Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 10544 ggr
Bruzapetra
0

LEROR

Jag vet att vi haft det uppe innan men skriver ett nytt inlägg ändå:) Jag har så svårt att bestämma mig för en vit produktionslera. Har testat några olika men blir aldrig helt nöjd! Kan ni inte tipsa om lite olika leror, deras bra och dåliga kvaliteter, chamottegrader, lättdrejade och dyligt. Jag har nu sist testat Lars Tärns nr 11 med 0-0,2 chamotte gillade den men lite för grovkornig vid kanten kanske för bruksgods, dock väldigt prisvärd. CS 630 från Cebex är fantastisk i struktur och smidighet men dyrare. Dock var senaste försändelsen så fuktig och lite slabbig. Älskar ju också fylen men kan man basera en brukskollerktion på den? Finns det nån som liknar den men som sintrar helt? Har testat CS620 från Cebex som har en jättevacker färg men är så hård och osmidig att knåda. Får lite ont i handlederna av den. Jag vill ha mjuka knådbara härliga leror att arbeta med!!

Snälla kom igen och beskriv era favvoleror!!! Mvh Petra

lotta2
0

Jag säger bara en sak: engelska leror! Potclays från Lars Tärn…Det finns inga andra leror som är så bra som dessa att dreja, mjuka sköna följsamma och helt underbara. 1109 är en klar favorit lite beide i tonen inte helt vit men oerhört snygg. Dessutom funkar den bra till de flesta glasyrer.:D Finns också i en variant med lavafläckar.  Nu finns det massa andra nya som alla är lika bra att dreja i olika färger.

Annars tycker jag att K118 ( chamotterad variant av K118) från Cebex  är ok, men det är inte samma drejupplevelse alls. Men den duger bra, och är också snäll. En ok brukslera, men lite tråkig.

Bruzapetra
0

Tack för tipset:)Finns den i olika chamottegrader eller kör du 0,5 12% ? Är den bra att dreja lite större i också? Känns den skorvig mot munnen på en mugg? Tusen frågor, men ack så viktiga. Jag tycker själva upplevelsen att dreja med leran är lika viktig som att få ett vackert slutresultat!

Lerklutten
0

Jag använder CERAMA´s stengodslera "SM". Det är en utmärkt drejlera! Skärven är vit och slät och glasyrerna framträder väldigt vackert! Jag föredrar denna lera framför alla andra. Ska jag göra lite större saker använder jag "KM" som innehåller chamotte.

Hälsningar/Ingela

—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram

Elorion
0

Om du vill ha lite billigare leror kolla in lermakeriet i valbo.

Jag håller själv på att prova leror just nu kollar jag cs 950 från cebex, lättdrejad ingen chamotte och vit… vet inte hur den blir med mina glasyrer ännu.

pyromanen
0

Har hittills använt CS 630 liksom du bruzapetra och precis som du tyckt den varitlite väl blöt. Jag har fått torka den på gipsskiva för att kunna dreja någorlunda tunnt som jag vill till mina höga muggar.  Detta är ju också en engelsk lera "scarva earthstone". Jag tycker den blir fin och har fint klarat råbränningen och saltet! Och precis som du håller jag på och provar olika andra vita leror för att se om jag kan hitta någon jag trivs bättre med… såjagföljer denna tråd med intresse!  Har i helgen beställd potclays som Lotta 2 rekommenderar. Ska bli spännande, hoppas det kommer snart så jag kan få med några prover i min nsta saltbränning i Kristi-flgare-helgen…

zzaga
0

Tärns potsclays rekomenderas starkt! Jag har testa Limogens porslin innan och den suger verkligen att dreja i. Potclays leror är fantastiska:)

/S

Bruzapetra
0

Åh vad jag vill ha Potclay nu!!! Dreja, dreja drejaPenga mun Men pyromanen, viss är det en vacker skärv på CS630, och tålig är den med. Förutom slabbigheten då. Sen tycker jag det är perfekt att kunna beställa lera från samma ställe som man köper annat. Frakten blir ju en del med beställningar här o där. Och Tärn är ju helt klart billigast vad gäller allt! Jämför och man blir riktigt förvånad.

