Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1955 ggr
keramisten
0

ÄGG

Hej !

Finns det någon här, som tekniskt kan förklara hur jag drejar ett ägg?  Har jättesvårt att få "ihop" det. 

Tackar

Jessika
0

Hej!

Jag drejar en cylinder som jag sen smalnar av upptill genom att pressa utifrån med båda händerna. Tillslut är öppningen så liten att den går att pressa ihop. Därefter är det lätt att ändra formen på "ägget" eftersom luften är instängd och på så vis håller formen.

Godsagare
0

Jag skulle nog först försöka dreja en cylinder med ganska liten bas. Sedan få botten på insidan formad som insidan av ägget, alltså inte en platt botten.

Nästa steg är att från insidan forma cylindern som ett ägg utan att vidga leran högst upp.

Man måste nog se till att man har tillräckligt mycket lera över att man kan skära bort ev ojämnheter i ovankant.

Använda sig av ett sexpunktsgrepp, båda tummarna, knogarna på t.ex långfingrarna och fingertopparna på t.ex pekfingrarna att sakta föra ihop leran högst upp på "ägget".

Se till att ta bort allt överflödigt vatten/slicker inuti ägget innan du försluter ägget.

Skär av ojämn lera, dra upp leran lite efter hand utan att vidga leran eftersom när du för ihop leran blir det tjockare där.

Om du gör ägget lite tjockare än du tänkt så kan du beskicka det när det blivit läderhårt till att likna ett ägg mer. (Använd chuck)

Tänk på att göra ett litet litet hål någonstans innan det börjar torka för mycket eftersom leran krymper och den innevarande luften måste få pysa ut nånstans. 

Hoppas det var nåt sånt du tänkt dig och att det hjälper dig att få till ett ägg!

Hubert
0

Gör som godsagare med undantag av toppen. När det är en cylinder börjar jag ett par centimeter ner att smalna av så det blir en midja. Det finns då hela tiden lera att ta av och till slut så sluts midjan till en topp och jag knoppar av den smala remsan som blivit över på toppen.

Känner att det gärna blir ojämnt på toppen när jag börjar sluta den utan midjan men kommer undan det när jag gör midjan.

keramisten
0

Tackar så hjärtligt för råd o tips. Ska genast försöka mig på det igen.

Trevlig helg på Er !