svart raku
har testat rakuglasyren ;blåsvart efter receptet här på länken, men jag får den för grön eller för blå. ändrat o testat.!
Vad tror Ni om jag färgar vit rakuglasyr med svart järnoxid, kan det bli svartare??Eller ska jag testa glödraku? Eller kanske kan sockerrakun bli snyggare?Har gjort schackspel och de vita rutorna o pjäserna blir toppen…men de svarta…hm? (Pjäserna är gjorda i vit rakulera och skröjade redan.)
hälsn. solei
Hur funkar det att lämna det som ska vara svart, oglaserat?
Ja har funderat på det oxå, det kanske blir bäst?
(Jag kom just på att pröva lägga på svart engobe, fast det är ju skröjat, och sedan transp. ?)
Lägg på Terra sigillata som du polerar upp, sen bränner du och reducerar helt i sågspån, så det blir helt svart. Men har du redan skröjat vet jag ej om t.s. funkar????
Bara en tanke? Svart blir det ju i alla fall med naken Raku och reducering.

Jag tror det blir snyggt med kontrasten mellan den sträva lerytan som är svart mot de glansiga vita rutorna!!
#4 Det var min 1.a tanke, så det får nog bli så.Tack för intresset i alla fall. 

så hade jag oxå gjort !
Äntligen är denna följetong med mitt schackspel klart. 100 st. delar in o ut i rakun, Men det blev rätt så kul. Det är 40*40 cm stort, pjäserna ca 1 dm. Jag fick så olika krackeleringar, den första omgången jätteskarpa och andra svaga så det ser lite …. ja det får duga iallafall. Det blev nakenraku o vit glasyr. Kolla i mitt fotoalbum. Ha det gott.

Vilket jättefint schackspel!
Tycker Du, va kul, tack
Jättefint! Inte bara schackspelet utan alltihop!
Tack så hemskt mycket, nu har jag iallafall lärt mig lite mer.Och kan spela schack i lugn o ro i vinter.
Har kollat dina nya alster. Snyggt! Eldkannan var häftig. SCHACHSPELET var bara så bra gjort. Hur lång tid tog det att göra ungefär?? Vanja-K
Tackar, Vanja! Min son o jag har just avslutat ett parti, det var så spelvänligt, barnbarn gnällde och vi bara spelade.
Själva tillverkningen tog ett par kvällar. Bränningen tog ca 2 tim, jag har bara 40*40 stor ugn. Men det var drygt att göra, aldrig mer tror jag? gör hellre 100 muggar.