RCP-medium...
…ja, vad är det? Jag har köpt en massa grejer begagnat och fick bland annat med detta. Jag fick också med något som heter "stellmittel" på tyska (jag tror i alla fall det hette så och ser lite ut som sno… slime), vad används detta till? Och vitbrännande stengodspulver (inte säker på att det stod så heller på paketet), vad är det?
/Linnéa
RCP-medel använder man för att blanda porslinsfärger innan man målar. Jag har bara gjort det en gång för jättelänge sedan, men jag är ganska säker på att det hette så.
Stellmittel måste ju vara vanligt ställmedel….
Det vitbrännande stengodspulvret bör ju vara gjutlera?!
Hej
Tackar, det kan nog stämma det ni säger. Kvinnan jag köpte sakerna av målade ganska mycket. Det kommer säkert fler frågor, har knappt packat upp kartongerna. Jo förresten, temperaturrör till ugnen, har det med temperaturindikeringen att göra? Om jag ska köpa till automatik till min ugn, vad ska jag tänka på och vad kan det kosta?
Mitt ställmedel är knappast hällbart, det verkar minst sagt segt… Vad gör ställmedlet egentligen?
Om man nu inte har några gjutformar i gips, finns det annat man kan göra? Kan man gjuta i något annat än gipsformar? Hur smidigt är det att tillverka egna formar egentligen?
Temperaturrör…. Ser det ut som pinnar i något "stenigt" material som är anslutet till elsladd?
I så fall kanske det är termokopplingar som man på vissa ugnar stoppar in i hål på baksidan av ugnen och som mäter temperaturen och visar gradantalet på en pyrometer?
Jag och min väninna har så på vår ugn, Det är en guldsäkring och en pyrometer för stengods och en för lergods, som man byter efter vad för bränning man gör. Jag tycker det känns fullständigt livsfarligt när man är och pillar på det där! Usch!!
På nyare ugnar sitter termokopplingarna fast inne i ugnsrummet på bakväggen.
Jag försökte kolla var den satt någonstans, men hittade ingen. Det blir till att försöka få tag på en bruksanvisning innan jag startar ugnen…
Idag när jag var i verkstan blev jag sugen på att tillverka engober. Min fråga är om man måste ha piplera när men gör engober eller om man kan ta en vit lergodslera och färga in den. Hur gör ni?
Jag har hört att man absolut inte ska ha piplera, för eftersom ingen gräver sin egen lera längre (?) passar piplera inte som engobelera. Köp hellre vit lergodslera från samma ställe som din vanliga lera, eller fråga din leverantör vad som passar!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt. Man ska inte ta piplera därför att den inte passar så bra till de leror, främst tyska, som säljs idag. Pipleran var alldeles utmärkt när man arbetade med svenska leror.
Det allra bästa är väl att gör engober av samma lera som du gör din keramik av. Då kan du vara helt säker på att de passar ihop.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ok, så bra att jag har vit lergodslera då! Nu kommer nästa fråga, ska man tillsätta något särskilt eller är det bara till att blanda upp leran med vatten och tillsätta pigment? Eller måste det vara lerslicker man blandar?
Väg upp leran torr, tillsätt pigment så mycket du vill ha, och blanda med vatten. Då kan du göra om samma engobe när den tar slut, om du gillade färgen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ett tips om du inte vill hålla på och sikta är att hälla pulvret (leran+oxid el. vad du nu har) långsamt ner i vattnet, sedan låta det stå ca ett dygn och sjunka ner, sen är det bara att röra och ev. spä ut till den konsistens du vill ha. Jag brukar ha ca 1 liter vatten/pulver från början. Ett annat tips är att man även kan ha röd lergodsgjutlera, det blir bra om man vill ha mörkare färger, t.ex. svart.