Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1365 ggr
Seja
0

Problem med luftblåsor

Varför blev det luftblåsor i porslinsleran när jag tog ut den ur ugnen efter glasyrbränning?

Bo§e
1

Blåsorna kan ha varit med från början, men de kan också ha orsakats av att leran börjat bli överbränd  (utsatts för mer värmearbete än den tål)…..   Det blir lättare att avgöra om vi får se en bild.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Milla Keramik
0

Hej!

Samma sak händer här. Men dessa kommer när jag bränner guld. Jag har testat att bränna om i glasyrtemp och då försvinner bubblorna men också guldet eftersom det blir för varmt. Jag penslar på nytt guld och skickar in i ugnen, 800° på nytt och då kommer bubblorna tillbaka.

Problem med bubblor

Här förstår jag absolut teorin med överbränning men varför blir det överbränt från första början? Det är stengodslera som jag bränner på 1220°.

Hoppas  även jag på lite tips och teorier om varför bubblorna uppstår från första början.

Tack och god natt!

Camilla

Milla Keramik
0

Det funkade inte med bilden på koppen med bubblor. Testar här igen. Det verkar inte fungera…

/Camilla

Bo§e
1

1220°C i kombination med en långsam ugn, kan mycket väl överbränna leror, trots att de har en "angiven maxtemperatur" på 1280°C eller mer….och det finns också många olika porslinsleror, med vitt skilda egenskaper…

Vilken Porslinslera använder du…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)