Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1527 ggr
Mosaik mosaik
0

Alginat???

Hej alla! Jag är så glad att jag har hamnat i detta forumet med alla kloka och intressanta människor som är så generösa med att dela med sig av sina kunskaper. :) Jag är som sagt  en  glad amatör när det gäller lera då jag börjat blanda keramik med min mosaik (Jag hoppas kunna lägga in en bild snart på mitt senaste projekt som snart är färdigt :) ) Till ett kommande projekt skulle jag vilja göra en avgjutning av ett ansikte och ser i Ceramas katalog att det finns alginat. Är det det bästa (läs lättaste och enklaste) materialet och ändå få ett bra resultat för att kunna använda formen till lera?

Bo§e
4

Hej,

Alginatets främsta egenskap är dess suveräna förmåga att teckna detaljer.  Där är det troligen oöverträffat.  Perfekt för detaljerade kroppsavgjutningar, föremål från naturen m.m.  Om du t.ex. skall gjuta av ett ansikte, är Alginat det perfekta materialet.  Snabbjobbat och fullständigt giftfritt…

Men,  alginat kan bara användas till att ta en första avgjutning, Det är så det är tänkt att användas. Dels är det inte särskilt starkt, och dels har det mycket kort hållbarhet. Du måste göra "nästa" avgjutning i alginatet på en gång, dvs samma dag. Möjligen nästa dag, om du lägger avgjutningen i en plastpåse och förvarar det i kylskåpet över natt.

Din "slutliga" form kan alltså inte vara av alginat.  Man får gå de sedvanliga stegen fram till "arbetsformen", som förstås skall vara av gips….

"Don't Panic" (Douglas Adams)