Superugn
Ride och jag har diskuterat lite runt en riktigt bra ugn, här är en tråd till en firma som säljer kiselkarbidelement som antagligen har mycket lång livslängd vid keramikugnsförhållanden. Visst är det lite underligt att det hänt så lite på ugnsfronten? Antagligen för att dom material som används trots allt fungerar och är ganska billiga. MEN, fan vad kul det skulle vara att ta fram en RollsRoy-ugn med den allra senaste tekniken!
Det där verkar ju hur schysst som helst - det var ju samma företag som jag köpte fibern från till min ugn. Det där skulle man kolla - trist att man begränsas lite av att inte ha så mycket pengar för tillfället, men det blir till att kolla på lite senare, helt klart.
Tyvärr är det inte bara att bygga om den nuvarande ugnen - t ex fibern jag har nu har smältpunkt på 1500. Man får antingen byta ut den eller bygga en ny lite mindre ugn som man kan använda för dom högsta temperaturerna - det är ju inte så ofta man behöver värma stora grejer över 1300.
1600°C räcker ju för att ha så kul man kan få i princip - smälta stål, rent järn, nickel mm - smälta sand till orent kvartsglas, tror jag också det räcker till (iallfall få det till trögflytande "massa") mm.
Pratade med Holger häromdagen faktiskt..Kristinehamnare
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ett problem kan ju va vad man ska ha för pyrometer, haha - man måste ju ha en sån för att inte riskera överhettning och för att det är kul att se tempen. Typ S funkar ju inte heller för 1500+. Den har max på 1450 tror jag det var.
Kanske går att "over-driva" den också som jag gjort med min typ K (den är ju lite dyrare om den pajar). Annars får man kanske får ha nån IR-sensor för att mäta tempen.
Kollade förresten i samband med ombyggnad av min ugn upp lite närmare på olika element för att ev kunna uppgradera för högre temperaturer. Det är främst 2 typer av element som används för temp över 1300 - dels kiselkarbid och sen molybdendisulfid
Men när jag gick igenom databladen såg jag ett stort problem - det gäller atmosfären i ugnen. Båda typerna skyddas mot luftens syre genom att bilda ett skickt av smält kvartsglas - och som vi vet sjunker ju smältpunkten oftast betydande om kvartsglas blandas med nåt annat (det utnyttjar man ju när man gör vanligt glas). När föroreningar i ugnsatmosfären lägger sig på elementen så sänks alltså smältpunkten och kvarts-skicktet droppar av - vilket gör att ett nytt skickt bildas, men till det åtgår ju material från elementet.
Så om elementet bombarderas med koldamm (från t ex reducering), metallångor och metalloxid-damm slits dom ut fort. Kiselkarbidelementen förstörs dessutom av vattenånga - vilket är ännu värre (ångan får kvarts-skiktet att bli kristallint och tar bort dess skyddande förmåga).
Jag funderar på att bygga en liten ljusbågsugn istället - det är ju vad man gör i t ex stålverken och det skulle nog passa min behov bättre. Det borde ju bli det bästa av 2 världar - lika okänsligt som en eldad ugn, men fördelarna med el vad gäller kostnad per kWh och små förluster. Inte behöver man va så rädd för överhettning heller, så man slipper införskaffa en pyrometer som klarar dom höga temperaturerna (typ S funkar ju inte heller för över 1500 - så en som klarar det lär ju verkligen bli svindyr). Materialet på insidan av ugnen kan ju ta stryk men det ser man oftast innan det är för sent och det är inte lika dyrt att byta som förstörda element.
http://elektronikforumet.buggfix.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=68647
Strömmatningen som behövs för en ljusbåge är annars samma som skulle behövts för Molybdendisulfid-elementen. Man måste sänka spänningen för att få upp strömmen och ha strömbegränsning.
Vet dock inte om det funkar för keramikbränning, då det lär va svårt att få jämn värme i ugnen. Ljusbågen brinner ju så mycket varmare än ugnen i övrigt och är i stort sett lika varm när ugnen är kall som när den är uppe i temp - men för att bara "leka med" och smälta saker funkar det ju bra. Det är dock sällan jag behöver precis kontrollerad temp över 1300 ändå, utan då handlar det ju bara om att smälta saker - då kan man ju bara "elda på" direkt i t ex en isolerad degel i princip.
Hur gör man en ljusbågsugn? Det brukar väl vara stavar av grafit som bågen går från? Har tänkt att man kanske kunde ta strömmen från ett bågsvetsaggregat? Det här med att kiselkarbidelement slits, tror du det skulle vara ett problem i en keramikugn? Det låter ju som om dom ska vara väldigt rejäla för inustriugnar?
