rolnor]
1

Reducerande bränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bränt reducerande i min el/gas-ugn för första gången och det gick bra!

Hittade lite recept på nätet, en temmoku och en oxblod som blev fina. Jag brände även en ecco ceramics färdigblandad oxblod som blev spännande, med tyvärr så hittar jag inte företaget på nätet så jag undrar om det inte finns längre, är ju ingen idé att satsa på en glasyr som inte tillverkas längre. Oxbloden som blev fin har jag kallat "3V" en bild;

[rolnor]
3

Den från Ecco Ceramics blev läcker, lila där den ligger tjockt och nästan självlysande runtom där den är tunnare. Trist att den kanske inte går att få tag på;

[rolnor]
0

Jag brände till kägla 9 med måttlig reduktion, i mitt fall blev det 1240grader med 30 min oxiderande utjämning.

Här är receptet på 3V, dom andra recepten på bilden har jag antingen inte provat eller så blev dom inte bra.

[rolnor]
0

Ni får vrida på nacken eller skärmen verkar det som!

[rolnor]
1

En bild på min temmoku, den är på porslin men det brukar inte vara så viktigt, en pålitlig enkel glasyr som jag älskar. Receptet har jag inte nu.

Bilderna är tagna med min iPad, går nog att gå närmare egentligen

[rolnor]
0

Provar igen, det ska gå att få bilden i inlägget;

LenaR
0

Snygga glasyrer, den från ecco ser ut som glas!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Mia Sjösten
0

Ja, verkligen läckra. Så kul att du delar med dig! :)

Ride84XL
0

Snyggt! 

Det hade varit kul att se samma i oxiderande atmosfär också (t ex att man lägger ihop 2 bilder på samma glasyr men olika atmosfär) - då ser man ju hur mycket reduktionen gör.

[rolnor]
0

Ja, det skulle vara informativt, kunde lägga in glasyrprover med en oxiderande bränning. Har ju misslyckats ibland med reduceringen och då blir oxbloden ljusgrön och temmoku blir tråkbrun, celadon svagt brun.