Vulkankeramik?
Jo, jag tänker som andra tror jag, kan man göra nåt snyggt med lava-aska? Det är ju lite aktuellt nu när det kanske är utbrott på Island. Jag har googlat och jag hittade en keramiker, Glit, som gjort lavakeramik, lite klumpiga saker tycker jag inte riktigt min stil men kanske lite vikingastuk som känns rätt för keramik från Island. Googla på Glit!
Det ser spännande ut! Det verkar som att Glit använt askan som dekor snarare än i glasyr, eller vad tror du Rolnor?
Ibland smälter form och aska ihop väl, ibland känns askan dittvingad och sabbar grundformen. Men verkligen intressant. Som det isländska landskapet.

Fick besök av en fransk keramiker Bernard Wynns som hade med en gåva till mig. Det var ett fat med en askglasyr gjord av den aska från Island som stoppade all flygtrafik i europa här om året.
Och jag fick en liten på aska från samma vulkan av en släkting som var på Island…

Oj då! Stavade visst fel till namnet. Bernard Wyns ska det vara.
Ja David, det ser så ut, men det kan ju vara hursomhelst? På nåt sätt vill man tro att det ska bli nånslags supercool vikingaglasyr av sån här aska men vi har ju bara periodiska systemet(grundämnena)att tillgå så det är nog inte svårt att blanda till just en glasyr med samma sammansättning som från askan av det vi har på hyllrna i ateljen..!
Jag har använt aska från Island i en av mina glasyrer. Jag räknar inte in den i receptet utan lägger i ca 3% i den färdiga glasyren. Askan siktar jag igenom 60 mesh och får då en jämn struktur på prickarna. Glasyren blir lite åt harpäls hållet om den får smälta ut lite. Bränner den rund 1200, högre temperaturer gör att den flyter ut helt och hållet. Lava blir flytande vid 1000 som bekant. Mvh Rósanna Ingólfsdóttir.
Jag tänkte också precis på det med temperaturerna - att smältpunkten på den askan borde va i lägsta laget. Normal stengodsbränning är ju hetare än lava😃
En annan grej var ju också problemet askan orsakade för flyget - det berodde ju mycket på att den smälter när den kommer in i motorerna. En jetmotor kan ju bli bra varm invändigt - men den kommer ju inte heller upp i "stengodstemp" för då skulle man inte kunna tillverka motorn i metall. Det finns ju knappt nån metall som klarar 1250+ långvarigt i oxiderande atmosfär (kanthal-legeringarna är smått unika i det avseendet - men skulle nog inte klara hållfasthetskraven i en jetmotor)
Platina? Tack Rósanna för ditt inlägg, du har ingen bild? Kan du berätta lite om isländsk keramik, det finns väldigt lite på nätet, är det en livskraftig tradition?
Platina är ju väldigt resistent mot kemisk korrosion vid "normala temperaturer" - vid "stengodstemp" är det ändå inte säkert den klarar syrets påverkan. Men oavsett så är det ju också en extremt dyr metall och inget man kan använda i stora mängder till sånt som värmeelement och motordelar.
T ex Kanthal A1 innehåller en liten del aluminium som bildar ett oxidlager utanpå tråden som inte spricker och ramlar av, som det vanligtvis gör på dom flesta metaller (när oxiden ramlar av så blottläggs ny metall och oxiderar igen - det gör att metallen "äts upp" upp fort). När syret måste tränga igenom ett relativt tätt oxidskikt så går fortsatt oxidation trögt (men den avstannar ju inte helt - element slits ju som bekant).
Ja, jag vet inte, ädelmetaller är ku helt annorlunda, vet att jag i tonåren gjorde experiment med amoniakgas, jag hade en tunn ålatinatråd som jag värmde till glödande med elström, sen ledde jag ammoniak och luft över tråden, det roliga var att den fortsatte glöda även när strömmen bröts, ammoniak brinner i närvaro av platina men inte utan, lite OT..
Platinatråd ska det vara
Ok, riktigt coolt - jo platina används ju även i små mängder i katalysatorer för bilar också och kan på så sätt rena avgaser vid lägre temp än som skulle behövts annars. Sen kan man t ex använda det som elektroder när man kör elektrolys med ämnen som "käkar upp" i stort sett alla andra metaller och även kolstavar (även om kolet inte oxiderar utan bara "smular sig"). Det är ju inte omöjligt att det klarar "stengodstemp" i oxiderande atmosfär också. Men som sagt - det är alldeles för dyrt att tillverka större detaljer av i vilket fall som helst.
http://ravarumarknaden.se/platina-ravaran-som-ar-trettio-ganger-sa-sallsynt-som-guld/
Men nu "spårar vi ur" den här tråden igen som vanligt 😃 - det här är ju ganska så OT
Rädda naturen!