Vattenglas
Någon som är intresserad av kemi? Lagd åt det naturvetenskapliga hållet? Jag har nämligen frågor om det märkliga materialet vattenglas och dess egenskaper.
Vattenglas ska i rumstempertur kunna ingå i oupplöslig förening med glas, så att man t ex kan 'tapetsera' upp papper på glas genom att ha vattenglas som tapetklister. Och jag vill veta hur det fungerar på keminivå.
För det fungerar inte alltid. Jag har försökt få dit tidningspapper på en glaserad kruka och det fäster inte alls. Och om en skröjad kruka är trasig går det ibland att laga med vattenglas, ibland inte.
Vad är det som händer??
undrar Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det finns ju många keramiker som också är kemister. Ingen av er som hittat hit?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag hade hört att man kan köpa vattenglas på Apoteket, så för en tid sedan så gick jag dit. Det visade sig att numera är vattenglaset beställningsvara och att man inte får beställa som privatperson utan måste ha ett företag. Undrar varför?
_
_
Du kan ju gå till Glaskonst iFokus och leta upp inlägget om att limma glas så kanske du får en ledtråd :))
Vattenglas går att köpa på färgaffären. Jag vet inte riktigt vad som händer mellan vattenglaset och glaset och förstår inte varför det bara fungerar ibland.
Konstigt att man inta kan köpa det på Apoteket utan vidare. Om det finns i färgaffären så kan det ju inte vara något som motiverar "förbudet" i apoteket.
_
_

Lr, menar du att du lagar skröjade grejer och bränner om ? Blandar du ut det med någonting eller häller du bara på det ? Det är ju ganska rinnande.

7, ok då ska jag testa det. Jo, jag har oxå googlat men inte blivit så himla mycket klokare…
Testade att limma ihop två glas bitar med vattenglas och det håller än.Det tog ett tag innan det stelnade till men sen blev det starkt.Hur starkt kan man undra ?

Jag är inte heller någon kemist, men jag gillar teorier….:
Min misstanke är att leran suger åt sig för mycket de gånger det inte håller så att det blir för tunt skikt för att limma ihop.
Vattenglas används t.ex. till eldfast murbruk. Man kan göra sitt eget genom att blanda vattenglas med ballast exempelvis kaolin/Aloxid och lite fin chamotte. Då får man samma mix som säljs dyrt av vissa som "specialklister 404 xx" för att limma fast lösa tegelbitar i ugnen. Om man ska limma ihop två lerbitar så föreslår jag att blanda lite torr lera av samma sort som ska lagas innan skröjen, så syns lagningen minst.
Min kemiska misstanke/teori är att vattenglaset precis som lim inte egentligen blandar sig kemiskt med underlaget utan mer att det fyller i håligheterna på respektive halva. Ju mindre molekyler limmet/vattenglaset har ju lättare fyller det ut helt släta ytor som t.ex. glas som är nästan helt slätt. Att pappret inte fäste på den glaserade krukan kan ju bero på att det inte var tillräckligt mycket vattenglas för att mätta pappret eller att det inte var tillräckligt koncentrerat. Det finns säkert flera olika kvaliteer.
Testa animaliskt lim för att tapetsera krukan med ! Om man lämnar en slatt animaliskt lim i ett glaserat fat och låter det torka är det så starkt att det faktiskt drar av glasyren från leran och lämnar en naken fläck porslin….
Animaliskt lim har jag aldrig hört talas om förut, men det lät ju helt otroligt att det kan dra glasyr av lera!
Jag hade blött upp pappret ordentligt med vattenglas, så det borde inte vara mängden det berodde på att det inte fäste i glasyren. Möjligtvis då kvalitén. Men jag undrar om inte glasyren var för matt, dvs innehöll för lite kvarts för att vattenglaset skulle fästa? Det vaga minne jag har från kemilektionerna är att det hade just med kvarts att göra…
Kul att höra olika teorier iaf!

Animaliskt lim använder t.ex. möbelsnickare för att få ihop två delar som inte alltid behöver passa 100 %. Därav snickerinamnet "draglim". Kanhända har det med kvartsen att göra men vattenglas kan man också måla på betonggolv för att det ska damma mindre och när jag testade det spillde jag en klick på bordet av plywood. Klicken sitter benhårt fast nu flera år senare…så i det fallet var det nog mer som ett lim, vilket som helst. Den höga alkaliteten hos vattenglaset kan ju fräta "isär" glasyren och bilda nya föreningar med underlaget när det härdar men där behöver vi en kemist som kan förklara exakt hur det sker.
In the meantime, gå in i en välsorterad färgaffär och be om ett hg harlim eller laxlim. Lös upp det genom att värma upp i vattenbad som med blockchoklad + lite vatten och späd sen med ännu mera vatten till mjölkkonsistens. Jag tror det funkar alldeles utmärkt att tapetsera krukor med och är dessutom absolut ofarligt för människa och miljö….dock inte för haren eller laxen….

