Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 692 ggr
zzaga
0

Lera som minns

Jag tänkte höra om någon kan förklara för mig hur det kommer sig

att lera vrider tillbaka sig under bränning. Jag tänker på när man exempelvis drejat en pip till en tekanna. Man skär den rakt när man sedan plockar ut den ur ugnen så har den vridit tillbaka sig lite.

Någon som vet vad det beror på? Rörelser / spänningar i leran?

L.A.E
0

Man tvingar ju leran uppått i en spiral  när man drejar,så när man bränner till slut temperatur ex..1280  så krymper eller sintrar lera 10-17 % och snurrar lite tillbaka.

Om man har en läderhård ex.. vas så går det inte så bra att riva sönder den rakt ner. Utan den vill gärna  bli en spiral av det hela när man river  eller drar i en bit.

zzaga
0

Jo , jag vet att den snurrar tillbaka … men jag vill veta varför. Vad i leran gör att den snurrar tillbaka? Vilket/vilka ämnen i leran gör att de vrids tillbaka till sin "ursprungliga" possition?

L.A.E
0

Det ända jag kan tänka mig är sintringen i lera som drar ihop sig ,annars  får man nog prata med en kemist  efter som det handlar om mycket små byggstenar i leran.

zzaga
0

Jag tycker bara att det är märkligt med tanke på att lera inte innhåller fibrer eller liknande som kan "dra" tillbaka den till dess ursprungliga possition.

LenaR
0

Jag vet inte, jag bara spånar, men stengodspartiklar är ju inte runda utan avlånga. När man drejar borde de rätta in sig 'på längden' i spiralform. Så då kan man tänka sig att det blir en sorts fiber-funktion av formen, antingen att partiklarna krymper mer på längden än på bredden, eller att de närmar sig varann mer på kortsidan än på långsidan?

Vore kul att se hur partiklarna ser ut i exempelvis en drejad form, hur mycket de rättar in sig i ledet!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LeWE
0

Nån gång har jag hört att leran har ett "minne", därför går den gärna tillbaka till en tidigare form. Jag vet inte exakt vad som händer men det ringer en klocka och jag kommer ihåg att jag hört talas om det.

zzaga
0

lr

Vilken bra förklaring:) så är det nog! Det skulle vara roligt att se mikroskopiska bilder på hur lera ser ut i brän , skörjad och i bränd form.

LenaR
0

#6 Lewe, jo, det där har jag också lärt mig, att stengodslera inte kan omarbetas hur som helst - så har man råkat deformera en drejad form så går det inte att få den rund igen. I glasyrbränningen blir den deformerad igen om inte förr. Och på samma sätt får man överdriva deformering mer med stengods än med lergods - så drar man en pip på en kanna t.ex får man överdriva den, för den drar tilbaks sig igen.

Men jag har träffat minst en keramiker som varit i gamet i decennier och som säger att det är bull. Spiralformen som drar leran tillbaka, jo det är en sak, men om annat rör sig i ugnen är det snarare gravitationen.

Vore kul att höra från dem på sidan som hållit på ett tag vad de tror om deformering i högbränning. Myt eller faktum?

#7 zzaga, måste finnas på nätet nånstans för den som ids leta..? ;)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
0

Lr

Jag har kollat lite. Läste precis följande i uppslags boken:

A slightly fanciful term cined by Cardew for the fact that a pot which, for instance has been "out of shape" and subsequently corrected, will return in some degree to the original distortion, possibly in the fiering.

Jaha… det gav ju inte specillt mycket svar till själva frågan