Glaseringsproblem!
Ibland när jag glaserar händer det att det det rinner "på fel sätt" och jag bestämmer för att tvätta bort glasyren, låta godset torka för att sedan glasera om det innan jag bränner det. Detta är ju inget konstigt och det brukar gå bra. MEN…Jag har en matt, turkos glasyr som innehåller bla, Barium och kopparkarb. när denna är borttvättad och godset tort, är det som om det vissa partier av godset inte vill ta åt sig glasyren ingen - som om det var fett på, det suger inte längre upp glaryren där.
Är det någon som uppleft något liknande eller som har någon förklaring?
/Marie

Har inte varit med om nåt liknande. Händer det här alltid när du tvättar bort glasyr för att glasera om? Sköljer du bara bort glasyren med vatten? Eller använder du nån svamp med nåt annat i, rengöringsmedel eller nåt? Har du vaxat bottnarna och sköljt med varmt vatten kanske varmvattnet löser upp vaxet lite. Eftersom du skriver att det blir som lite fett där kanske du kan prova att skröja om sakerna och se om det går att glasera igen och få ett bra resultat./Susanne

Tack för ditt svar! Jag använder inga rengöringsmedel. Det händer alltid med just denna glasyren. Har provat att skröja om, men det tycks inte hjälpa (konstigt nog)./Marie

Men så jättekonstigt. Man blir ju nyfiken vad det är för ämne i din glasyr som ger upphov till det här. Hoppas du får bukt med det.Susanne

Jo, det skit irriterande. Jag hoppades på att någon visste något knep. Men tack för dina idéer i alla fall,
/Marie
Japp har sett det med andra glasyrer vid byte av lertyp och då var det för snabb kurva upp så det "gled av" och hejdades med att ändra brännkurvan. Det var inte för att det omglaserades men kanske är det en ledtråd!

Tyvärr händer det inte i ugnen utan man ser det redan när jag glaserar. Det är som om vissa delar har blivit "sintrade" och vill inte ta till sig varken vattan eller glasyr. Det rinner bara av. So mom ånågot ämne under 1:a glaseringen stannar kvar och täpper till porerna trots att jag diskat dem rena och till och med provat att skröja dem igen!
Ibland gör jag tex två-färgade saker och "slinter" lite så att det blir fel och då brukar man ju kunna skölja av och göra om efter ett par dagar, när godset torkat - men det funkar altså inte med just denna turkosa glasyr!
Tack i alla fall för att ni försöker hjälpa mig,
/Marie
Jag kan ha missat ovan om du skrivit men låter du godset torka torrt innan du försöker igen…

Ja, kruttrort. Det får torka i ugnsrummet medan en annan ugn går - så tort är det!
hade förra veckan samma problem……smittar du?
Känner igen det att vissa ämnen är väldigt svåra att få bort,ta bara cobolt och koppar det är lögn att få rent om man hamnar utanför och man tror att det är borta men icke..Du har ingen aska i glasyren?

Usch, det var inte meningen att smitta ner fler…
Det underliga är att det är som om godset blir förseglat - sintrat - och tar inte till sig glasyren en andra gång. Det har bara (hittills) hänt med denna turkosa - bariuma/kopparkarb.glasyr. Jag har även skröjat en gång till men det fungerar inte heller.
Hoppas att inte fler blir smittade,
/Marie