12, menar du att man kan pensla på bara vattenglas på betong golvet ? Det finns nämligen en svindyr betongimpregning som man kan göra som innehåller vattenglas, men där är det nog annat i oxå och jag tror att firman själv vill komma ut och göra det och ta en massa betalt. Tänkte göra så med mitt verkstadsgolv och det vore ju häftigt om man kunde göra det själv.
Hej
Inressant ämne.
Jag köpt "vattenglas" (NATRON) på:
Kreatina- Sveavägen 42 Stockholm
Jag använde det för att minska yttspänning (tipset fick på net) i gjutlera.
Enligt företaget Askania som säljer vattenglas till industrier finns det Vattenglas som är antingen Natriumsilikat och Kaliumsilikat.
Natriumsilikatet består av soda, vatten och sand och i kaliumsilikatet är det pottaska istället för sodan. Om du vill ha mer kemisk beskrivning så verkar dom vara en bra källa.

Jag använder vattenglas och kaolin ihopblandat till en krämliknande konsistens vid reparation av skröjbrännt samt lagning av murbruk i ugnen.

#14 Ja, det menar jag. Det var så man gjorde förr innan någon kom på att man kunde döpa om vattenglaset, kalla det för impregnering och tjäna mer pengar på det. Samma sak med ugnsreparationsmassan. Vårt framstående välutvecklade västvärldssamhälle för också med sig att mycket kunskap försvinner till förmån för BNP.

Nu har jag testat att laga min ugn med kaolin och natriumsilikat. Spännande:D
vattenglas anväder jag lite till eget murbruk + sand,charmotte +,kaolin.aloxid,ball clay….
#20 Är det till alla typer av ugnar LAE?
Jag har en fråga om att laga ugnar. Jag fick nämligen höra att det inte är bra att mura igen sprickor i ugnen, för när ugnen går upp i temperatur och material vidgas av värmen kan en lagning förvärra sprickorna. Stämmer det?
Det stämmer att en lagning kan förvärra skadan. Ugnar som jag har tillverkat själv är utan murbruk i vissa fall annars med en mjuk mur fog. Jag har även gjort murbruk bara av ball clay och sand + litevatten . Utan vattenglas.
Så är det bättre att låta bli att laga, eller finns det något som är säkert att använda?
För tydlighetens skull frågar jag om vanlig elugn (blivande el-/gasugn) :)
Det viktiga är att stenen har möjlighet att röra sig .Små sprickor gör ingen ting. Det bästa du kan göra är att testa själv. Med ett par små bitar som du har limmat ihop ,kan du testa hur dessa fungerar efter att ha bränt de ett antal gånger.
Titta på # 10
Anders Fredholm sa att kaolin +lite vattenglas är bra som lim för sten.Det stämmer rätt bra
Tack för svar!

Skulle det kunna gå att limma (=laga) saker som spruckit i rakubränning, med vattenglas? Alltså använda vattenglas i stället för lim?
Skall man i så fall blanda i lite kaolin? Någon som testat detta?

27, Man måste väl bränna det igen för att det skall bli hårt, och då försvinner ju rakueffekten.

OK, det förklarar väl att vår täljstensugn sattes ihop med vattenglas. Det är över tio år sedan nu, men jag kommer ihåg att jag tyckte det var konstigt redan då.
När man sedan eldar i ugnen så "bränns" den troligen i hop och är sedan "limmad"…eller? Jag hade läst inlägg #12 från LarsT om vattenglas / animaliskt lim och antagligen blandat i hop korten lite. Nu åter till frågan om raku: kan man limma det med animaliskt lim? Eller vilket lim brukar ni använda? Om man sedan vill göra snyggt och markera sprickorna med guld, så finns det guld för porslinsmålning men det skall in i vanlig hushållsugn efter torkning i 24 timmar, och då måste ju limmet tåla 225 grader… Vill passa på att tacka alla som är så otroligt kunniga i detta forum. "Måste" in och läsa flera gånger dagligen! Här finns ju svar på allt!

Jag har målat med flytande bladguld som bara får torka sen. Då tål det ju inte disk, men dom grejerna jag gör i raku är inget man diskar ändå. I varje fall så behöver jag inte bry mig om vilket lim jag använder, jag har nåt tvåkomponentslim från biltema för tillfället, funkar mycket bra. Det finns säkert något som tål lite värme.
Kolla in länken http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/appendix4/Limtyper.html rulla ner och läs om silikat.
Ett tips:
50% kvarts 50 % kaolin blanda med vattenglas till en pasta.Perfekt att laga ugnar med
Vattenglas smälter vid 900C och förenar sig kemisk med andra silikater. Därför kan det användas för att limma kaolin, täljsten, kvarts, porslin, lergods gnejs, granit, diabas etcetra.
Vattenglas kan även användas för att sänka smältpunken (och bränntemperaturen) på olika leror. Till detta senare användningsområde är det dock bättre att använda soda.