Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2937 ggr
Sol-
0

Bränning!

Hej!

Jag tänkte att jag skulle bränna för första gången i min ugn. Men mina kunskaper ligger i dvala, så jag behöver alla råd och tips ni kan ge mig. Bränningstemeratur för stengods både skröj och glasyr. Sen har jag ugnen i stallet helt öppet, inget ventilerat rum alltså, kan man ha det så?

Jag har en dosa så jag kan köra på automatik, men vet inte riktigt hur man gör???

Tacksam för alla råd och tips!

zzaga
0

Ibland kan det var bra att ringa dom som du köpt leran av och höra vilken som är den bästa skröjtemperaturen.

Ett bra sätt att kolla ugnen är att bränna med coner första gången.

Fick du ingen instruktionsbok med till automatiken?

Hanna--
0
xarfez
0

Om det är automatik, på den modellen jag "kan", är det "bara" att trycka höger pil, upp eller ner för den inställningen, högerpil igen för nästa inställning osv.

Det du ställer in är förmodligen temp, utjämningstid, hur snabbr den ska gå upp och hur länge den ska gå i topptemp.

Ulla
0

Jag håller med zzaga, det bästa är att höra efter där du köpt leran. Cerama, tex, rekommenderar en skröjtemperatur på 1000 grader för sina leror. De flesta bränner nog dit eller en bit under.

Det är likadant med glasyrbränningen. Varje lera har en rekommenderad min- och maxtemperatur. Jag brukar bränna till 1260 som ligger någonstans i mitten, men hur högt du bränner beror ju också på glasyrerna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Sol, kan du inte fota automatiken så man ser hur den ser ut?

På en del ska man ställa in program manuellt, andra har färdiga program. Ska man skriva in manuella program finns det olika sätt att programmera. Det är inte svårt! Ett alternativ är det Xarfez beskriver i #3, ett annat är att man ska ställa in grader/timme. Ser man automatiken så ser man vilka alternativ som finns.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Sol-
0

Tack för alla svar!

Jag ska försöka ta reda på varifrån leran kommer, har nämligen fått den av min svåger!

Var köper ni era coner?

Katterna bor i stallet, får väl hålla dom därifrån när jag ska bränna. Det finns ju en ventil i stallet, så det är ju cirkulation där, men inget utsug. Räcker det? Är det ok att gå in där ett dygn efter, eller kan det fortfarande finnas kvar i luften. Det hade ju varit bra att slippa bygga in ugnen.

Bra idé, jag tar ett kort på automatiken!

xarfez
0

Coner, jag förmodar att det är samma sak som käglor?

Käglor har de flesta återförsäljare gott om. Skrattande Ta en titt under länkar.

Godsagare
0

Som en sann internetanvändare som jag är så rekommenderar jag att Googla på namnet på din automatik. Då kan du säkert få tillgång till orginalbruksanvisningen till just din automatik. Så gjorde jag när jag köpte ugn, googla på tillverkaren, dit kan du säkert maila med dina frågor, de mailar säkert en bruksanvisning till dig om du ber om det.

Lycka till!

Ulla
0

Käglor hittar du hos de flesta som säljer lera och andra keramiktillbehör. Kanske inte om du köpt leran i leksaks/hobby-affären, som man ibland kan göra.

Det finns några adresser på länksidan och fler kommer allteftersom.

_
_

zzaga
0

Sol

För säkerhetsskul: Om du fått leran av din svåger va väldig väldigt noga med att kolla om det är stengods eller lergods lera som du har fått.

Det vore ju jädrans trist om du sabbade stora delar av ugnen bara för att du fått fel lera.

Jag skulle göra ett litet test först om jag vore som du:)

Sol-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min automatik.

Ulla
0

Här är en länk till IPCO the Pyrometer Company om du vill skriva till dem och be att få en bruksanvisning. Det brukar gå, jag har testat i andra sammanhang.

