Käglor???
Kan någon förklara skillnaden på Segerkäglor och Ortonkäglor? När jag försöker kolla upp detta i olika böcker, så blir jag alldeles förvirrad!
När det tex. står kägla 8 så har jag tagit för givet att det betyder ca. 1250-1260 grader Celcius. Det stämmer väl? Men är det Seger eller Orton? Och vilka används mest?
Vad jag förstår så har Segerkäglor ett "jämnare" grad-tal medan Ortonkäglor mäter mer exakt t.ex. 1257 grader….

Det skiljer väl bara några grader har jag för mig ? Den stora skillnaden är väl att orton står själv, medan seger måste man liksom bädda in i lerklump, den e ju bara som en pinne. Vad jag vet använder dom flesta orton, men jag kan ha fel !! Jag gör det iallafall.

Orton kägla 8 - 1268°C
Jag tror man ganska lugnt kan utgå ifrån att det är orton-käglor som gäller. Men kägla 8 kan böja sig vid olika temperaturer beroende på hur snabbt eller långsamt ugnen går upp i temperatur, därför kan man bli förvillad av tabellerna. Att säga att man bränner till kägla 8 är mycket exaktare än att säga vilken topptemperatur man bränner till.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.