Elugnsreduktion
Nu sitter jag här och funderar på det här med gasreduktion i elugn. Gick det bra med vilken liten gasolbrännare som helst, eller var det något speciellt som det skulle vara med brännaren? Jag har för mej att jag har hört lite olika bud om detta, och nu är jag jättesugen på att testa detta och vill gärna höra av er som testa hur det går. Vilka glasyrsorter ni testat osv…
Dessutom hur vet man att man har lagom reduktion i en elugn?
I den kurs jag gick för att lära mig bränna reduktion så förstod jag att det är ett finlir att bränna reducerat..lågans färg . storlek mm mm …..Jag inser själv att det kommer ta tid innan man får in känslan där..mina glasyrer som jag använder i oxiderad bränning blev inte alls bra i reduktion..roligt med att exprimentera med olika askglasyrer som är lätta att blanda..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

I praktiken är det enklast och tryggast med en vanlig brännare vilken som helst, men i princip räcker det med ett rör som pyser gasol. Det blir då samma effekt som jag visade hos Saga när jag stängde tilluften till brännaren. Vid 900-1000 gr självantänder gasolen så det kan inte explodera plötsligt. Tänk att du inte ska tillföra nån effekt, bara "döda" bort syret, så det är yttepytte lite gas som ska till. Har du kikhål (eller vilket hål som helst) i ugnen kan du också lämna lite plats innanför och stoppa in lite smala trästickor. Det ryker lite, visst, men det är inte så läskigt som somliga tycker att gas är. Återigen, inte mycket sticka som behövs, du ska bara få en liten låga utanför ugnen, det är allt. Har du en manometer till gasen är det också väldigt enkelt att kontrollera reduktionen, bara att anteckna vilket gastryck vid vilken temp o.s.v.. Blir det för lite red., upprepa med mer gas …ja, du fattar …
Abbi, just askglasyrer tycker jag är så vansinnigt spännande, men alla är ju extra snygga just i reduktion tyvärr…Blir aldrig samma grej i oxidation med askor tycker jag. Och så gillar jag att använda skräpet också :D Men visst det verkar lite meckigt, men lite kul också tycker jag. Lite roligare än att trycka på en knapp iaf…
Jo Lars, Jag vet vad du sa på kursen om brännaren och tillluften, och kanske var det just det att din brännare var väldigt mycket bättre på att hålla en yttepytteliten låga än vad min brännare är, som gjort att jag fått för mej att jag skulle ha en annan brännare. Hmm. Jag får väl testa med min vanliga hemska vrålbrännare innan jag köper en ny en först. Aha, så det räcker med så lite gas för reduktion , jag trodde det skulle vara ganska mycket eldslåga utanför. Men uj, vad kul det ska bli att testa nu när jag äntligen fått upp min Naber från lastpallen den stått på sedan flytten. Den har ju iaf ett hål i botten så jag slipper borra nytt. Är det mellan 950- maxtemp ni brukar reducera ungefär? Och köra en halvtimme ox i slutet för klarare färger?

Askglasyrer i raduktion är superfint. Jag längtar efter en reduktionsugn…
Vad roligt att det är fler som vill testa att reducera!!! Jag har en stor gasugn:) Ett råd är att vara med på någon annans Reduktionsbränning för att lära sig hur lågan ur skorstenen/kikhålen ska se ut. Det är lite meckigt i början men man fixar det efter några bränningar. Reducera i elugn har jag ingen erfarenhet av, men jag har hört att man kan stoppa rundstav i kikhålen för att få den effekten, som Lars sa. Jag har också hört att man måste bränna en vanlig oxidation lite då och då för att inte paja elementen. Tror att reduktionen stjäl nåt från elementen så se blir svaga.. kanske Lars vet vad som händer:)
Hej.
Jag har just tömt min första bränning där jag tillfört gas genom ett hål i botten på ugnen. Vad häftigt det blev. Glasyrer som jag tycker är trist i vanliga fall blev häftga i reduktionen. Alla glasyrer som hade kopparoxid blev så där härligt oxblod. Dock var nog ugnen för tätt packad eftersom reduktionen blivit ojämn. Läsidan om man tänker sig hur gasen vandrar hade sämre reduktion. och insidan av skålar åxå.
Att föra in gas med ett rör med hål i är nog inte så dumt för att få bättre spridning på elden. Är det verkligen ofarligt? jag tänker på hur gasen uppför sig när den kommer in i stark värme. 900 grader.
Roffe

