Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 1776 ggr
ijonsson
0

Formex

Har någon av er ställt ut på Formexmässan i Stockholm? Hur gick det? Eller har någon av er varit där och kollat? Jag fick rådet att åka dit för att skaffa seriösa återförsäljare.

avalon
0

Jag är ofta där och kollar, men jag har inte själv haft nån monter än. Det kostar ju en del, men jag tror absolut att det kan vara värt det.

Bruzapetra
0

Jag har en vän som ställde ut där och fick en hel del återförsäljare, nästan mer än han orkade med:)))

pyromanen
0

Blev nyfiken och kollade deras hemsida…. En färdig monter koster från 25 000, plus marknadsföringskostnader….. hmm  inget man gör bara för att det är skoj att prova i alla fall!

abbis
0

Min sambo har stått på många mässor . generellt kostar det 1200:- kvadraten minst minst 6 kvadrat .. det tillkommer el golvmattor + annat..Gör man mycket själv kan man hamna under 15000:-.

Vill man stå på en mässa är det största problemet att du är inte skyddad mot ide stöld.Dom stora drakarna stjäl vilt och som liten hantverkare har du inget att sätta emot.Varje mässa ser vi kopior hos dom som kan massproducera..Därför är inte jag med…

När det gäller formex så kommer man inte in så lätt .Utan att ha sett mina grejer sa dom att det va nästan omöjligt…Det är väntetid på flera år..keramiker är inte prioriterat.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hubert
0

Trädgårdsmässan kan vara ett alternativ som inte är lika dyrt och där dom vill få med bra keramiker. Louise

ijonsson
0

Det är betydligt billigare att ställa ut om man är medlem i Konsthantverksföreningen. Tipset om Trädgårdsmässan lät ju bra, tack Louise, jag gör mycket stora utekrukor så det skulle ju passa…

Hubert
0

# 6 Lycka till!Glad

Vavrakeramik
0

Har hört en keramiker som för kanske 10 år sedan satsade 50.000 för att vara med på Formex. Hon fick 15 återförsäljare och fullt upp! Man får väl vara hiskerligt produktiv för att greja detta! Bästa sättet att få återförsäljare är väl annars att gå runt och visa sina alster. Det gjorde jag innan jag hade egen butik. Många tar gärna in och säljer på kommission, det är ju ingen risk för dem. Lycka till.

avalon
0

4, Skyddad mot idestöld är man väl aldrig ? Varför skulle den risken vara större på formex än någon annanstans ?

Millex
0

#9 Du är iof aldrig skydda mot idestöld, men på Formex är det ett antal stora företag som har produktion i asien. Så det man ser i montrar hos små företag, hantverkare o.d ena mässan, dyker inte sällan upp i plagierad form hos någon stor drake mässan efter.

Jag känner till ett flertal som råkat ut för det.

abbis
0

#9 Med tanke på att det är där alla står  som tillverkar sina produkter i asien så sker det stölder hela tiden…..det är inte för inte Alhbins advokat byrå för Upphovsrätt står på mässan.. Hade en vän som tillverkade tomtar i cernit lera som ett företag i norge snodde rakt av.Dom visste att hon aldrig skulle ha råd och stämma dom.I höstas så hittade vi prooves produkter  som har väldigt få saker i sin monter hos east import.Det var storsäljarna som  dom kopierat rakt av..Proove stämde men east fortsätter ändå sälja pga  att dom  har RÅD med skadestånd..Ta Sagaform som inte står på mässan längre 25% av deras egendesignade produkter stod 1 år senare hos 3 andra stora asiengrossister..Jag kan göra listan lång.. Så man ska nog inte vara allt för blåögd…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulle
0

Jag känner igen det där med kopiering.

För hundra år sedan hade min pappa ett grossistföretag i presentbranschen. Vi importerade mycket från Fjärran Östern. Min bror formgav ett litet tomtehus i form av en ljuslykta som sedan tillverkades där nere. Brorsans signatur stod i botten. Året efter på formex var det en grossist som hade kopierat huset rakt av - med signatur i botten och allt! Jag tror inte att det blev rättssak av det hela men någon slags uppgörelse blev det.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Jonas_B_GP2007
0

Kolla alternativet: www.glasporslin.se