Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 2778 ggr
Ulla
0

Rörstrand, en öde fabrik

Under mina två glasyrveckor i Lidköping gjorde vi ett besök i Rörstrandsfabriken. Själva fabriken var inte mycket att se. Den var helt tömd och i stort sett all verksamhet har upphört. Det kändes litet sorgligt att se förödesen, särskilt som det inte var så länge sedan man fick veta att verksamheten skulle flytta till länder med billigare arbetskraft.

Däremot hittade vi en enorm skatt långt ner i källaren. Massor med keramik ända från 1700-talet då Rörstrand startade. Allt från unika föremål av kända keramiker och formgivare till välkända serviser som jag själv ätit på många gånger.

Nu funderar kommunen över hur de ska utnyttja de enorma lokalerna på bästa sätt. Hoppas att de lyckas med sina planer. Just nu finns där bara museum, butik och restaurang.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Vad trist att de lagt ner:( Jag som inte ens han dit o titta. *depp*

Jag hoppas som du, att de gör något riktigt bra med det hela.

Tänk om de gjorde öppna verkstäder av det hela:D Så att vemsom  fick komma dit och prova på att dreja, bränna raku… ja drömma kan man ju….

Ulla
0

Det verkar som om det är saker på gång på fd Rörstrand. Nedanstående hittade jag på internet:

SATSNING PÅ DESIGN PÅ RÖRSTRANDSOMRÅDET

Just nu bubblar och jäser det på Rörstrandsområdet. Ett designcentrum håller på att växa fram ur resterna av Rörstrands porslinsfabrik och i samarbete med nya aktörer som sökt sig till området. Formakademin är en av dem.

Hoppas verkligen att det kommer något bra efter den trista fabriksnedläggningen.

_
_

abbis
0

Hört att pki-skolan redan flyttat in..dom behövde verkligen större lokaler..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

kinnekulle
0

jo det är sant, vi har flyttat dit, jag går andra året där, men större lokaler, vet ja inte om det blev…snarare mindre!! men annars kan det nog bli bra, tyvärr så tar det ju en god stund innan alla bitar faller på plats/marika

abbis
0

Jaha ..mindre…Pratade med kent och det lät som om det skulle bli större..ska ni inte ha tillgång till hela lokalen?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

j-aan
0

Rörstrands museum kommer att öppna en ny konsthall för samtida keramisk konst. Inviggningen sker i samband med den första utställningen den 16 feb. 2008. Följande keramiker är inbjudna till premiärutställningen: Henrik Allert, Jan-Åke Andersson,Marie Beckman, Nils Holmström, Anna Landgren, Jussi Ojala, Gunilla Råberg och Pia Törnell.

Ulla
0

Kul att det händer positiva saker där igen. Man skulle ha haft litet närmare bara.

_
_