Vax
En fråga från en glad amatör.
Jag har använt vax för första gången. När jag doppade godset i glasyr så bled det kvar små små droppar av glasyr på vaxet. Efter glasyrbränningen så hade dessa droppar bränt fast. Inte kul. Hur använder ni vaxet, ska man torka bort all glasyr som fastnat innan man bränner. Det är ju inte så lätt när det har kommit glasyr i tex. ett veck.
En fråga till . Går det att glasera om en grej efter glasyrbränning som tex. har blivit flammig?
När jag vaxat och sedan glaserar, kollar jag om det fastnat något på vaxet. Tar i såfall bort detta före bränning.
Ett tips som jag fått lära mig. Om man t.ex ska ha två färger på godset. Kanske en figur som har annan färg.Först läggger jag på glasyr på fig. Sedan vaxar jag fig. Därefter doppar jag hela föremålet i glasyr. Kollar sedan att inga glasyrdroppar finns på den vaxade ytan.Detta sätt är bra när man inte vill att en glasyr ska flyta in i en annan.
Knepigt att glsera om. Det är näst intill omöjligt att få dit glasyr på en glaserad yta. Det suger inte.Finn en tråd om detta. Kanske tråden hette glsyrproblem??? Den finns iallafall. Där står det en del om detta.
det där med att glasera om är väldigt olika på glasyrer. vissa av mina funkar jättebra att doppa igen och köra en gång till medans andra inte blir bra eller rinner eller annat dret

Man kan använda avdragsvax också då följer ju ev droppar med när man drar av vaxet. Låt vaxet torka ordentligt då fastnar det mindre droppar. Sen finns det olika kvalite på vax.

Jag har oxå märkt att om man doppar i glasyren direkt efter man har vaxat så har vaxet ej torkat och då fastnar det mera glasyr. Så jag försöker vaxa helst dagen innan, eller någon timme i allafall.

Håller med ovanstående när det gäller vaxet. Måla på, låt det torka, glasera och om man vill få bort dom små glasyrdropparna får man torka bort dom, det är lättorkat på vax.
I ett veck som du skrev om #1 kan du ta en pensel och blöta lite med vatten, då blir glasyren i vecket uppblött, sen kan du "vrida ur" penseln och suga upp glasyren ur vecket.
Alltid svårt att glasera om, nånstans i detta forum finns det många tips om det, en del använder tapetklister, hårspray, värmer godset, idéerna är många så leta lite bland trådar som handlar om detta så får du massor med tips.
Ett tips som en återförsäljare av råmaterial gav mig när jag skulle köpa avdragsvax, använd textillim i stället, det tyckte han var mycket bättre. Har aldrig provat avdragsvax men väl textillim och det funkar bra.
jag använder oftast flytande latex (som jag fått gratis) men senast tog det slut och då kom jag på att en kompis använt trälim.. så jag letade upp trälim.. vilket råkade vara biltemas vinterträlim jag hittade. Det kan inte rekommenderas (utan jag vilhärmed varna för set) för det finns något i den limmen som Hör och Häpna inte försvinner trots bränning till 1300 grader. Någon sorts silikat? ingen aning vad det kan vara med det satt kvar som "fnas".
Det här om vax var oerhört lärorikt för mej. Har använt köpt vax från nån firma och trott att det var enda vägen. Det är det som är så bra med den här sajten att man lär sig mer och mer. Tackar så mycket.
Monica

Det där med omglasering; det beror lite på hur tjocktglaserat det är, och vilken slags glasyr det är. Om ytan inte är för blank kan det ibland hjälpa om man värmer upp godset till 100% och tar ut det (med handskar) innan man glaserar. Är det för stora ytor är det svårt. Myckert små ytor kan ibland täckas med penselglasyr. Det kan man få genom att blanda glasyren med glycerin. Det bästa sättet att glasera en redan glasyrbränd sak är annars att spruta medans den ännu är varm. Man sprutar lite, lite åt gången, och när vatnet har ångat av, så sprutar man lite mer. Har man inte utrystning för att spruta kan man använda vissa blomsprutor. alla funkar inte lika bra, eftersom hålet på en del är för litet.
På Cerama finns också en handspruta för några hundralappar, i plast. Den ser ut som en insektsspruta. Har man tur kan man hitta gamla sprutburkar avsedda för dammsugare; Man sätter slangen så att den blåser i stället för att suga, och så koplar man till burken, och håller för hålet på locket, så sprutar glasyren ur burken.
Generellt vill jag dock avråda från omglasering om man inte har lagt ner väldigt mycket arbete på saken. Rör det sig om ganska vanliga krukmakargrejer, eller liknande, så går det som regel snabbare att göra det nytt, och det blir oftast bättre. Vidare tycker jag att man lär mer av att göra om saker som inte funkat, än av att hålla på och mixtra med dem.

Hej vill bara flika in att på skolan använder vi textillim istället för avdragslim, det blir mkt mera ekonomiskt, för avdragsvaxet har ju en dålig egenskap, det torkar i burken! e ju så trist att behöva slänga..men textil limmet funkar jättebra, man kan tom lägga på direkt fr tuben, det bildat en "seg" sträng som man bara pillar upp lite med en nål så kan man dra bort allting! brukar funka bra! Ett annat tips är att doppa (mätta)penslarna i diskmedel innan de används till limmet, då går det lättare att tvätta ur dem sedan. Tjing Marika
Tusen tack för alla förslag. Det är som på julafton att vänta på svar man får av alla duktiga tjejer och killar.
Textillimmet är ju ett kanontips.
Vid Wax Resist: Om man ser att glasyr fastnat i vaxet, kan man lätt borsta bort den med en torr pensel eller liknande, före bränning.
S.k. "avdragsvax" är inte alls vax, utan latex, och - ja, det blir skinn på den vid lång förvaring. Tipset är att förvara burken uppochned, så får du skinnet i botten, så att säga. Eller hälla över latexen i flera små burkar/flaskor i stället.
Bosse

11, jag brukar akta mig för att hålla på och borsta när det gäller glasyrer, dammet som yr omkring då är ju inte så hälsosamt. Bättre isåfall med våt pensel som någon sa.
Vi testade lite under min utbildning med både matolja,vaselin läppstick och vad jag kom ihåg funkade det bra.Mat olja minns jag gjorde så att glasyren blev tunnare där man målat,kul effekt om man har en sån glasyr.

En billig och fungerande variant av flytande vax är att använda sig av parrafin och stearinljusstumpar. Jag häller upp lite parrafin och ungefär i mängd lika mycket ljusstumpar i en skål som jag ställer i en gammal ljuslykta eller nåt med ett värmeljus under som gör att stearinen smälter. När allt är smält är det genomskinligt och flytande Så doppar man penseln i det och målar på det stället man inte vill ha glasyr. men man får jobba snabbt och ha värmeljuset brinnande hela tiden för det stelnar snabbt och blir som stearin på godset. När man är klar blåser man ut ljuset och vaxet stelnar så småningom i skålen. Nästa gång tänder man sitt lilla värmeljus igen. Det var David Leach, ni vet den David Leach som på en workshop tipsade om detta. Susanne
Häfiga tips det kommer in. Det med matolja fattar jag inte riktigt. Det kan väl inte användas istf vax?