Lock
Hej alla oljare!
Tänkte höra med er om det är någon som med framgång har gjort en annan lösning på lock till er ugn än den som vi lärde oss på kursen?
Jag har gjort så som vi gjorde på kursen, lagt om lott, varit galet noga med att lägga dom så att de "lutar" åt rätt håll och därmed blivit helt raka i kanterna och jag har min U-balk och hålen mina gänga stänger nära själva stenarna. Jag har testat att dra åt hårt, sten ramlar ut, dra åt "löst" och sten ramlar ut och dra åt mellan och sten ramlar ut.
Jag har dessutom byggt det på en spånplatta så att underlaget är plant.
Det här med att stenarna trillar ur gör mig smått galen.
Sen så kan jag ju inte lyfta locket själv så att det är alltid är horisontiellt, måste ju ha upp det vertikalt för att kunna bära det… Om det nu är övergången mellan horisontiellt och vertikalt som gör det…. Fast det tror jag inte, det kan lossna sten även när jag börjar försöka lyfta det…
Så, nån som har tips för förbättringar, eller nått att tänka på, eller nått annat man kan ha som lock som funkar bra?
Må så gott!
det finns andra sätt också men det är konstigt att det inte sitter ihop för dig.
Enklast är att du köper småspik och knipsar av huvudet. sedan trycker du in den emellan stenarna (så att båda spikas så att säga). två spik på varje sten. de sätts med fördel i den övre delen av isolerstenen där det blir som minst varmt när du bränner.
Ett annat sätt som löser tyngden är ju att lägga en sätt platta överst i ugnen så den kommer i våg med "taket" och att du sedan säger porosilen uppe på. det visade jag nog under kursen.
Tredje sättet är att du ställer stenen på högkant och borrar ett hål igenom dem så att du kan trä en gängstav igenom. Gör du det rätt så kommer varje rad hänga på en gängstav som smultron på ett grässtrå. På det här viset blir locket i flera (lättare) delar.
Kanske finns det fler sätt men någon av dessa kanske passar dig bättre :)
Åh, tack för tipsen! Ska genast testa första tipset, verkar smidigast med avseende på de (få) saker som jag har hemma 😃
Bara att hoppas att regnet håller sig i molnen idag, för i eftm är det eldningsdags!
Tips nummer ett funkade finfint! Tack och bock! 🙂
(enda griniga med ugnen nu är att en granne snett över gatan ställde sig och skrek att jag förpestade hela området. Varför han inte kom över och pratade med mig eller min far (står på garageuppfarten hos mina föräldrar) vet jag inte, de har ju bara varit grannar de senaste 25 åren och varit på samma kalas o så… märkligt. Så nu har jag plockat ner den och burit den till andra sidan huset. Där har vi skog bakom. Och ena grannen är snäll, den andra jobbar på vardagar, så jag kan kanske komma undan med en bränning till! 😛
Men det klart, helt intelligent var det inte att dra igång den kl 5 en solig lördagseftermiddag kanske…)