Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2729 ggr
Caths
0

Glasbitar?

Är det någon som provat att lägga glasbitar i en ex skål när den bränns?

Går det?

Lergods ? stengods?

Vilken temperatur i sådana fall?

Jag skulle vilja prova!

Rozzy
0

En bra start är att prova i skålar det gör eleverna här på skolan, du får prova dig fram med hur tjockt du vill ha glasetoch det behäver inte vara helt utsmält för att vara vackert.

Jag har tagit vanlig glasyr först och sen lagt ner lite glas i botten på en skål det är smart att inte ta det på utsidan. Det är lättast att få tag i och använda det där vanliga glas dekorations prickarna som man finner hos blommster affären det spelar ingen roll om glaset är tumlat det blir blankt sen. Man kan säga att det blir en tranparent blank yta som har lätt att krakelera om tempraturväxlingen går för snabbt ner glasyren ligger som en botten på en sjö och glaset blir som vattnet och kan variera i djup. Glasyr är en form av glas så 1250 grader är ok det blir lite olika resultat pga vilket glas du har hur mycket etc. Smälttemraturen varierar från 1100-1400. Kombineras olika glas och färger gäller det att kontrollera att glasen utvidgar sig och drar ihop sig lika mycket då de smälts annars kan det färdiga glaset spricka. Det ska svalna extremt långsamt om du inte vill ha krackerlering.

Du ska akta dig för härdat glas som finns i vissa dricksglas. Men vanligt krossat fönstergas är oxå en bra start.

Man kan använda sig av olika glassorter: Helkristall och sodaglas kallas för "mjuka glas" och finns i en mängd färger. De är mer lättflytande men är känsliga för temperaturväxlingar och spänningar.

"Hårt glas" som borosilikatglas, finns bara i en begränsad färgskala och smälts vid mycket högre temperatur. Det tål dock temperaturväxlingar bättre och har inte lika lätt för att få spänningar.

Om man vill färga glas kan man till exempel tillsätta vissa metalloxider i råvarublandingen. du kan ta en mortel och slå sönder glaset fint granula, blanda tex i lite kobolt och ta i tapet klister om du vill fästa upp glasgrynen på väggarna i en skål. En del färgande ämnen är enkla att använda som t ex koboltoxid som används för att få koboltblått medan de flesta röda och gula färger är svåra. Förutom färgtillsatsen påverkar även sammansättningen på basglaset, smältförhållanden och atmosfären i ugnen vilken färg det blir. Det är lätt att blanda med glasyrer men du ska ta hänsyn till glasyrens smältpungt. Det finns glasstavar med koncentrerad färg att köpa. Kombineras olika glas och färger gäller det att kontrollera att glasen utvidgar sig och drar ihop sig lika mycket då de smälts annars kan det färdiga glaset spricka.

Ja hoppas jag kunde vara till hjälp.

Rozzy

Vavrakeramik
0

Jag lägger en vanlig puttekula (av glas) i små skålar. Lägger den ovanpå glasyren. Superenkelt och effektfullt. Visst krackelerar den men jag tycker ej det gör något.

Caths
0

Hejsan Rozzy!

Tusen tack ! Jag ska prova detta med en gång.

Jag använder stengods ,så det blir svartbränd lera med någon fin färg till. SPÄNNANDE.

Caths
0

Hejsan vävra!

Brukar du använda" typ" spelkulor av glas?

abbis
0

Jag har testat med brunt glas från ölflaskor(hade så många *L*).mén dom två faten sprack som jag la det i dom krackade dessutom  ..Dom låter dock som om dom är hela för glaset håller ihop dom men det ser inte så kul ut…peeeeetig..Kan det vara fel sorts glas?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
0

Min dotter och jag har använt vanliga spelkulor av glas och lagt i skålar som hon gjort. Det blir jättefina effekter, speciellt av blå kulor. Har brännt i stengodstemperatur. Susanne

Caths
0

Hej Susanne!

KUL! SkrattandeDå kanske mina killars gamla spelkulor kommer till pass.

Dax att göra sig av med dem.Flört

Caths
0

Hej Abbi!

Det kanske var härdat glas som Rozzy tipsade om inte var så bra,men du kanske kan använda faten endå om du tyckte om dem!?

Vanja-K
0

Jag har använt blått glas. på svart matt glasyr. Om man krossar glaset riktihgt fint så blir kanten mellan svart matt glasyr och det blå glaset guldaktigt. Kolla i mitt fotoalbum. Vinflaska av blått glas. Stengods.

Glaskulor från mina pojkar. ja det finns ju massor. Den ena av mina grabbar hade kulpåsar stora som örngott.Vad tror ni ungarna gjorde när han kom. Drog förståss, för de visste att de skulle förlora.

leelin
0

Jag använder glasbitar då och då.  

Lägger glaset på ren lera. Vaxar bottnen med Ceramas 'dra av vax' innan glasering.  Bränner i stengodstemp.

Kolla bilden

leelin
0

bilden kommer snart Skrattande

leelin
0

bilden finns i fotoalbumet

poja
0

Du har begränsat tillgången till din sida, ingen kan se i ditt fotoalbum.

leelin
0

borde vara ok nu

Jessika
0

Varför vaxar du innan?

Vanja-K
0

Ett tips! Jag brukar ta glasspill utanför hyttan på Skansen. När man bara vill ha lite av vissa färger.Det är alldeles utmärkt.

MeWa
0

Fråga till Leelin: Undrar vad du använt för glas för att få till den rosa färgen?FörvånadOch har någon lyckats få till gul färg med glas?

abbis
0

Får väl sno ungarnas leksaker*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

leelin
0

Jessika - då har man inte glasyrrester under glaset

MeWa - från före detta 'kivi'ljuslyckta. De är jätte tjocka, därför mycket färg i glasmassan, tror jag?

Lilja
0

Om jag lärt mig rätt så är glas olika "rena" beroende på om det är återvunnet eller ej och beroende på av vad det är återvunnet. Därför blir resultatet så olika. Ett tips är IKEAs glas som säljs i små plastburkar för att ha till prydnad i vaser mm. Jättebra kvalité och billigt finns i olika färger. Hoppas bara att de har det fortfarande var ett tag sedan jag köpte. Det är inte att rekomendera att använda glas till föremål som ska ätas ur det går inte att garantera att glaset sitter kvar efter disk./Lilja

kinnekulle
0

Hej Leelin, det går inte att komma in på din sida, är lie nyfiken att kika i ditt fotoalbum. Marika

Vavrakeramik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vanliga glaskulor ovanpå glasyr ser så här ut: