Analys
Var ju så överlycklig över min 80-tals kristallglasyr, men när jag blandade en större mängd så blev det inte alls lika fint, suck..! Har nu skickat min lyckade blandning på analys till Ett labb, även den misslyckade för att kunna jämföra. Det konstiga är egentligen att jag lyckades få fram ett bra försök, förstod egentligen inte varför det blev så bra, det kan vara så klurigt att jag använt ett hekto gammal 3110 från USA och blandat med ett par hekto från Cebex, det är en teori, det kan också vara så att jag tagit fel mängd bentonit i det lyckade försöket. Allt detta ska klarna när jag får analyseresultatet, spänningen är OLIDLIG!!!;)

Åh, ja så spännande!
Sen kan det bli komplicerat att åtgärda såklart, frittan från USA kanske jag måste göra själv om det är där problemet (lösningen!) ligger, i så fall behöver jag en kulkvarn och sen fixa en degel och mura en liten degelugn, har gjort det förut men det är en del jobb såklart. Har även skickat med ett prov på en oxblodsglasyr jag också köpt från USA för att stjäla receptet, he, he…!
Vad kostar det med analys?
Är det inte billigare att blanda några nya satser och bränna..😉
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ett prov kostar tvåtusen, jag har blandat fler prover men det bli inte som jag vill, sen är jag väldigt nyfiken, vad är det för något som ger dom har fina nötbruna halosarna? Det är ett mysterium.
Hur ser en sån analys ut? Om glasyren t ex har olika sammansättning innerst och ytterst, eller i haloerna, syns det i analysen eller blir det ett genomsnitt?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
3110 eller säljs 3770 av misstag som denna fritt.. fick 3770 såld till mig som 3110 för massa år sedan av Cebex.. Skickade den som du till labbet… Tanken då var om två sjuor lästes av misstag som ettor.. Lättast e att köpa ett större parti och utgå från dessa.
Kan ju tillägga att jag fick en fantastisk kristallglasyr av detta misstag med stora halosar runt varje kristall…
#5 Finns en metod somkallas LIBS som kan analysera direkt på en skärva och då finns nog möjlighet att se exakt vad ytan innehåller, i halosar eller kristaller t.ex.
Jag skickar pulver, jag har som tur var flera hekto av glasyren som blev bra kvar, sen skickar jag fritta 3110, den gamla och den nya för att jämföra. Sen skickar jag även den större batchen glasyr som inte blev bra för att få ett direkt svar på skillnaden mellan den lyckade och misslyckade. Det kan vara så att jag fått in två parametrar samtidigt, dels den gamla 3110frittan som kan vara annorlunda och sen kan jag ha tagit 0 eller 0,1% bentonit istället för 1% som det står i originalreceptet.
#7 Ja, det kan bli bra när det blir fel!
Aha, det är förstås den obrända glasyren du får analyserad! Det är klart, det är ju den man ska reproducera. Spännande!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Vilket jobb du lägger ner rolnor! Kanske så man måste göra för att bli Världsmästare. Kristall glasyrer låter väldigt spännande, men jag skulle vilja få fram små 1/2 cm. stora kristaller på mina saker.
Ja jag har gott om tid…! Världsmästare blir jag nog inte, men kolla Lasse östmans hemsida, han är nog en kandidat..
LIBS kan man köra om man inte har pulver, t.ex. har man undersökt gamla keramikföremål och kunnat reproducera tusenårig glasyr. Jag har en bok om blå celadonglasyrer där man använt tekniken och kunnat konstatera att det som är viktigt är att ha extremt låg titanhalt i glasyren för att den ska bli blå istället för grön. Titan finns i dom flesta kaolinleror så ett enkelt sätt att göra en blå celadon är att utesluta kaolin. Jag har testat detta men får blågrön glasyr, förmodligen finns det titani nån annan av mina ingredienser.