Vavrakeramik
0

JAg använder Creaton 254 och tycker den är skön att dreja i. Tror det är 25% chamotte 0-0.2 mm. Och billig. Bo Erlander i Göteborg säljer den för 7,50 inkl. moms per kilo. Skärven blir vit-grå.

lotta2
0

Jag håller med om att upplevelsen av att dreja med leran är lika viktig. Jag är en hysteriskt känslig person som är nojig ifråga om leror. ;D Jag tycker det är vidrigt att dreja med en så  tung lera som man måste beskicka hur mycket som helst för att få det lagom tunt. Jag gillar just Potclays leror för att dom är fina på kanten, ofta lite mer sandig känsla än hård grov chamottkänsla i dom. Men det finns många olika i deras sortiment också, men alla jag testat har varit suveräna att dreja med. Hör med Lars Tärn, han är ju bra på att förklara dom olika lerorna. Just 1109 blev nog lite mörkare i vedugn ex, men det finns ju andra.

MeWa
0

Är intresserad av att få tag i Creaton 254

…vem är Bo Erlander i Göteborg…?

Är det ett företag? Adress, telefon?

Jessika
0

Jag har oxå creaton 254, den är helt ok. Det blir inte lika vit och fin som många andra men är den som finns där jag handlar, Lermakeriet i Valbo.

Vavrakeramik
0

Bo Erlander AB ligger på Ringön (Hisingen) i Göteborg. Han säljer gips och Creaton lera. Har lergods, stengods o Porslinslera i olika varianter. Rekommenderas om ni bor i närheten av Göteborg.

Telefon 031-223550
Stenkolsgatan 1 E
41707 GÖTEBORG

poja
0

Har alltid haft Creaton sedan -86. mkt nöjd med både pris och kvalité. 6:-/ kg.

pyromanen
0

Har nu testat 3 för mig nya leror.  Den jag använt senaste årenär som tidigare nämnt CS 630 från cebex /Scarva.  Den är mjuk och skön, ibland nästan för mjuk, håller bra i saltugnen, vacker skärv, ganska dyr.

De nya jag testat är då efter rekommendationer här från i fokus 2 av Potclays 1110 och 1106 från Lars T och så hans billigaste lera lämplig för saltugn Witgert med fin chamotte som kostar ca hälften av övriga.

Hur blev det då?  Jo, smaken är ju som baken… 

Jag tyckte den billiga Witgertleran var hemsk att dreja i, går säkert att vänja sig, men jag har drejat i mjuka fina Scarvaleran ett tag…  I bränningen blev den hur bra som hälst.

Jag tyckte potclayslerorna var mjuka och sköna precis som Zzaga och Lotta2 har skrivit.  Den ena (har inte i huvudet vilken) är mycket vit och min smak är åt det lite mindre vita.  Den lite järnhaltiga blev dessutom fin med mattorange (kaolin) på utsidan och shino inuti, då slipper jag knåda ihop två olika leror för att få lagomt med järn, så den kommer jag att beställa mer av!

Kommer dock inte att överge scarvaleran, tycker fortfarande den är fin som "nästan vit" lera.

lotta2
0

Pyromanen, kul att du gillade dom! Ja, jag tycker verkligen att Potclayslerorna är jättetrevliga att arbeta med. Ja, det är en stor skillnad att dreja i dom olika sorterna , men som sagt man vänjer sej oftast även vid en mindre trevlig lera.

Kan inte du lägga ut en bild på 1106 ( gärna 1110 med ) i saltugn, jag är så nyfiken på hur den såg ut? Eller fler olika leror om du har, du kan ju lägga ut en ny tråd om du vill med olika leror i saltugen, så kan vi andra fylla på med flera tester av andra sorter osv?

Vore kul att se bilder, jag funderar just nu på att beställa mera lera… Mina bilder jag tog av de lerorna hos Zzaga blev inte så bra :(

Bruzapetra
0

Har också jobbat i 1110 nu. Jag älskar att dreja med den!!! Tack för tipset lotta o saga! Men håller med dig pyromanen scarvas är hur härlig som helst också! Man kan ju knåda den lite mot en sugande skiva. Men har bestämt mig för 1110 för min nya servis!! Kommer nog använda båda! Måste säga att den rödbrännande Witgerten från Lars också var väldigt tjusig i färgen, och smidig att dreja. Helt klart värd att testas o billig med:)

lotta2
0

Pyromanen, vad heter denna leran mer än Scarva? Jag blev ju nyfiken nu! Det är så tråkigt att Cebex alltid "döljer" vad det är för lera egentligen bakom deras beteckningar. Jag skulle vilja att det stod tydligt i deras katalog eller på nätet  vad det är för lera och tillverkare. Jag har flera gånger hoppat över att köpa lera från dom, då jag måste fråga för att få reda på vilken lera som döljer sej bakom alla nummer. Jag menar dom har ju ett antal leror att fråga om i så fall… Man vill ju veta ju…:D

