Prisråd!
Nu har jag fått beställningar och förfrågningar om jag vill sälja saker jag gjort och det klart till slut kommer man dit man ju inte ha allt själv eller terra alla släktingarna med det man gör.
Och då dyker ju frågan upp: Hur mycket skall man ta betalt??? Jag är ju inte keramiker, har ingen utbildning på området mer än kvälls- och sommarkurser. Har egen liten verkstad sedan ca 1 år tillbaka. Vad tycker ni att man kan ta för t ex ett stort kavlat fat ca 41 cm i diameter? Jättettacksam för råd. Det här är jättesvårt tycker jag. Dessutom är det ju kompisar som är de första som beställer. Skall man ta hänsyn till det eller inte? HJÄLP!

Jag har nästan slutat ta hänsyn till om det är vänner och bekanta man säljer till och tar samma pris ändå. Dom flesta vill dessutom (påstår dom !) betala vad det kostar för dom vet hur man har det ekonomiskt. Det blir ju svårt att börja ta vettiga priser sen oxå, om man nästan har givit bort grejer från början.
Jag tycker inte heller att utbildningen eller hur länge man hållit på är så viktigt, snarare isåfall kvaliten på grejerna. Svårt att avgöra själv kanske.
Ett så stort fat ska ligga runt 1000-1500:-.. Såg ditt svarta fat med riven kant i ditt fotoalbum .Nu vet jag inte hur stort det är men det skulle jag ta 1500:- för..det är jättefint
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Nej, inga kompis priser tycker jag heller! Du kommer snabbt på att du har alldeles för många kompisar:)) Tycker Abbis pris låter vettigt men är lite billigare själv. Tar ofta runt 700:- för mina fat, fast jag kanske är för billig, vet ej…. har lite svårt för detta med fastän jag har egen firma och har förhoppning om att klara mig på detta. Skulle kunna diskutera detta ämne länge…

Jag har också samma dilemma… det är jättesvårt att veta hur mkt man skall ta betalt. Jag nu ett antal stora skulpturer… har ingen som helst aning om hur mycket de skall kosta. Nån som har en idé, så kom gärna med förslag. Paddan t ex är ca 40 cm i diameter och ca 20 cm hög. Har en sjöhäst, väggprydnad, ca 50 cm lång och 15 cm bred. Jättesvårt att veta.
Måste också instämma.Inga kompispriser.Glöm tanken; jag är inte utbild.-------- Det är kvaliten på det man gör som räknas.Tro på dig själv. Det är konst och hantverk det man håller på med.Jag tycker nästan att det är fräckt med sk. kompisar som tror att det ska få sakerna billigare, bara just för att de är kompisar.Då har de ingen känsla för hantverk.Har också varit med om detta.Men tar samma pris till alla.Annars kan det till slut bli svårt att skilja på kompis och deras kompisar.
Stå på dig! Stort fat 800-1.500 beroende på hur det är gjort.Kolla priser på andra ställen så ser man lite vad det kan ligga i för prisklasser.lycka till!
#4 Gullebo ..Dina skulpturer är döcharmiga..det ska du definitvt satsa på..skulpturer tar mycket tid och blir dom helt perfekta ska du ta bra betalt..

Tack alla för råd och svar! Jag skall tuffa till mig och jobba på att sätta skäliga priser, men lätt är det inte …

Tack snälla Abbi… det var väldigt roligt att höra. Men du.. vad är "bra betalt"? På ett ungefär, i alla fall?
Jag är ju så "nybörjare" på detta med lera… har ju inte hållt på med det på 12 år……… men det är SÅ HIMLA ROLIGT! Och skulptering är som att måla tredimensionellt… kul! Har börjat dreja… men ännu inte fått tillbaka de gamla kunskaperna… men några skålar har det blivit. Ugnen är inkopplad också, så nu är det bara att vänta på att allt torkat ordentligt, sen blir det en första skröjbränning!
Guuu' så spännande!
Du måste titta lite på timmarna du lägger ner och sen göra en avvägning ..man kan aldrig få ut vad en hantverkare tar dvs 3-350:- / timme .Men det är egentligen det man ska gå efter..Om du såg mitt bidrag till karneval tävlingen.Det va 2 trollkarlar.Dom tar jag 2500:- st för..dom är 50 cm höga och stommen är drejad..

jag är en helt kass affärs man,har skit svårt att ta betalt,men mina få nära vänner o andra kompisar får alltid rabatt,i alla fall lite,det gör ju att de alltid kommer tillbaka,och kommer alltid till mig när deska ha presenter, men jag är för billig, gillar inte heller att verka girig.
tycker det är lättare att säljas andras gjejer och va dyr
man biter sig lite baken den dag man ska försörja sig kan man inte fortsätta och ge rabatter till höger o vänster.Jag känner halva Nora hur skulle det se ut..Dom enda som får rabatt är dom som jobbar här "personalrabatt" och min mamma.Det är viktigt att man inte ligger för lågt från början heller för folk är prismedvetna och den dagen man ska börja momsredovisa är det inte så bra om man måste chockhöja grejerna..