_
_

LenaR
0

Om du inte kan tåla dig tills du får bruksanvisning kan jag gissa lite… Jag känner inte igen automatiken, men den liknar en jag använder. så jag tror den sköts så här:

• Tryck högerpil: Det första du ser är ev. fördröjd start. Där kan du bara skriva 0.
  • Högerpil: hastighet på temperaturuppgång. Där kan du skriva 100C/h  för skröjbränning och maxhastighet för glasyr.
  • Högerpil: topptemperatur, dvs rekommenderad skröjtemperatur eller önskad glasyrtemperatur.
  • Högerpil: utjämningstid, prova med 10-20 min, det kan du justera efter resultatet.
  • Starta!

Det är vad som behövs, men det ser ju ut som du kan styra avsvalningen också om du skulle vilja det. Första gången du bränner, stanna kvar så du ser att ugenen går upp i den takt den ska, och att topptemperaturen inte överskrids.

Högerpilen använder du också för att kolla och ev justera automatikens förinställda program. Om det inte verkar fungera som jag påstår får du hoppas att du får tag i bruksanvisning eller någon annan på sidan som kör med samma automatik. Lycka till i vilket fall!!

Ulla
0

Hur går det Sol? Har du kommit igång med att bränna i din ugn ännu?

_
_

Sol-
0

Generad nej jag har inte brännt än!!

Men imorgon blir nog första gången, nu har jag äntligen köpt käglor. Jag tänkte oxå provbränna en liten bit av min lera.

Är faktiskt lite nervös, jag har aldrig brännt själv innan, i skolan var man ju alltid en liten grupp som satte ugnen och startade bränningen tillsammans.

LenaR
0

Friskt vågat hälften förlorat!! Lycka till!

Sol-
0

Äntligen! Jag har haft premiärbränning i helgen, jag gjorde först en provbränning med två små olika lerbitar och käglor och det gick jättebra. Så jag fyllde hela ugnen och har nu satt min första skröj, sååå spännande, går nu här som en äggsjuk höna och väntar på att den ska svalna. Räcka ut tungan

Tack för alla svar!

zzaga
0

Sol

Lycka till:D Vänta bara tills du ska öppna din första glasyr ugn, det är nästan olidligt spännande.

Jag tror jag kollade tempen på min ugn minst var tionde minut i en halv dag, för att se om den på något magiskt vis hade gått ner till 200 så att jag kunde öppna den.

Sol-
0

Jag vet, Räcka ut tungan det var likadant i skolan, alla betedde sig som barn på julafton.

Jag antar att det kommer att vara ännu "värre" när jag ska öppna min egen. Glad

Men kul ska det bli!!

Godsagare
0

Hur gick det?

Själv håller jag på att Byta element i min 200 liters ugn och det kommer kännas nervöst när jag ska bränna första gången efter att allt är klart.

Jag är helt slut i kroppen idag efter att ha hängt över ugnen i flera timmar igår, lagat trasigt tegel, tryckt i mälor…

Ikväll ska jag fortsätta med resten.

Tänkte på en sak, hur mycket annorlunda blir det om man bränner en ugn med knappt nånting i mot att ha välfylld ugn?

Tänkte på Sol´s provbränning med "två lerbitar och käglor".

Jag menar att det tar längre tid att värma upp massa sättmaterial samt gods, likaså längre tid att svalna.

Blir det nån skillnad? I så fall vad?

Jag har ju en 200 liters ugn och jag misstänker att jag kommer köra den halvfull nån gång då och då… 

//Jessica

Sol-
0

Jag vet inte om jag märkte nån skillnad mer än att ugnen svalnade långsammare då jag brände med full ugn, men det är ju ganska logiskt. Glad

Ulla
0

Den svalnar långsammare och då borde det ju ta litet längre tid att värma upp den. Kan det eventuellt motsvara litet längre utjämningstid?

_
_

Godsagare
0

Tänkte mest med min fråga om snabb svalning påverkar glasyren något? Krack? Sprickor? Annat?

//J