Ny
Jaha, då har jag tagit mina första stapplande steg. Precis kommit hem från första tillfället på en 10-veckorskurs i, framförallt, drejning. Bara en massa tjejer! Å så jag då… Men det var kul ändå…
Men det gick ju inte så bra… Har ju inga större planer på att bli keramiker, lite för gammal för det… men skulle vara kul att kunna skapa något för eget bruk, och försöka tillfredsställa just skaparlusten. Härligt material att jobba med dessutom. Har alltid tyckt det ser så häftigt ut med de som kan…!
/Sven

välkommen till forumet och kul att du funnit leran!
Jag tror aldrig man blir för gammal för att bli keramiker om man nu ger sej sjutton på det. Jag har hört talas om en som efter sin pensionering började med lera för att ha ngt att göra och blev keramiker på heltid och det gick alldeles utmärkt dessutom…
Men man behöver ju inte jobba inom keramiken för att ha något utbyte av det, man kan ju ha en lerig passion som man bara får utlopp får då och då.
Drejandet ska du se att det ger sej med tiden, det tar ett par gånger innan man börjar få till det, men sedan brukar det släppa och man känner att det går framåt. En del snabbare än andra, men ger man sej sjutton på att man ska lära sej ska kan man göra det. Det gäller väl det mesta i livet faktiskt…Välkommen hit du och alla andra nya…:D
Bättre sent än aldrig. Det kan aldrig vara för sent att börja med keramik, det finns ju hur många sätt som helst att arbeta med leran.
Så, du var ensam bland en massa tjejer på kursen? Här är det nästan likadant, men en och annan kille finns det
. Välkommen att jämna ut fördelningen.
(Ska förresten göra en liten undersökning för att kolla läget.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Välkommen! Du det finns en hel del stora män inom keramiken. Mina grabbar (elever) gillar att jobba med lera lika mycket som tjejerna.När pappor kommer på besök tar de nästan över ungarnas arbete med lera. Man behöver inte bli keramiker på heltid. Utan något man kan arbeta med på sin fritid, som något verkligen mediativt.

Det är väl härligt att ha upptäckt en trevlig sysselsättning att ha på fritiden. Har du sen frågor och funderingar är ju det här forumet jättebra. Lycka till!