Det man behöver är ju i princip en likströmskälla med rätt låg spänning (kanske 30-60 V) som ger ordentligt med ström.
Jag tänkte testa sen att bygga en sån själv (kanske nåt att mecka lite med i sommar) - men ett vanligt svetsaggregat funkar ju så klart också utmärkt. Effekten man kan ta ut kanske dock blir lite lägre, eftersom man har kontinuerlig drift (när man svetsar normalt kan man ju oftast ta ut lite mer då man inte kör kontinuerligt) - men det är ju bara kolla spec på det aggregatet man använder (den ström som anges med 100% intermittens är den man kan ta ut för en ugn).
Just det missade några av frågorna där - grafitelektroder är nog enklast att testa med. Köpte 3 st härifrån:
http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/112/kolstav_esab
Får se sen hur dom presterar.
Vad gäller kiselkarbid-elementen borde väl bli samma för mindre element tycker jag - här var ett annat test som inte verkar va industriugnar:
http://www.dcab.se/NIL/NIL0022.pdf
Men har man tur kanske dom kanske räcker så länge i en keramikugn att man kan byta dom när effekten blir för låg, utan att det blir för dyrt. Det är ju dock slöseri eftersom dom räcker mycket längre - om man har möjlighet att justera matningspänningen.
Men slitaget är nog ett mindre bekymmer, om dom inte tål vattenånga
- dock verkar det som att det går att beställa några med nån specialbeläggning som inte har det problemet.
Kunde man inte kapsla in dom i ett rör, bornitrid finns ju eller nåt annat högeldfast, gärna med goda värmeledningsegenskaper? Sen behöver dom ju inte tåla vattenånga vid extrema temperaturer, vid säg 800grader finns det väl inget vatten kvar i lera?
Jo det går ju - dock får man dra ner på ytlasten då, för elementet kommer bli varmare. Det kommer göra att man behöver fler element (=dyrare). Men och andra sidan så tål dom ju väldigt mycket då - förutsatt att man lyckas göra skyddsröret tätt.
Tyckte det stod att 600 var max vad dom klarade vid kontakt med vattenånga - och det var ju elementens temp (ugnens är ju då lägre). Jag tänker mer i mitt fall på ifall man t ex lägger in nått som avger ånga i en redan varm ugn eller att man stiger så fort i temp att all ånga inte hinner avges förrän elementen är uppe i 600+
Många gånger är just vattenånga en av förbränningsprodukterna när man bränner diverse organiska material, när t ex vissa material som gips, sönderfaller osv. Testa att hålla ett glas ovanför en gaslåga (det bildas imma p g a vattenånga som kondenserar).
Men det kanske ändå skulle funka för keramikändamål. Mest vatten avges väl vid skröjbränning - där går man ju sakta upp och det mesta vattnet lär ju va borta när man kommit över 300°C
Man använder ju kiselkarbidskivor i keramikugnar, har själv haft ett par sådana i botten på min dieselugn, men det kanske är annorlunda med elementen? Vore intressant om man kunde göra skivor av kiselkarbidelement som kunde klä ugnen invändigt?
Jo just det - tänkte också på det. Dom plattorna är ju riktigt hållbara också vad jag förstår. Med frågan är ju då om det är samma typ av kiselkarbid - leder t ex plattorna ström och hur stor är resistansen? När man gör halvledare t ex så använder man ju kiselkarbid också om jag inte minns fel, men blandar i lite saker för att få dom egenskaper man vill. Det kan ju va "legeringsämnena" som gör kiselkarbiden ledande som förstörs/försvinner vid höga temperturer och vattenånga/syre också
Jag har för mej att kiselkarbidplattor är ledande men resistancen vet jag inget om, är den låg kan man ju använda lågspänning? Det finns olika kvaliteér, såna "nitride-bonded" som stöter bort glasyrspill sen finns ännu dyrare "advancer" som är väldigt hållbara och tunna. Har varit inne på att skaffa såna men dom vill inte sälja till mej, är firmor i USA. kanske kan Cebex eller nån annan ta hem på beställning? Är det nåt jag ogillar så är det glasyrspill som förstör sillimanitskivor, plattengobe hjälper föga..
Jo - såna plattor borde man ju kunna använda för att skydda element om inte annat. Kiselkarbid leder ju värme bra också. Men det kommer i såna fall bli ett dyrt bygge med hela insidan av ugnen i kiselkarbid. Molybdendisulfid-element skulle va ännu bättre för mig att satsa på då - ljusbågsugnen jag funderar på kräver ju precis samma typ av strömmatning som dom elementen (låg spänning, hög ström och strömbegränsning) så då kan man ju fixa strömmatningen först och sen har man ju allt klart ifall man vilja testa att bygga en sån ugn också, i framtiden när man får råd. En sån strömkälla är ju också användbar till mycket - t ex svetsa med. Kiselkarbidlementen kräver ju mer en "specifik strömmatning" som man inte kan använda till så mycket annat än att bara mata just dom elementen.
