Lerkvarn
Hej!
Jag har nu bestämt mig för att köpa en lerkvarn och tänkte höra om det är någon som har några råd på vilken kran jag skall satsa på. Jag har en mindre verkstad så kapaciteten behöver inte vara den allra högsta.
Märke?
Med eller utan vakuum?
Leverantör?
Tack på förhand!
Googla på peter pugger. är min dröm. Finns I flera olika str
Jag har tittat på peter puggen en gång och jag tycker att den verkar stor och otymplig. Passar kanske bra när man hanterar väldigt mycket lera och vore ett bra alternativ när man gräver upp naturlera, det skulle jag gärna ha en sån till.
Jag har en Venco super tvin som jag köpt på Brännpunkt. Den är jag jätte nöjd med och den klarar av ganska hård lera och mjuk lera, man kan köra leran flera gånger för att få ihop en bra konsistens.
Det är nog mest en kostnadsfråga vilken man köper, det finns ju tyvärr inte så många begagnat och nya är dyra.
Jag köpte min utan vakuum först, men köpte till det ganska så direkt sen och det är underbart att slippa luft i leran vilket det lätt blir när man återanvänder lera.
Lycka till!
finns ju venco t.ex dom stora tyska är så dyra att det inte bliver kul.

Jag har haft en Venco med vacuum. Den var bra men stor, tung och otymplig.
Sålde den och köpte en liten behändig Bluebird också den med vacuum. Den passar mycket bra i en liten verkstad men tyvärr finns det ingen leverantör som säljer den i Sverige längre. Cebex sålde den tidigare men inte längre. Jag hittade min begagnad på blocket. Den var i väldigt bra skick och knappast använd.
Förra året slog jag så till och köpte en Peter Pugger. En enastående maskin måste jag säga! Om man som jag återvinner mycket lera är den oslagbar. Dessutom är den tyst och när man blandar lera står den och sköter sig själv. Ett STORT plus är att den är lätt att rengöra. Nu finns det ju olika modeller men jag har studioversionen (VPM-9) och den är inte alls särskilt utrymmeskrävande. Mindre (på längden) än tex en Venco.
Peter Pugger får man dock importera själv från USA.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Har en Venco standard. Köpte just till vakuumkit från Brännpunkt och håller på att fixa till med detta. Har kört Vencon i många år innan. En bra maskin tycker jag.. Lite jobbig att rengöra, men inte mer än man fixar det.Hade gärna haft en tystare maskin. Pengarna styr dock. Det var mest ekonomiskt för mig att sas uppgradera.
Hej igen och tack för era svar. Toppen!
Jag har nu kikat vidare på Peter Pugger VPM-9 och den verkar väldigt bra. Har bett att få en offert :-)
Är det någon som vet om man kan ”kvarna” ut en massa lera, plasta in den och använda efter hand UTAN att behöva knåda eller bearbeta den igen innan man drejar?
Har så svårt att bestämma mig om jag skall köra med vit eller röd lera…. Hur gör ni?
Det är väl så leverantörerna gör, men leran sätter väl sej efter ett tag och då krävs knådning igen?
#4 Vad slutade notan på för dig? Det tillkommer väl tull och moms? Jag och en väninna är sugna på en varsin. Det får bli tidigast till hösten, nu finns inte budget för det. Röjde i verkstan i helgen och hittade säkert 100-150 kg torr slasklera. Tar massor med plats men eftersom kvarn står högt på inköpslistan får jag stå ut. Kommer både få mer plats samt slippa köpa ny lera till hösten! Peter Pugger har jag hört så mycket gott om! Leveranstid ca?