Bruzapetra
0

Lotta, CS630 heter leran. Den är verkligen underbar att dreja med. Känns som smör i händerna. Och jättefin färdigbränd skärv. Pröva den!

lotta2
0

Ok, Petra, tack för tipset. Vet du vad det står mer på påsen då? Scarva eller  ngt nummer eller så?

pyromanen
0

Leran heter scarva earthstone. Numret är jag osäker på, kan kolla ikväll.

http://www.scarvapottery.com/opencontent/default.asp?itemid=17§ion=PRODUCTS

Jag har bara varit besviken på Cebex en gång och det var när jag ringde och frågade centralt om järnhalten i olika leror och hur lämpliga olika leror var för saltbränning. (det stod särskild i deras katalog som exempel på vad man kunde ringa och fråga.. det med lämplighet för salt)  Järnet kunde jag inte få svar på alls och på det med saltet blev svaret efter lite paus… det ska gå bra med vilken som bara det är chamotte i….  Inte mycket hjälp att hämta altså.

Annars är jag mycket nöjd med Cebex! Våran lokala återförsäljare av cebex-saker är Mycket trevlig och hjälpsam, ger sig tid att svara på underliga frågor från en nybörjare och jag köper det mesta av det jag behöver av honom.  Det ska vara bra stor skildnad på pris eller kvalité på saker för jag väljer att scika efter från annat håll jämfört med att stödja den lokala återförsäljare.

lotta2
0

Tack, Pyromanen.  Ok,Scarva Earthstone har jag hört talas om innan. Vore kul att veta vilket nummer om du kommer ihåg det i kväll. :D

Annars tycker jag att om man ska fråga saker om leror mm  på Cebex så är det Bosse som kan sådant på Cebex, han är som ett vandrande Lexikon han. Jag gillar också Cebex , och brukar handla där ibland jag med, men jag är en otrogen kund som jämför priser och kvalité överallt. Men bra service och trevligt bemötande samt priset är också faktorer jag väger in. Jag gillar Lars T också som jag  sagt innan. Han är också oerhört kunnig och trevlig han med.  Dessutom jobbar han ju själv även med salt och vet vad man behöver. Ang Potclays lerorna som han säljer hittade jag också listor med all info om lerorna med järnhalter, molochit inblanding sand, osv tydligt angivna, sådant gillar jag. Då kan man ju lättare hitta det man letar efter.

Största invändningen mot Cebex har jag mest  mot deras katalog där dom inte specificerar leran utan ger den luddiga beteckningar så man inte vet vad man ska beställa därifrån. CS960 ex åter ju hemmablandat, och skulle lika gärna kunna vara något som läggs ner efter ett par månader. Man skulle iaf kunna få fullständig info via pdf- filer eller liknande på deras hemsida. Jag vill iaf inte beställa någon lera jag inte vet om jag kommer att kunna få tag i om ett tag igen.

pyromanen
0

Lotta2: tack för tipset om "Bosse", då vet jag vem jag ska fråga nästa gång.  Sånt vet man ju inte när man är ny och ringer första gången, utan då frågar man den som svarar i andra ändan telefonen….  Hon kanske borde ha hänvist mig till Bosse!

pyromanen
0

#21: ES 5 heter den

zzaga
0

20

Vilket skämt. "Bara det var chamotte i", he he he.

pyromanen
0

zzaga, din nya avater är för härlig!  Nu får jag liksom för mig att du ser ut så….

lotta2
0

#23, Tack så mycket!!

zzaga
0

25

He he.. va bra:) det är mitt sanna jag:D

Jordemor
0

Hej alla! läser med intresse denna tråd och undrar så här. Är det någon av er som brukar beställa leror från Lars Tärn och som bor in bit upp i landet eller så, Jag undrar nämligen vad det kan dra iväg med för fraktavgifter om man beställer lite längre bort i från. Jag brukar annars bara beställa från leverantörer här i norr.

hälsningar från åse

avalon
0

Om inte annat så kanske Lars själv kan svara på det ?!

pyromanen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15,Här kommer en bild med 1106, Witgert och 1110 med samma saltgengobe och som stått på samma rad på samma hylla i saltugnen i samma bränning…  med förbehåll för att det inte nödvändigtvis fäller i andra ugnar, ….

