raku
Undrar om någon vet var jag kan få tag på silvernitrat eller silverklorid. Det får tydligen inte säljas längre, miljögiftigt. Men någon av Er kanske har stående: som Ni kan tänkas sälja? Det ger ju så´n häftig metalleffekt. Eller finns det något annat man kan spruta på vid reduceringen?Gjorde första provbränningen igår, jag hade inga roliga glasyrer, men ska jobba med det nu i veckan. Alla pottorna blev kasserade och lagda vid ugnen som ett minne.

I Ceramas senaste danska katalog står det att dom sälger siveerklorid här nere.
Om du är skåning kan du ju bara åka över och köpa det. Cerama ligger på adövre holme en bit från "Friheden" S-togstation, (S-togen är våra lokaltåg - typ T.bana ungefär) i utkanten av Köpenhamn. Silverklorid heter "sølvklorid" på danska.
Skulle det vara TOTALT omöjligt kunde jag vä iofs. ta med en påse, om jg har vägarna förbi nån gång. Jag brukar ha ärenden till skåne, Göteborg, Örebro, Karlskoga och Nora i mellanåt.
Men du får gärna berätta vad du använder den till.
Jag bränner själv en del Raku, men har aldrig använt det, och vet inte vad det är för effekt du talar om heller (mer än att rakugrejer generellt har en tendens att metallisera förståss.
Sprutar på vid reduktionen ? Sprutar du på det när du lagt ner det i tunnan altså ? Medans det brinner? eller efteråt ? Har aldrig hört om metoden faktiskt.
Hör av dig om du inte redan har hittat silverkloriden. (Det var ju ett tag sedan du skrev) Eller hör gärna av dig i annat fall också….. Jag vill gärna veta mer om den metod du talar om!
Hej! Dolomit. Va kul att få svar
Jag har fått tag på nitrat från apoteket 10 gr 260kr, leveranstid 3 mån.
internet krånglar här idag, skickar det här så länge se om det går igenom, återkommer. Tack igen
Man löser upp det i vatten i en blomspruta duschar på direkt när man tagit ut godset från ugnen. Tänk bara på att det är giftigt och akta miljön, (spruta inte bredvid)När jag brännt ,lägger jag ut bilder så får Du se
Tack för tipset och för att du bussigt erbjuder att ta hem.
10 gr räcker till 3-4 dl vatten, så jag behöver inte nytt på länge än.
Hittade en artikel om silvernitrat. Där står att silvernitrat är vattenlöslig men icke silverkloriden. Har sett en keramiker som jobbar med silvernitrat, fantastiskt finna saker.
Något att tänka på innan man börjar blanda silversaltlösningen?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
# Bra info: dödar fiskar, Jag lovar jag är superförsiktig! och inte till kurser.

Hej solei, har du brännt än, e såååå sugen på att se resultatet med kloriden, vet ej om det stämmer men man skall nog blanda de presis innan det skall användas, tror att det är en s.k. färsvara. Har du hört något liknande?
Ja, det stämmer. Det är ungefär som med film. Den måste ju också förvaras mörkt innan man tar fotot och tills man framkallat rullen, annars blir den förstörd av ljuset.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#8Jag ska nog bränna nästa helg, min man sköter eldandet , har lovat men han jobbar sååå mycket så vi får se.
"8 och 9 bra att ni tog upp detta med färskvara, det ÄR så, 1 dl vatten och en nypa gift.
Jag kan knappt vänta tills rakun är igång….Jag lägger ut bild på´t
Hej så länge
Spelar det nån roll vilken grundglasyren är? Har du nån favorit?
Blir lite nyfiken nu…mycket att testa framöver. Hur gör du med restavfall?
Jag har inte använt silvernitrat på säkert 20 år, så jag minns inte . Men jag minns att det blev häftigast på blå.
Det blir inget restavfall, Man har det i blomsprutan hela tiden, och om den ska kastas, får man lov att lämna in den för riskavfall.på sophanteringen.
Jag har en grej till som jag ska testa nästa helg. Jag har sparat kaffesump hela sommaren och ska låta godset reducera i det.. det kanske kan bli nå´t? Har nå´n prövat det?
Nu har jag testat med lite silvernitrat, på koboltblå (där blev det silvrigt), svart (där blev det guldigt) och på vit lite gulaktigt.
Kolla i mitt fotoalbum

va fint, kul med riktigt guldiga och silvriga effekter. Vad var det svarta för glasyr…eller var det bara reducerat på rå lera? För det var väl Raku, ellerhur?

Vad häftigt! Hur gick det med kaffesumpen?
blev ingen annorlunda effekt, men det luktade gott kaffe

Något säger dert ju……men jag tycker det är svårt att se helt på bilderna hur det blev.
Som bild betraktad tycker jag däremot att den där brinnande tekannan är rät häftig! Kannan är ju snygg också iofs.
Men jag spekulerar på hur funktionella lågbrända tekannor är…..
Ta inte illa upp; det är inte ont ment på nå´t sätt ! Du kanske har ett knep, eller den kanske inte är så lågbränd som jag inbillar mig (?) eller nåt…….. Det bara slog mig.
Snygg är den i alla fall, och själva bilden är råläcker !
Tack Dolomite60. Tekannan rymmer 3 lit. vilket gör den ännu mer till ett prydnadsföremål. men jag är ju bara glad amatör, så..Det var häftigt att se om den höll i rakun, den är dessutom ringlad. Glasyren blev jag också nöjd med, får se om vi kommer använda den ngn. gång-fam. är stor.--jag tar inte illa upp Du har rätt.
Jag ska testa nästa gång också med silvernit på lite fler o större grejer, så kanske det syns bättre

Ok att den var ringad hade jag inte genomskådat !!! (stort arbete!)
Tre liter gör inte en kanna till prydnadsföremål för mig i sig. Jag är upvuxen i en tid när många bodde i kollektiv. Och i kollektiv drack man te….!!!!
Om det ä samma kanna, som är med på de andra bilderna, ger jag dig rätt i att glasyren blev lyckad.
Jag menar i övrigt givetvis att det är fullt legitimt att producera rena prydnadsföremål. Jag gör själv både Raku, och Kristallglasyrer, som båda har ett ganska begränsat bruksvärde egentligen. När jag skrev som jag gjorde så var det mest för att jag inte ville att det skulle kunna upfattas som: "OKey den är snygg, men duger den till nå´t , eller ska den "bara" stå och vara vacker ?"
Fö. är jag även själv "glad amatör", även om jag egentligen gärna skulle vilja vara yrkesverksam som keramiker, och har varit på banan i rätt många år efterhand.
Men hade det inte varit för att dret gjorde mig just "glad" hade jag antagligen gett upp, och ägnat mig åt något roligare, eller mer lukrativt antar jag…..
Jag ser fram till fler silvernitrat-bilder !