Tull, frakt och moms tillkommer, ja.
Jag har inte siffrorna helt klara för mig men jag kan kolla upp det. Jag skriver ett pm till dig när jag har kollat. (pärmarna med förra årets bokföring är hos revisorn…)
En lerkvarn är en dyr investering men näst efter drejskivor och ugn är Peter Pugger min bäste vän. Och jämfört med de märken jag har haft tidigare (venco, bluebird) är den helt överlägsen. Tystgående, kraftfull och framför allt, relativt lätt att rengöra. Fattar inte att det inte finns någon återförsäljare i Sverige.
Ganska lång leveranstid var det. Har för mig att det tog 2-3 månader efter att jag hade bestämt mig.
Om du beställer, kom ihåg att tala om att den ska vara för 240V.
Oj?!
2-3 månader?!
Det var väl tilltaget det. Men det ska ju gå med båt för lägsta pris och sen ska den ju stanna till i hamnarna och tullhantering…
Ja de tar lite extra för att göra om elen till vår standard, det har jag läst på deras sida och hoppas jag minns det när det väl är dags.
Vore toppen att få detaljerna kring slutpriset!
Vet själv att det tillkom väldans mycket när jag skeppade hem en kubikmeter från Kina…
Hur stor plats tar den?
Längd/bredd/höjd?
Tyvärr har jag inte så stor plats i min verkstad men nu tar ju slaskleran enormt mycket plats och jag tvivlar på att kvarnen tar upp ens hälften av den ytan. :)
Vi kanske ändå ska vara glada över att sverige inte har en återförsäljare… De brukar ju safta på rejält ändå på det mesta så undrar om det ändå inte lönar sig att beställa direkt från USA?
Nu kommer vi ju med stor sannolikhet vara två som beställer så frakten borde bli något billigare för oss. Det gäller väl också att passa på när dollarn är låg. ;)
Har försökt få tag på återförsäljaren i Finland vid två tillfällen men inte fått nåt svar. Annars hade ju en tur med en färja varit trevlig för att smidigt få hem dem.

Den är ca 90 cm lång och 35cm hög och bred. Utöver det ska du ha plats för vacuumpumpen. Kollade faktiskt vad den skulle kosta att köpa från Scarva pottery supplies (Irland?) och där låg priset på 46000 ex frakt. Mycket billigare att importera själv…

Självrättelse: Scarva ligger i England.
Andrahandsvärdet måste ju vara bra också gissar jag. Även om man nog, när man väl investerat i en, inte vill sälja. ;-)
Står fortfarande högt upp på min inköpslista.
Väntar på tillräckligt belopp på kontot samt gärna en "partner in crime" som också vill köpa en för att kunna dela på frakten.
Två konton alltså som måste synka.
Har hört så mycket bra om den att jag inte ens funderar på något annat alternativ längre.
Här är en till som går i samma tankar om ett inköp av en vmp9. Hittade den här tråden när jag var i färd med att leta fram mer exakta prisuppgifter, och är intresserad av att "samfrakta" till Sverige. Kanske har ni redan lagt er beställning? Det är ju en stor investering så all info om hur bästa/säkraste sättet att gå till väga vid inköpet är mycket uppskattat!
Har varit på g en tid att köpa en ny lerkvarn/blandare och kollade på Peter Pugger, såg en hos en kollega som var salig över hur bra den fungerade. Upptäckte för en tid sen att även Shimpo tagit fram en lerblandare/ kvarn. Tycker nog att den verkar lite vassare? Någon som har erfarenhet? I USA kostar den 35 papp!
Här är en länk till Shimpon, http://www.shimpoceramics.com/nvs07.html
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se

Har i 35 år blandat all lera jag använt med en lerkran utan vacumpump och har aldrig haft några problem med luft i leran. Frågar ni mig är svaret att vacumkranar är en allt för dyr och problemskapande produkt.
Har inte lagt order än. Hojta gärna till innan beställning går iväg. Det kanske går att förhandla priset? Sen spelar det ju lite roll var i sverige allt ska landa…
Har ni som funderat på att köpa en Peter Pugger gjort en beställning? Jag läste era inlägg och blev intresserad jag med. Undrar vad slutnotan blev på och hur lång lerveranstiden var.