1106 saltar inte så bra, är helt torr "å baksidan" och på "saltsidan" blir det inte småprickigt "orange peel" utan större fläckar.  Har försökt ställa den med sidan till på kortet så man ser fläckarna till vänster det torra till höger.

Witgertleran (vad det nu var för nummer, 11 tror jag den hette) blev rktigt fint saltat tykcer jag, hela vgen runt också.  Är vit om man gillar det.

1110 till höger i bilden är det mer järn i, den blev fint saltat tyckte jag och så giller jag den lite mörkare skärven.

Jag vet inte om det bara var "otur" men både potclayslerorna tappade formen lite.  Ska säga att de var rätt så tunnt drejade och stod på översta, varmaste hylan och att orthon 11 var helt utsplattat. Men billiga witgerten höll formen på samma plats i samma bränning.

pyromanen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och potclays 1110 med kaolin på utsidan, shinoglayr inne

(ska bli guld i solkorset och en liten bränning till)

zzaga
0

31

Jättefint:) Roligt att se att 1110 an blir så fin med saltet:)

lotta2
0

Pyromanen, tack för bilderna. Jättekul att se skillnaderna på lerorna. Hmm, du har ingen på Scarva Earthstone också…;D Blev den också snygg med saltet?  Jag tycker 1110 blev skitsnygg,  jag gillar också göra sådana kärl. Skitsnyggt.  Orton 11… uj, det var väldans vad högt du bränner då…

Bruzapetra
0

Åh, vad snygga saker. Vill gärna se mer…:D

pyromanen
0

#33, jag hade inget scarva earthstone stående på samma rad på samma hylla som jämförelse, dumt nog. Därmot är allt annat ljust i ugnen (och förra 6 ugnarna)= scarva eartstone, så kolla i mit fotoalbum för att se den. Den funkar bra, den är inte helt så vit som t.ex. witgert, men ganska så vit, så för att passa i min smak har jag blandat i 1/6  av en gulbränande stengodslera (CS360 Cebex), då tycker jag det blir lagomt med järn.  Har ju aldrig fått reda på järnhalten i cebexlerorna så jag vet inte vad det är för järnhalt, men uppskattningsvis är det samma i min 1:5 cebexblandning och i potclays 1110.  Men det är ju lite jobbigt att hålle på och knåda ihop två leror varje gång..  har ingen lerkran.

Har med orthon 11 som "övermått", egentligen vil jag bränna till orthon 10 ger sig, men jag var lite upptagen med saltning och eldning… och det blev en paus i att kolla på käglarna… och när jag väl gjorde det då …var altså 11:an helt mos (he, he, man är väl pyroman). OBS det är orthonkäglar, inte segerkäglar.

De här avlånga kärlen har jag ju förståss från de engelska böckerna…..vt inte vad engelskmänen använder dom till egentligen, nån sorts matlagning gissar jag. Jag gillar att göra dom. Har också kommit på en användning själv, eftersom jag som dansk invandrara får abstinenes om jag inte får surdegsrågbröd och bruker baka sånt, det funker utmärkt i den formen.  Har såld några stycken också, men de som köpt verkar skulle ha den till blommor!  och nu såg jag faktiskt i ett blomsteraffärfönster avlånga "ytterkrukor", så det kanske är lite "trend"

lotta2
0

#35, ok tack för lerinfon. Alltid intresserad av bra leror…Men jag håller mej nog ändå till Potclays.

Hehe, mina kärl tycker jag också är till för brödbak. Men dom jag sålt har också verkat hamna som blommor, eller bara till lyst…Ja,avlånga blomkrukor verkar det finnas mycket av senast tiden i butikerna, ffa ganska låga väggar har jag sett mycket av på sistone. Ja, ni från Danmark har ju bra brödkultur, goda rågbröd är gott!!!

Bruzapetra
1

Här har du en tråd om olika leror. Mvh Petra