Keramik iFokus

Keramik

Etikettvideo
Läst 5610 ggr
[rolnor]
2014-08-14 18:15
3

Fixa elementen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använde den här för att värma elementen så dom gick att trycka in i spåren i ugnen, flera var påväg ut. Bra att värma ordentligt, orange-gult, funkar bra.

Verkar som alla bilder blir vridna fel, i min dator är dom rättvända?

Ulla
2014-08-14 19:11
0

Det beror på hur du håller mobilen. (Det är väl en sådan du använt?) Bilderna visas som de är tagna.

Det lustiga är att när man klickar upp dem så vänds några rätt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2014-08-14 21:30
0

Nej jag kör med paddan, ska vrida den i fortsättningen. Bra tips att klicka på bilden, den vänds.

Ride84XL
2014-08-14 23:46
0

Kul! Ugnar med element i spår verkar ha en hel del problem med att spiralerna kryper ur spåren - man tycker ju inte det borde va så med tanke på hur mjuk tråden blir när den blir varm. Det kanske är dom magnetiska krafterna som "spökar". Jag har ju inte haft en sån ugn själv - men utifrån vad jag sett här så verkar så vara fallet.

Det slipper man med rör - men spiralen kan ändå dra ihop sig på vissa ställen ibland så man får rätta till den vartefter. Det märks verkligen här hur noga man var när man drog ut det färdiglindade elementet före monteringen. Om det råkar bli lite ojämna avstånd mellan varven i spiralen från början, så tenderar den och vilja bli värre med tiden och man får hålla på fixa till den ofta - medan dom spiraler som är perfekta från början brukar man knappt behöva fixa med alls (dom håller sig fina). Det kan va bra att tänka på när det väl blir dags för nya element i framtiden.

Vad gäller bildens rotering kan det va nån sån där dum "automatisk rotations-funktion" som fuckar sig - sidorna på den höga smala gasflaskan kan få den att tro att det är ett stort "liggande objekt" istället.

[rolnor]
2014-08-15 21:02
1

Kan det vara så att det är krafter i tråden när den värms eller svalnar? Borde ha filmat när jag gjorde i ordning dom, många frågar om detta och har man gasolbrännare är det inga som helst svårigheter och det är viktigt att göra i tid så dom inte halkar ur för mycket. Nästa ugn jag köper ska ha spiralerna på såna rör som du har Ride, överlägset.

Ride84XL
2014-08-17 03:05
0

Där har du det nog - tråden utvidgas ju så klart endel när den blir varm och när den då får friktion mot insidan av spåret så lär den vilja "åla sig". 

På rören skulle man ju kunna tänka sig det är mestadels dom magnetiska krafterna som verkar. Med jämna avstånd mellan "varven" påverkar ju alla varv varandra lika mycket (dom magnetiska krafterna tar mestadels ut varandra) - men om t ex ett par varv hamnar lite närmare varandra så ökar den magnetiska kraften mellan dom utan att kraften från omgivande varv (som vill dra isär dom) ökar.

[ekdama]
2014-08-18 06:33
1

Här pä forumet lär man sig något varje dag!! Tack för att ni delar med er! Intressant det här att man själv kan "ordna" till så att spiralerna går tilbaka i spåren. Synd att du inte kom på att filma! Vi skulle behöva göra detta, och med den lilla gasolflaskan ( som jag inte dett fötut/Clas Olson? ) kanske jag ska våga prova .

Kissinger
2014-08-18 10:33
1

#6 Men se för sjutton till att inte stoppa in fel material i ugnen. Tänker alltså på mina tokiga märlor som jag har beskrivit i en annan tråd.  Att jag lyssnade till ett råd som inte berättade hela sanningen kostade mig 4.500 kronor. Onödig utgift.

Bo§e
2014-08-18 11:59
4

Spara på "ändstumparna" som klipps bort när du bytt element.   De kan bli bra märlor.  Räcker förstås inte till en hel ugn, men blir bra kompletteringar när det behövs.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
2014-08-18 16:18
1

Gasolflaskan är himla smidig, man öppnar på kranen och trycker i en knapp så tänds lågan, den är precis lagom kraftig för ändamålet. Jag köpte den på Bolist, tyvärr är dom himla dyra, betalade en bit över 500:-. Självklart finns det billigare på Clas Ohlson etc. Vill återigen påpeka att det är en barnlek.

Ride84XL
2014-08-18 18:12
1

Här är en billigare som säkert är lika bra - jag har en sån och den har man ju haft mycket användning av. Gasen är rätt billig också - iallafall när jag köpte fick man 4 burkar för 79 och en burk räcker länge (säkert uppåt 1 timme på "full låga")

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-17612/

[rolnor]
2014-08-18 18:53
0

Ja, kanske något mindre flamma men den är ju betydligt billigare..hjuu