Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1946 ggr
Godsagare
0

Engoberecept?

Jag tänkte använda mig av engobe på vissa av mina raku-alster för att sedan ha transparant glasyr över.

Ha ni några bra recept på snygga engober?

Jag tar tacksamt emot. Har i stort sett aldrig jobbat med engobe så det är till att börja från noll.

Ulla
0

Här finns början på en receptsamling med stengodsengober. Om ni tipsar om bra och snygga engober så kan jag komplettera samlingen med dem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

Något som jag gjort är att hälla lite av en färg i en annan och doppa utan att röra om. Det blir melerat. Snyggt! Tycker jag.

LeWE
0

Ska man ha stengodsengober på Raku? Det bränns väl inte så högt.

Ulla
0

Jag vet inte, tänkte bara att man ofta använder stengodslera till Raku. Engoberna gör man ju ofta av samma lera som föremålen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

#3  Fråga Emil på rakun i helgen. Jag har aldrig hört att man använder engobe. Bara eller utan glasyr.

Jessika
0

#5 Nyfiken, ska ni på Raku kurs i helgen?

Godsagare
0

Det slog mig att jag inte alls behöver just recept på stenogdsengobe… Eftersom jag ska ha det till Raku. Så har ni några fina infärgningar på lergodsengober så vore jag jätteglad!

Vanja-K
0

Ja, vi är ett par stycken som ska bränna i helgen. (gasol). Hos en keramiker som jag känner.Eftersom jag inte har någon Raku ugn.

Riktigt kul!

leelin
0

Man kan använda t.ex. porslinsengobe (P5 vet ej om det finns nu mera) under vit raku-galsyr, för att få 'pure white'. Det går väl att prova på om man har Porslinslera hemma. Sikta och blanda till lagom konsistens och pensla på lädertorrt! Kolla krympning%

Jag gör stengodsrödleraengobe på samma sätt, utan tillsatta ämnen och det funkar jätte fint i en vanlig elugnGlad.