Glasyr
Jag undrar hur jag ska blanda. Jag har en blank transperant som jag vill matta ner genom att tillsätta fritta. hittills är allt i pulverform/ Susanne

Jag är ingen expert på glasyr mixtrande, men spontant tycker jag det låter fel att tillsätta fritta för att matta ner (en stengodsglasyr antar jag). Vanligen så sänker frittor smälttemperaturen och då blir ju glasyren blankare.
Men det enklaste är väl att bestämma några olika % variationer och blanda frittan med glasyren i pulverform.
Jag var ute efter en matt transperant men leverantören hade bara blank. Han rekommenderade mig då att blanda i fritta för att få den matt. Är han helt ute och cyklar?
Sa han inte vilken fritta och hur mycket? Jag tycker du ska gå tillbaka och fråga för han borde ju veta eftersom han rekommenderar det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ja det verkar ju lite märkligt. Skulle det dröja länge innan han fick in matt transp. igen ? Annars skulle jag nog bett och få byta, eller lämnat tillbaka och handlat hos någon annan. Man köper ju färdig glasyr för att slippa mixtra själv. Eller så får du väl be honom om mera exakta råd om vad och hur mycket du skall ha i. Annars kan du ju få hålla på och bränna tester i alla evighet innan du har fått ett bra resultat och då hade du likagärna och mycket billigare kunnat blanda egna glasyrer.
Jag vet att Mineral Dunit har en matt-fritta. Hur den används eller så har jag ingen aning om, men jag har sett den i deras papper. Kan vara en ersättning för bariumkarbonat, men det funkar väl bara som mattningsmedel i lergodsglasyrer om jag minns rätt. I stengods blir det väl flussande?
Men jag håller med, enklast att ringa leverantören, om han rekommenderad något så borde dom ju veta proportionerna osv. Berätta gärna hur det går…
En matt transparent blir den inte bara mjölkig??Jobbar själv inte med transparenta glasyrer så detta va bara en tanke då jag blandar mycket glasyrer..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Orden "matt" och "transparent" står ju i direkt strid mot varandra. Ingenting som är matt, kan ju samtidigt vara genomskinligt, dvs transparent….försök att titta genom en matt glasruta t.ex….
"Matt transparent" känns som en tokig och vilseledande benämning, och den verkar ha cirkulerat i vår bransch i evigheter.
Vad skall vi kalla det….matt färglös…?…
Bosse
Matt transparant har jag i skolan den är ok att lägga över underglasyrer eller oxider.

#7: Njae, bosse, "transperans", är väl i likhet med "Matthet", relativa begrepp. En transperant glasyr kan ju önskass mattare, utan att man vill att den ska mista all sin transperans för den sakens skull ? Visst ä det ett samband mellan transperans, och blankhet, men det är inte något antingen-eller-förhållande väl ?
#4: Jo avalon visst köper man ibland färdiga glasyrer för att slippa mixtra, som du säger. Men egentligt glasyrskapande är till att börja med enormt oöverskådligt. Jag gjorde på det sättet själv, att jag började med en färdigköpt trans, som jag viste hur den funkade. Så blandade jag i färgande oxider till att börja med, därefter fortsatte jag experimentera med piplera, vanlig rödlera, dolomit, och kaolin osv. tills jag tyckte att jag kände råvarorna lite bättre. Då kastade jag mig ut i att bygga glasyrerna från grunden. Det är ett utmärkt sät att lära sig hur det funkar, och på vägen kan man hitta rätt spännande glasyrer också.
Rörande det här med frittan tycker jag också det verkar vara ett enormt underligt råd att göra glasyren matt med en fritta !!!
Frittor brukar användas för att få ner smältpunkten (som fluss altså) eller för att få inn vissa ämnen som är svåra att tillföra i ren form, eller som är giftiga, och därför inte bör användas i ren form pga. giftigheten. (giftigheten minskar ofta kraftigt när ämnet smälts ihop med andra ämnen (när det frittas)
Det mest naturliga rådet att ge någon som vill göra en glasyr mattare vore väl att tilsätta kaolin. prova några småsatser, där du tillför olika procentsatser kaolin, och se hur mycket kaolin du vill ha i glasyren. Man kan också använda ren aluminiumoxid. Aluminiumen brukar vara dyrare, och man ska använda betydligt mindre av den än av kaolinen. (Kaolin är en torr pulverlera som innehåller aluminium)
He he
, ja kanske storm i ett vattenglas, men det jag reagerat på är att ordet transparent egentligen betyder "genomskinlig", dvs man kan tydligt se rakt igenom. Glas är väl bland det mest transparenta som finns, men försök titta genom ett matt glas….matt glas (eller glasyr)är inte transparent, trots att ljuset passerar genom det. Engelsmännen har ju det utmärkta ordet "translucent" för sådant, dvs "genomlysligt". Transparent kallar man sådant som går att se igenom…
Att jag tog upp det här, beror på att jag märkt att benämningen "matt transparent" ofta trissar upp förväntningarna på att man skall kunna "jobba som vanligt" med dekorer etc, och ändå få en matt yta. Det funkar ju inte riktigt så…
Bosse
Opak, är inte det ett bra ord för ogenomskinlig men ej helt täckande …?
Opak betyder egentligen helt ogenomskinlig, täckande.
Om det däremot är "halvtäckande", genomlysligt, kallas det ofta semi-opak, särskilt i engelskspråkig litteratur.