Byggstart!
Nu har vi startat med att bygga om våran "Ladugård". Så till sommaren kommer jag att ha totalt ca 120 kvm inrett. Det blir butik på ca 50 kvm samt ny fräsch verkstad, kundtoa o litet pentry.
Som jag tidigare nämnt söker jag en partner till min verksamhet. En keramiker som vill ha sin arbetsplats här och sälja. Har jättebra försäljningsläge 3 mil norr om Göteborg längs turistväg ut till Marstrand.
Mitt nuvarande verkstads/butikshus (se min sida) om ca 45-50 kvm kommer därmed att bli ledigt så om nån känner nån som har en bra idé och "driv" så passar det utmärkt som litet enklare kafé, ekobutik, annat konsthantverk med kvalitet, litet galleri etc… Om nån vill hyra.
www.vavrakeramik.se MVH Helen
Lycka till med byggandet.
/Sofia
Åh, det låter lyxigt…Ska snart inreda vår gamla tvättstuga…den är på 8 kvadrat….blir att öva compact living.
lycka till!

Var är alla lyckliga som kan dela verkstad med dig? Hade nappat direkt om det var närmare, bor söder om Göteborg så det blir för långt bort.

WOW ! Vilka förutsätningar för verkstad !!!!
Med förbikörande turister och alting, och stort ! Fast det kostar väl en del att bygga också antar jag…..
Fint läge är det ju också i närheten av Marstrand, och på bilavstånd till Sveriges häftigaste stad ! (enligt min mening)
Min egen komande verksligger på 50 kvadrat i allt, och jag tror ärligt talat inte det går att sälja här ute över huvud taget, trots väl tilltagna skyltfönster.
Hoppas verkligen det kommer funka - Tycker inte det borde vara svårt att få nå´n att hyra in sig.

Jo, man tycker att det borde finnas massor med keramiker som inte tror de kan leva på sin keramik som skulle ha världens chans här att kunna sälja… Hittar jag ingen före sommaren så kanske det finns nån som vill bli Lärling här istället! Fri tillgång till verkstad mot viss hjälp med butiken.
Jag tror att problemet är att hitta dessa keramiker, det är ganska få här på forumet som bor i Göteborg eller dess närhet. Och Blocket har inte gett nåt heller, vart ska man vända sig tro? Eller kanske är det meningen att jag ska fixa detta själv??? Hua, jag vill ju ha en arbetskamrat!!!
Vävra, har du försökt kontakta folkhögskolorna i området som har keramikutbildningar? Och tex HDK ,dom kan ju sätta ut en lapp på deras anslagstavla? Många som är nyutbildade har ju inte så mycket pengar så en delad verkstad vore ju suveränt för en ny en…
Kan du inte starta ett kollektiv istället? Om man jobbar lite då och då i butiken och kan ställa ut och säljer sina grejer i din butik mot en viss komission istället vore nog många fler intresserade som redan nu har egna verkstäder, men kanske inte når så många kunder?? Bara en tanke…

#7 kanske kan vara en variant. Menar du att man får disponera en viss yta i butiken mot att man jobbar visst antal dagar per år/säsong? En bra tanke, men helst vill jag ju ha en "fast" arbetskamrat. Tror också att kunden helst vill köpa saker gjorda på plats.
Har tron att allt löser sig till det bästa. När tiden är mogen så faller delarna på plats. ;-)
Ja, det var ju tanken. Många kooperativ har ju sådana regler ex jobba x antal dagar plus en månadsavgift plus provison på försäljningen. Klart att du vill ha en arbetskamrat i första hand…. jag skulle också vilja ha en att prata med eller bränna Raku med ibland, men å andra sidan så är det så skönt att rå sej själv, ingen som ska spela hemsk musik man inte gillar, eller snackar ihjäl en, eller skitar ner och inte städar efter sej, eller flyttar på mina grejer så jag inte hittar dom igen…Men å andra sidan ingen att prata med, ingen som hjälper till med det trista ökenjobben heller…Så jag håller tummarna för dej, det dyker nog upp rätt person förr eller senare.. Men sätt upp anslag på på skolorna!