Teadust?
Har kommit igång lite med glasyrprovbränning, har lämnat Kristallglasyrer ett tag. Den här gladyren blev fin i reduktion 1240 grader, den innehåller mer än tio % järnoxid så den är lite specialfall, dom kallar den temmoku men jag tycker inte den är en typisk sådan. Blir bra både på stengods och porslin. Ni ska få receptet!
Tänk om datorer inte la sej i..
Snyggt!
Säger bara; WOW!!!
Va fin den är! Synd att man bara kan bränna oxiderat!
Bilden lägger sig åtminstone rätt när man klickar upp den. (För det var väl bildvändningen du beklagade Rolnor?) Snygg glasyr.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vilken vacker glasyr. Ser fram emot receptet!
Tack, den bryter lite mot ljusbrunt på kanter som en temmoku men den är annorlunda, kul att den varierar så beroende på hur tjockt den ligger. Jo, det blir knas i tråden att den vänder bilden fel, ska det vara nödvändigt? Det är ju 2015 nu inte 1988 ?!!

Har du bränt den oxiderande också? Då flussar RIO:n sämre. Borde bli mörkare med så mycket RIO, tycker jag. Men visst är den snygg. Många järnglasyrer blir bättre i oxidation, så prova helst både och.
Tack för tips " berget" det jag tänker på när man bränner oxiderande är oilspot.
Fin, undrar vilken form som skulle passa den bäst? Har du tankar på det Rolnor?
Den bli ju fin inuti skålar med strimmor, lite hares fur. Jag drejar nu lite småskålar, lite typ teceremoniskålar där tror jag den bli bra.