Molybdendisulfid-elementen tål vattenånga utan problem, men måste skyddas mot metallångor och oxid-damm.
Tyckte Uterm skrev att dom sålde sättplattor i kiselkarbid. Det måste ju helt klart finnas här i Sverige iallafall - beställa sånt här från USA lär inte va nån höjdare. Det väger väl en del också, så frakten lär inte bli billig. Sen fastnar det ofta i tullen så man får betala mer moms än prylarna kostar typ (dom lägger ju då på 25% av bruttopriset - men förmodligen har man ju redan betalt i USA, som ingår i priset. Så man får ju betala moms på moms så att säga) på det också.
Såna plattor som glasyr inte fastnar på skulle va användbart för mig också ju - stöter den bort glasyr så fastnar ju säkert inte smält metall och glas på den heller. En liten platta (t ex 20 x 25 cm) man kan ha i botten och ställa/lägga saker på skulle ju va perfekt även med min ugn jag har nu.
Ja, kanske kan nån firma ta hem, instämmer om det där med moms på moms, blir svindyrt..
Molybdensulfid är nytt för mej, är nog inga billiga grejor?
Jo - jag kommer ihåg 2005 när jag köpte en av dom första solid state ljudinspelarna som kom. Då kostade ju samma pryl kanske motsv 3500 kr i USA, och typ 15000 här. Idag tjänar man inte alls på det då man kan köpa samma grejer, bara marginellt dyrare här.
Likaså har jag en polare som köpt förstärkare till sina högtalare där av ett litet märke som inte är så känt, men som tillverkar jäkligt bra grejer - motvarande prestanda till det priset går inte att få tag på här och det skiljer flera gånger i pris.
Men här handlar det ju bara om plattor av ett specifikt (men inte alltför ovanligt) material - tvekar på att prisskillnaden är särskilt stor mellan olika länder då, eller att tillgängligheten skulle skilja så pass. Det jag däremot tycker, är att företag här i Sverige är dåliga på är att skriva ut priser (då hittar man ju ofta utländska sidor som säljer samma grejer men skriver ut priserna).
Man måste ofta dra iväg mail eller t o m ringa i vissa fall för att få priser - det är ju inte så kul om man inte har nån aning om vilket prisområde motsvarande prylar ligger i. När grejerna överskrider ens tänka budget med sådär 10 ggr känns det ju lite som att komma till en butik med en 20-lapp och fråga efter ett kg oxfile.
Men det jag sett på utländska sidor så verkar det som man skulle kunna utrusta en ugn som min med molybdendisulfid-element för under 10 000 iallafall och en ännu mindre ugn blir ju billigare. Kiselkarbid-element ligger på ungefär samma - eller bara marginellt billigare.
Bygga en ugn själv med skyddade molybdendisulfid eller kiselkarbidelement som klarar en 1600°C lär ju förresten hamna i samma prisområde som att köpa en nytillverkad färdig keramikugn i samma storlek med vanliga metallelement. Det är tyvärr över min budget för tillfället - men ändå "överkomligt" för t ex många här på forumet (om man har kunskapen att bygga).
Det är ju inte så skamligt dyrt, kanthal kostar ju också en hel del. Man får ju betänka livslängden, ska man bränna keramik till 1300C så kanske SIC eller molybdendisulfid håller väldigt länge? Finns det vettiga dimensioner att köpa eller måste man specialbeställa?
Jo - det jobbigaste egentligen är ju att den info som finns är så bristfällig.
Har inte sett nån riktig jämförelse avseende på livslängd jämfört med metallelement. Men sen vore det ju bra med en lista med mått och priser också. Kanthaltråd räknar man ju ut vad man ska ha för tjocklek och längd på tråden utifrån den effekt man vill ha, matningsspänningen, utrymmet som behövs i ugnen och vilken ytlast man kan acceptera. Sen är det ju bara beställa den dimensionen eller den dom har som ligger närmast - möjligtvis får man räkna om och sen beställa en dimension dom har inne.
Men här måste man ju utgå från dom standarddimensioner som finns och vad som får plats i ugnen och sen anpassa matningsspänningen istället, så effekt och ytlast blir rätt. Utan lista blir det svårt - man vet ju liksom inte vad man ska fråga efter då det är många mått som kan variera
Man får väl ringa och diskutera helt enkelt, kanske skicka en fil med en skiss ungefär vad man tänkt sej?