Reduktionen tär på det skyddande oxidskiktet men varje oxidation återbygger lagret, dock på bekostnad av själva tråden, så visst förkortar man livslängden beroende på hur ofta man reducerar.
Lerboden, om man tillför gas vid 900 så brinner den upp direkt genom självantändning. Man behöver inte vräka in gas som du märkte, men mängden gas påverkar naturligtvis reduktionens styrka. Packar man ugnen för tätt så blir det omvänd effekt mot t.ex. den röda oxidationsglasyren som blir brun om den inte får syre genom en luftig sättning, så visst påverkar sättningen resultatet, både i en riktig gasugn, i en elugn och i en reducerad elugn. Men det är ju sånt som man måste lära sig med just sin egen ugn och sitt eget sätt att reducera. Kul att du vågade prova och sett att det faktiskt fungerar i en helt vanlig elugn !

Hej! Skulle också vilja reducera med gasol i elugn, Det är möjligen inte så att nån kan ha en endagskurs eller nåt i det? Ni som har kunskap och erfarenhet, Skulle gärna gå på den. Har av en vän/kollega fått det beskrivet hur man gör men har aldrig vågat prova än mindre har jag byggt om min elugn. Men om man kan få se hur man gör så är det genast lättare. Jag bor i norduppland ca 4,5 mil nordost om Uppsala. Är det nån som kan ta emot ett studiebesök månne? Susanne

#8 Det skulle jag också gärna vilja vara med på.. om det skulle bli nåt i de här trakterna.

Jag skulle oxå ta mig uppåt på en kurs i ugnsombyggnad!
Lars T #2
Kan du utveckla tekniken med trästickor lite mer. Programmerar man el-ugnen som vanligt till stengodsglasyrbränning (topptemp ca 1260)? Vid ung 900 grader stoppar man då in några trästickor genom titthålet, låter dom brinna upp på utsidan samtidigt som ugnen får fortsätta sitt program upp till 1260 grader ? Har jag helt missuppfattat saken?
Vill bara tala om att jag stammar inte, men kan inte ta bort kopian som jag "lyckades" få till. Hur gör man det då ?

11 och 12, Ja, det blev lite fel. Programmeringen är som du säger men stickorna ska brinna upp inne i ugnen för att det ska ge effekt. Man får också passa ugnen och fylla på med stickor så man får flamma ut under hela den tid man tänkt reducera, så det räcker det inte med ett par stickor utan det får anpassas till hur stor ugnen är och hur fort den går upp. Därför är det smidigt med gas, som inte behöver passas på samma sätt.
anbra, nu har jag botat din stamning.
Hoppas att den inte kommer tillbaka.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag är också intresserad av att vara med på en bränning av reduktionsugn. Vore kul!
Min andra bränning med gas i elugn. Brännaren har jag genom hål i botten.
Första gången hade jag kanske för hårt tryck. blå låga ut genom kikhålen och takhålen. Resultatet blev häftigt men det syntes hur gasen hade vandrat genom ugnen. Glasyr med koppar i blev oxblod på ena sidan och grön på andra sidan, osv.
denna gång hade jag betydligt lägre tryck på gasen. lågan ur takhålet var lugnare och gulare. Jag hade packat på annat sätt oxå. glesare, det blev jättebra utifrån jämnhet av reduktionen. kul, nu kan jag mer organiserat börja exprementera med olika glasyrer. Tycker jag.
Det låter så spännande finns det mer info om detta tex hur länge ska man reducera i vilka g