Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 7801 ggr
Ulla
1

Gjutlera

Jag har ett tag testat att gjuta i lera. Då har jag använt färdig slamma. Nu undrar jag om det är svårt att blanda egen. Det finns ju olika gjutleror att köpa som inte är slammade och det känns onödigt att bära hem en massa vatten också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rikardbornholm
2

Hej Ulla

Nu var det ett tag sedan jag arbetade med gjutlera, men detta är en uppskrift jag har arbetat med.

30 kg lera

15 l vatten

20 g doluflux

40 g kalcinerad soda

5 cl vatten glas

den behöver säkert justeras beronde på lera och användnings område, men det är i alla fall en början, jag använde den mest till sandgjuten keramik och där fungerade den utmärkt.

Jag fick receptet av Lars Andersson så jag vet att den fungerade fint för honom.

MVH Rikard

bosse-cebex-gbg
3

Att blanda slamman själv är egentligen inte så svårt . Största fallgropen brukar vara bristande noggrannhet…små avvikelser från receptet kan medföra stora skillnader i hur leran beter sig.  

Bäst är om man från början jobbar enligt ett beprövat recept för just den aktuella leran, och kanske försiktigt "utvecklar" det efter sina individuella behov.

Skillnaden mellan en gjutlera och en vanlig "lerslamma" (engobe t.ex.), är att gjutleran innehåller betydligt mindre mängd vatten, men är trots det lättflytande (!). Det är ställmedlet/ställmedlen som gör det möjligt. Man kan säga att ställmedlet gör vattnet "våtare". Med den mindre vattenmängden "stelnar" leran snabbare i formen, och formen blir inte så våt. 

Glad

[ReijmyreStengods]
2

Hej, Ulla, Rikard, Bosse och alla andra…

Precis som Rikard och Bosse säger måste man prova sig fram och det finns många faktorer att ta hänsyn till, gipskvalitet i formarna, leran, ställmedel, ställtid…det är väldigt viktigt att vara noggrann…

Jag använde beskickningsrester från min vanliga drejlera enligt receptet som Rikard lämnat. Detta fungerar på de allra flesta leror men givetvis måste man göra individuella justeringar. Försök få fram en lera som har kort ställtid, dvs. kort tid i formarna, så håller de längre.

Lasse

Ulla
0

Tack för alla svar.

Jag har inte gjutit särskilt mycket förut, mest provat på i enkla gipsformar. Nu märker jag att det inte alls är så lätt som jag trodde. Det finns mycket att ta hänsyn till för att resultatet ska bli bra. Det där med olkia gipskvalitet tex. Jag gjorde en form där en av delarna var i ett annat gips. Den enda delen av formen verkar ha mycket svårare att "släppa taget" om leran.

En fråga till: går det att återanvända gjutlera? Eller blir det svårt att få rätt gjutegenskaper om man gör det?

_
_

[ReijmyreStengods]
1

Jepp!…jätteviktigt med gipset…

Det går att återanvända gjutleran, men blanda den bara i en ny "laddning" och högst 10 %, annars förändras gjutegenskaperna för mycket.

ramjambam
0

Det blir lite konstigheter när man använder vattenglas (natrium silikat) och soda (natrium karbonat) Om dem har fel förhållanden kan lerans egenskaper påverkas. Jag har använt en produkt som heter Dispex med mycket goda resultat.

Jag brukar alltid blanda från torr lera, en blandning av ball clay, kaolin, fältspat och kvarts. Kan lägga upp ett recept om det finns intresse.

Mycket viktigt är att att ha rätt förhållande lera-vatten, och det försäkra man sig om när man räknar ut liter vikten av blandningen. Jag har en korrekt liter vikt nertäcknad i en anteckningsbok som jag har inte med mig, fråga så lägger jag upp här.

Finns en bra länk här slip recipes

Recept som har lite mer kaolin brukar ta mindre vatten, nöta mindre på formerna

Ulla
0

Tack, jag tar gärna emot alla tips jag kan få. Jag märker att man måste experimentera en del för att få det att bli bra också när det gäller gjutning.

_
_

NinasFabrik
1

Hej, jag håller på och testar för första gången  just nu, med egen blandning. 

Jag har nu lergods K147, målartvätt (soda) och vattenglas på tork i gipsform. Inte en susning om hur det blir.  Återkommer om receptet håller :)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
mobil:+46 (0)70 532 75 97
hem: +46 (0)240 640 246
www.ninasfabrik.se

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

NinasFabrik
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjutleran på mitt recept - ja, jag fick ju massor med hintar  härifrån vad jag skulle utgå i från förstås, tack! Den fungera jättebra så här långt :)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
mobil:+46 (0)70 532 75 97
hem: +46 (0)240 640 246
www.ninasfabrik.se

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::