Inte bara lera
När jag började med keramik har jag ett minne av att det var litet mera strikt vad man fick och inte fick göra. Allt skulle vara gjort av lera och på ett visst sätt. Krukmakartraditionen satt i. Nu blandar man friskt med andra material. Det är också fler konstnärer som använder leran som sitt material.
De här tre tygklädda "krukorna" såg jag på en utställning i Gustavsberg nu i höst. Tyvärr skrev jag inte upp vad keramikern heter, trodde jag skulle komma ihåg det. Någon som vet?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Keramikern heter Lena Olsson. Hon är verksam i Landskrona.
/Gunilla
Tack för hjälpen, Gunilla. Det kändes litet fel att visa krukorna utan att kunna tala om vem som gjort dem.
_
_
Ulla, Om du vill se fler av Lenas alster kanske de finns på Konsthanverkarnas julutställning som startar 26/11. Mer info hittar du på http://www.konsthantverkarna.se
Korklock och bambuhandtag har väl alltid varit okej, men jag har en känsla av att det numera finns mera att välja bland om man vill piffa upp sin keramik. Någon här som har exempel på mer eller mindra fantasifulla "tillägg"?
_
_
Oj de var härliga….skulle du inte kunna göra en Göran Persson också, där kan vi ju tala om pösmunk!

Hanna
Ha ha ha ! :D
Göran Persson, säger du…Nja det hade jag väl inte tänkt!
Men en gång gjorde jag en gubb-ängel som när den var färdig blev en kopia av Ingvar Olsberg….
Jag har hört talas om en keramiker som satte plasthandtag på sina kannor. Det låter rätt fräckt! Sen har jag också sett en som tovade en utsida åt en kruka. Det var också kul för att det var så udda tänkt. Det mest "udda" jag själv provat är att glasera fast gråsten som knoppar på lock.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har provat med stenar som varit kanske 3 cm långa? Men de var platta. Nej, jag har tyvärr inga bilder, men jag gjorde inget särskilt i bränningen (ingen särskilt långsam uppgång eller avsvalning eller så). Jag provade att glasera också, och det gick bra det med. Och jag har bränt på dekaler och målat med guld på vanlig gråsten.
Det kanske inte är en skröna dock - på keramik kör jag strikt med 3-centimetersregeln för att inget ska sprängas. Det kan säkert vara likadant med sten, att är de för stora måste man köra upp värmen väldigt långsamt för att de inte ska explodera.
Det 'värsta' som hänt mig är att stenarna smält lite och ändrat utseende. Röda färger brinner bort… vilket man väl kunde förutse! Lite kul är det med sten, men det är ju ballare med plasthandtag och tyginklädd utsida :(
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.