# ja, jag tror nog att man skall vara försiktig med att börja med för mycket rabatter till kompisar för bor man på en liten ort så är ju alla kompisar eller kompisars kompisar och rätt som det är skall alla ha rabatt. Fast visst är det jättesvårt! Speciellt om man säljer till sin bästa kompis (ett erkännande: jag klarade det inte - hon fick rejäl rabatt
men, jag lovar jag skall inte göra så igen!)

Tycker inte heller man ska ge rabatt om det inte är typ mamma eller svärmor. Folk tror ibland man går i taket för att dom köper sex muggar och vill ha det billigare. Jag får aldrig billigare om jag väljer att köpa sex liter mjölk eller sex limpor eller nåt bara av den orsaken att jag köper många. Konsthantverk måste få kosta. Inte överpriser naturligtvis, men vi gör allt, precis allt, från idé (som väl också är värt nåt?) till färdig produkt, för hand. Om jag inte värdesätter det jag gör kan jag inte förvänta mig att kunden ska värdesätta mina saker. Ett bra pris "talar om" att det här är unikt konsthantverk.
Får jag en beställning på exv många muggar tar jag samma pris som om jag sålde dom styckevis. Skulle aldrig ge mängdrabatt och om kunden frågar svarar jag att det är precis samma arbetsmoment oavsett om jag gör 20 eller 100 muggar. Ofta säger jag att det här arbetet är så tufft att leva på för övrigt, så jag har inte råd att ge rabatt och dom flesta förstår. Dom som inte förstår är kanske inte ute efter det unika en handgjord skål kan ge, dom kanske är ute efter annat.
Stod på en marknad en gång och en man kom och plockade ihop lite saker för ca 1000 kr och sa "du får 600 för det här" och jag sa "Nej". Han blev helvild och undrade vad jag var för en som inte ville sälja. Jag skulle skämmas om jag frågade nån om dom kunde sänka sin lön så jag ska få ett bättre pris. För det är ju det vi gör om vi ger rabatt till folk hit och dit, vi sänker vår egen lön, och varför ska vi det?
Man är inte girig för att man tar betalt. Kunden kan ju avstå.
Sen kan jag säga att det är svårt att sätta ett pris som är bra både för mig och kunden…men det kan bli en annan diskussion kanske. Heja oss och vår prissättning! Susanne
Jag har kunder som ibland säger "om jag köper mycket" får jag rabatt då.Dom menar 500:- .Jag brukar säga att gränsen för att få rabatt ligger på 3000:- och då får man 5% kassarabatt ej om det ska faktureras.Sen har jag avtal med kommuner som får mängdrabatt när dom handlar för 10000:- och mer då dom inte har grosspriser och ska sälja det vidare.

Avråder också från kompispriser och håller det faktiskt själv. Även mamma, moster o svärmor får betala fullpris när de köper. Däremot händer det att de får en present av mig nån gång, men då är det ju en gåva. Är det några som vet hur mycket jobb det är så är det ju dem man känner. De enda som får rabatt är återförsäljare. I min egen butik bedömmer jag att ca en 1/4 del till 1/3 del av tiden går åt till att sälja mina saker. Den tiden drar jag bort till en återförsäljare så att de kan ta betalt för den istället, tex 30% rabatt.
Sen har jag precis som många andra svårt med prissättningen, alltid en avvägning av vad man tror folk vill betala. Samtidigt har jag märkt att låga priser inte automatiskt leder till mer försäljning. Jag har flera gånger dammat av "hyllvärmare" med låga priser, flyttat fram de på en exponerad plats i butiken och höjt priset från tex 100 till 120:- och vips blir de sålda! Kunden tror lätt att det är fel på saker som är lite billigare. De Letar Fel på dem!
Det är viktig som ni alla säger att ta skäligt betalt. Kvalite är det som ska styra priset!
Som matör mot en egenföretagare så varierar utgifrerna oerhört mycket och du batalar ju inte moms och skatt på dina prylar än så vinsten blir ruggigt bra fär dig och det får den bli tycker jag. För hur skulle det annars gå för keramikerna som försöker leva på sitt när priserna dumpas av alla halv amatörer som säljer till alla sina kompisar?
Sen när du kommer upp på kändisskalan med internationella priser så är 20 000 billigt för morsan
Rozzy