elementkrångel???
Hej ! Undrar om någon har en ugn av typ pyrotech rt 1000. Har problem med att den inte bränner upp till glasyrtemperatur utan stannar och stampar på ca 800 grader. Displayen säger F1 vilket indikerar elementfel men trots attt jag bytt element funkar det ändå inte.Det elemnt som är bytt blir inte varmt. Har jag gjort något fel?Undrar on någon haft liknande problem. Känner mig rådlös…Tacksam för svar Eva i Umeå
Har du kontakt mellan elkabel och element det kanske är glapp där.Konstruktionen är så simpel så det kan röra sig om ett glapp.Eller är det inte seriekopplat rätt så det elementet som inte blir varmt är med? Ta hjälp av en elektriker om du inte hållit på med el förr.Det är dessutom starkström så egentligen skall en behörig elektrikare hantera detta..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Håller med….att mixtra i starkströmsapparater bör man överlåta till en fackman, om man känner minsta osäkerhet.
Är det rätt uppfattat, att detta har hänt direkt efter ett elementbyte? I så fall pekar det mot en ren felkoppling, eller att elementklämmorna inte dragits åt ordentligt, så att tråden bränt av bakpå ugen, vid en klämma… Felkoppling..? Be ugnens återförsäljare om ett kretsschema för elementen, så att du kan kontrollera.
Och, du har väl kollat propparna….
Bosse

Håller också med ovanstående att tillkalla en behörig elektriker. Även om det bara är en propp som gått kan det finnas orsaker som man själv inte hittar. Hade så själv. Nya element och ett element blev inte varmt. Böt alla proppar för säkerhets skull, körde igång, blev inte varmt. Man micklar och kollar och kollar fastsättningar och allt och hittade inget som jag kunde se var fel. Då ringde jag Håkan vår elektriker som kommer samma dag, snacka om service, han upptäckte på ett ställe låg en elkabel som inte var så vacker, på plåten och varje gång strömmen sattes på gick en huvudpropp eftersom det blev kortslutning. Och det märkte man knappt om man nu inte var elektriker.