Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1938 ggr
[rolnor]
1

Lite filmer

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bränner lite;

[rolnor]
0

Försöker igen;

[rolnor]
0

Ett försök till

[rolnor]
5

En gång till;

[rolnor]
4

En till;

Ride84XL
0

Kul att se din ugn också. Jäklar vad länge den håller värmen också efter man stängt av - jämfört med min🙂. Det är väl en del gods i också kan jag tänka.

1184-1183-1182 - typ 7-8 sek mellan graderna. Man kan ju tänka sig hur det blir när man kommer ner under 1000 sen. Det där hösta går ju alltid förhållandevis skitfort (tvärtom mot när man värmer upp). 

Jäkligt snygga glasyrer du får till måste jag säga :)

Ride84XL
0

Du vet väl förresten att man kan redigera fritt i inläggen (inom nån timme)? Tänkte eftersom uppladdningen fuckade och du gjorde nya inlägg för att försöka igen

På 2:05-2:14 i första filmen blev ljudet bättre. Frekvensgången på kamerans ljudupptagning måste förstärkt bruset från brännaren - för där mellan 2:05 och 2:14 hörs bruset mindre och man hör ändå dig lika bra och det låter mer naturligt. Typiskt för inbyggda mickar i kameror är "elaka resonanser" i hålet - då kan man få bättre ljud genom att hålla ett finger för micken (vilket verkar va det som hände här)😃

Ett av mina andra inresse-områden är ljud (upptagning, mätning osv.)

[davidskeramik]
0

Snyggt jobb!

stefanandersson
0

roligt att höra din röst Rolnor – nu kommer jag säkert känna igen dig till helgen :)

LenaR
0

Jag tycker också det är roligt att få en röst på folk. Va trevlig du låter, rolnor!

Jag använder också John Britts glasyrbok. Av alla glasyrböcker jag bläddrat i är det den bästa, med glasyrkapitlen i Lynngaards keramikbok som god tvåa.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Tack, det är lite skumt att höra sej själv inspelad men man vänjer sej fort. Får se imorgon om bränningen ger nån utdelning.. Intressant det där med ljudet, kanske ska försöka hålla för micken nästa gång. Jag filmar med min padda.

abbis
0

Speciellt om man som jag har en gnällig dialekt..he he

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Tycker inte att du har gnällig dialekt Abbas.

abbis
0

snäll du är,Rolnor❤️

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
1

Jag tycker att ni båda två låter väldigt trevliga. Lugna och sansade. Ingen av er låter som jag trodde att ni skulle göra.

Skrattar

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Det brukar vara lite kul med personer man hört på radio och sen få se hur dom ser ut, det stämmer liksom inte..

Ride84XL
0

Just på radio (tänker då på dom här vanliga "Rix FM" "Mix megapol" och allt vad dom heter) brukar dom ju va experter på att "mixtra" med ljudet också. Vanligast (som är väldigt enkelt och inte kräver nåt redigeringsarbete) är nog att använda riktade mikrofoner och snacka nära micken - vilket får rösten att låta "lite djupare och lite coolare" än den skulle gjort "naturligt" (det p g a att låga frekvenser förstärks).

Man kommer känna igen rösten i verkligheten, men den låter "tunnare". Effekten blir ju samma - men det är inte säkert den "bild man skapade i huvudet" skulle varit den samma om rösten lät exakt likadant på radio som i verkligheten

Roligast är ju när man träffar på fenomenet "omodifierat" - det kan ju va nån man hör stå snacka i telefon, som står skymd av en buske - sen går man förbi och ser personen.

[rolnor]
0

Jag tycker att radiopratare ofta ser kraftigare ut i verkligheten än den bild jag skapat av rösten i radio, lite underligt..

Ride84XL
0

Ok - det beror väl på vad man lyssnar på för kanaler också - alla kanske inte gör så.

Motsatsen förekommer dock ännu oftare (alldeles för lite bas) och då är det oftast inte röster, utan andra ljudkällor - när rikt-mickar används antingen långt från ljudkällorna eller där reflexer från omgivningen gör att nivån inte ökar mot ljudkällan. 

Resultatet t ex blir V8-motorer utan "muller", flygplan som låter mer som dammsugare osv. Vilket är vanligt i filmer och TVs inspelningar (t ex motorprogram). Vanliga kameror har samma problem när man använder inbyggda mickarna (men där beror det på att tillverkarna medvetet lägger in filter som tar bort bas, för att minska vindbrus när folk filmar utan vindskydd och för att den typen av "automatisk volymreglering" som oftast används, inte funkar bra med kraftig lågfrekvent bas)