glasera papperslera...
Pratade med en keramiker som sa att hon hade dåliga erfarenheter av papperslera. Att det var svår glaserat…att det inte fäste så bra. Är det så generellt? Nån som har erfarenhet av papperslera…är det bäst att göra själv eller finns det nån färdig på marknaden som är bättre?
Vill kunna göra riktigt tunna saker…finns det nån "vanlig" lera som oxå lämpar sig om nu inte papperslera är bra?//Lotta

Hejsan Lotta! Jasså du är uppe och suddar och hänger över datorn…
Jag med! Jo, jag har glaserat papperslera, färdigköpt från Cebex, med transperent blank glasyr. Blev bra. Du får nog göra tester först alla glasyrer funkar kanske inte! Spännande med ugnsköpet och drejskivan!!! Vi hörs!
jaa, vad gör man … jag var ju den morronpigga typen…detta får jag sota för i morron…tur att det är fredag!
Är lite nyfiken på papperslera så jag testar väl ändå…bara kul att höra om andras erfarenheter…
I fråga om papperslera så är det själva moderleran som styr beteendet, så om du blandar en svårglaserad lera så får du en lera som fortfarande har de flesta av orginallerans egenskaper…
Köpelera, jag har testat Ceramas ( för några år sedan) och den var helt ok att glasera. Jag blandar alltid min själv så jag kan styra pappershalten mer. Av mina exprement så har det aldrig varit något problem att glasera. Inte fäster bra? Låter jätteskumt, jag tycker verkligen det fäster jättebra. Man kan tom glasera ex en mugg av pappersleran i torrt tillstånd innan skröjen genom att doppa den, eftersom den suger upp glasyren så bra och inte löser upp sej snabbt så är den utmärkt till att råglasera.
Enda gången jag fått problem när jag glaserat var när jag byggde en lövtunn sak i Porslinslera med papper och satte på krackele glasyr enbart på utsidan, då sprack den. Tror att om jag glaserat både in och utsida hade den hållt bättre. Som vanligt säger jag bara att papperslera är ett fantastiskt material och testa….:D Sen är ni fast…:D

Jag skulle så gärna vilja se era skapelser med papperslera, nån som vill lägga ut lite bilder:)?
Tja, bilder ja får väl leta lite, men jag gör samma saker som innan jag hittade pappersleran men numera behöver jag inte vara orolig att det ska spricka på väg till ugnen, spricka under bränning eller att delar lossna, eftersom det är så lätt att laga det. Dessutom går det att fästa skröjat ihop med blöt lera osv, så om man inte är nöjd är det bara att fortsätta bygga…Kan det bi friare?
Det här att råglasera…hur torr ska den vara…har hört att man måste vänta i månader för att det ska va kruttorrt, är det så?
Funkar det att råglasera även till Raku?(man är ju lite otålig och undrar eftersom min vanliga ugn som jag beställt kommer först om 4 v.)
Har förresaten anmält mig till en skulpturkurs hos folkuniversitetet i Kungsbacka. Läraren heter Victor Chapovalov, nån som känner till honom? (är bara nyfiken..)
Lotta
Förresten…när ni gör egen papperslera…Gör ni väldigt små satser ofta då eller? (tänker på hållbarheten?)
#Lotta2, hur mycket lera resp papper och vilket papper använder du när du gör i Porslinslera?
Håller köpelera bättre än egen?
Rakulotta, det funkar inte att råglasera i Raku. Även om papperslera enligt mej är suveränt så kan det ju inte trolla helt och fullt. Och att på en helt obränd lera glasera och sätta den i rakuugnen utan skröj - nej det tror jag verkligen inte på att det skulle funka så bra direkt. Men har någon testat och sett att det går så ger jag mej ;D Påfrestningen på vilken lera som helst att fixa en rakubränning är ju ganska stor och att dessutom göra det med obränd lera det tycker iaf jag är att göra det alltför svårt för sej själv…Men papperslera är bra till Raku pga den öppna strukturen i leran, ffa beroende på vilken lera man har använt.
Vanlig råglasering och torrhet, tja är det torrt nog att bännas är det ju torrt nog att glaseras, om man nu vill glasera i snustorrt tillstånd. Många som råbränner glaserar ju i läderhårt tillstånd, jag själv råglaserade mer förr och då sprutade jag på glasyren på utsidan efter att jag glaserat insidan och det fått torka rejält (någon dag eller över natten). Men råglasering är egenligen ett ämne för en uppsats i sej själv, många glasyrer behöver korrigeras lite för att passa bra att råglasera. Jag kan rekommendera boken Singlefiring av F Tristam för den som vill fördjupa sej i ämnet.
Jag gör ofta så att jag blötlägger ett par toarullar eller så på en gång, silar av vattnet och lägger dom i en tättslutande spann, det håller ganska länge. Lägger man i en skvätt klorin möglar det inte lika fort. Jag brukar köra med volymmätmetoden. Uppslammad lera i en hinkoch så tillsätter jag mellan 25( upp till50%) pappersmassa beroende på vad jag ska göra. Leran brukar hålla ganska bra ändå, men jag undviker att göra mer lera än vad jag gör av med på en vecka elller så. Eftersom jag mest använder papperslera till skulpturer och inte till mitt bruksgods så blir det inte enorma mängder lera att slamma upp. Hade jag använt papperslera till allt så hade jag hellre köpt färdig lera. Ja, köpe leran håller bättre än egen om du inte tillsätter lite klorin i den egna. Jag hoppar över det om jag vet att jag gör av med leran snart. Man får testa sej fram..
Jag har sett någonstans att man kan torka pappersleran i tunna skivor om man vill förvara den en längre tid utan att den möglar. När man sedan ska använda den så blöter man bara upp den igen. Det borde fungera tycker jag, eller blir det för besvärligt att göra så?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Oj , tack för det uttömmande svaret. Jag är ju supernovis på området så jag får nog ta och inhandla lite böcker känner jag. För tillfället har jag prismas stora keramikbok. Väldigt bra…står lite om allt. Sen får man väl fördjupa sig på de områden som intresserar en mest.
Det här med råglasering var väl mest för att jag var så ivrig att få sätta igång. Inget jag kommer att göra…får snällt vänta tills ugnen kommer.
Tack igen för att du tog dig tid att svara så utförligt…Trevlig helg
Lotta
Ulla, det är helt rätt. Dessutom smidigt att torka och ha en liten hög att ta av, tänk bara på att ha dom luftigt så luften cirkulerar bra så håller dom jättebra. Dessutom kan man bygga med dom så, bara blöta upp kanten och sätta fast sidorna, som i små lådor tex. Så det finns ju massor av möjligheter att använda sej av papperslera. :D