element
Hej kära vänner, jag har en vännina, som har blivit erbjuden att köpa en begagnad bränn ugn, men de sa att ett element va sönder, har ni ngn uppfattning vad det kan kosta mellan tummen o pekfingret??Samt vart man vänder sig, ps vet inte vilket märke det är eller kapacitet. (ganska stor säger hon)tack på förhand mvh kajanus
Kajanus, det beror på om det är en slinga element som är jättekort eller jättelång, en kort kanske omkring 4- 600 spänn kanske en lång som täcker en hel ugnssida på en stor ugn 2000 spänn kanske. För exakt prisuppgift kolla märke och modell på ugnne och ring återförsäljaren.
tack för ditt svar, det va ungefär vad jag sa till min vännina oxå.om att ringa återförsäljaren….
kram

Men det kan bli billigare om man köper kanthaltråden i metervara, och snurrar den själv. Man ska bara veta hur mycket tråd det skavara från ena änden till den andra, eftersom motståndet beror på mängden tråd. det kan bli en del arbete, och det är enklast om man är två. Men med en vanlig järnstång av exempelvis armeringsjärn, som man böjer som en vev, och en metallplatta med två hål i, som veven kan sitta i, såskall man bara ha en rulle att rulla upptråden på (eller böja den över) så att den blir lagom tjock. När man har kommit en bit, så tar man av spiralen, och trär på slutändan av den nyss virade spiralen, och lpter dstörre delen av den färdiga spiralen hänga ner,. Efter ännu en omgång, tar man ett nytt stycke och virar osv. tills tråden är färdig.
Hoppas jag skriver begripligt…..billigare blir det i alla fall, och det är inte särskiljt svårt. Det kräver i allt En metallskiva, en borrmaskin med ett metallborrstift, en bit armeringsjärn el. dyl. samt en bit rundstav av trä.
Om det jag skrivit är omständigt förklarat, och svårbegripligt, så säg bara till så ska jag försöka förklara mig bättre.
Jag gör på följande sätt.
tråden är 2,8 mm tjock. det är viktigt att det är rätt tråd.
stången jag använder är 12 mm tjock eftersom mina slingor skall vara 15 mm i inre omkrets. stången är ca 150 cm lång. böjd i ena änden som en vev. jag har gjort hack i ena änden på stången som håller tråden. hacket för att kunna ta bort tråden när man snurrat färdigt. mina slingor är två längder på ca 40 cm. jag gör slingorna 30 cm eftersom det skall vara lite spänst i slingorna när man monterar dom på sin plats. därför har jag på metallstånge satt två bultar med ca 5 cm avstånd därför att när jag har snurrat halva tråden så vänder jag på lindningen åt motsatt håll för att det skall vara lätt att montera i ugnen vid vändningen av slingan.
naturligtvis - jag monterar vevstången på en ställning liknande en gammal slipsten.'för mej är det två plankor med hack i som jag lägger stången i lutande mot väggen.
inte lätt att beskriva så här men för mej fungerar det jättebra.
Hej!
Jag använder oxå 2,8mm Kanthaltråd A1 o den är lite styv att böja. Jag slitsar upp ett krattskaft med en såg i ena änden olägger i tråden med 20 cm fri. Sedan är det bara att vrida krattskaftet o låta tråden lägga sig varvrätt. Man räknar varven o mäter med en ohmmeter ibland så att man får rätt motstånd.
Knippsa av tråden o lämna 20 cm olindad. Dra sedan ut spiralen till rätt längd. Mina spiraler sitter alltid på porslinsrör, o det brukar passa med ett krattskafts diameter. 2,8 mm spiraler varar många hundra bränningar. Dra ut dem till full längd redan från början det verkar som om de drar ihop sig med tiden.När kanthaltråden är ny o obränd så kan man vara hur vårdslös som helst den håller,------men har du bränt den til glödande bara en gång måste den hanteras som ägg nästan. En bränd tråd måste glöda samtidigt som man böjer den eller hanterar den. Det gör man med gasolbrännare o böjtång o handskar. I glödande tillstånd kan man göra makalösa koveser me tråden o den håller.
Med lite handlag som dessutom är roligt så har du bara kostnaden för tråden ,arbetet gör du själv.
Wirelås rostfria Biltema är utmärkta till avlutningar på tråden.
Hans Wagndal
tack för alla råd, ska vidarebfodra till min väninna……som hälsar o tackar…….

Det är alltså inte svårare än vad ni skriver ovan? Men vad måste man mäta om man ska linda elementen själv? Jag har alltid köpt färdiga element och mäter då trådens omkrets och räknar antalet varv på varje våning och så beställer jag. Det här låter ju betydligt roligare och billigare.

Någon här på sajten har skrivit om en bok som firman (Khntal" har utgivit (Jag trodde först kanhtal var namnet på en metallegering…..
Boken redogör emellertid för förhållandet mellan trådens tjocklek, längd, och det elektriska motstånd som dessa fåörhållanden skapar i tråden. Det är ju väldigt praktiskt att ha om man bygger ugnar, reparerar, eller arbetar med många olika ugnar osv. Jag antar att firman kan fixa fram en liknande bok om man vill. I annat fall: sök här på "fokus", och försök diskutera möjligheten för att köpa kopior, eller fråga snubben om han har de uplysningar som behövs. en del var vist lagt ut på nätet,m men det var svårtytt så vitt jag minns.
Annars brukar ugnens tillverkare kunna hjälpa till med att tala om vad man skall ha för tråd, hur lång den ska vara osv., även Cerama brukar kunna hjälpa til.
Rörande det här med tråd som gått av brukar jag fuska: Jag tar bra en ögla av nån gammal tråd, och böjer till med en tång, ochlägger imellan trådändarna, så att dom rör vid varnadra. Det håller givetvis inte i evighet, och till sist måste hela tråden bytas, men det funkar lika länge som att löda den tror jag (vilket jag finner ganska besvärligt) gamla fungerar ofta bättre än nya öglor. om tråden är helt ny brukar problemet vara tilbaka efter en bränning eller två.