Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2716 ggr
EvaLeraMM
0

Tekanna

När ni gör te- eller kaffekannor hur gör ni stoppern på locket? Den där som gör att locket inte trillar av när man häller. Jag brukar göra djupa lock men det skulle vara kul med någon annan smart lösning. Hoppas ni förstår vad jag menar. /eva

koko
0

Skulle man inte kunna göra en liten "flärp" på ena sidan av locket? Som man får sticka in först när man ska lägga på locket? Svårt att förklara!

Vavrakeramik
0

visst kan man sätta på en flärp, det funkar. Är locket tight så ska man sticka ett hål i det också har jag hört. Så det ej blir vaccum. Tror det finns en gammal tråd om tekannor.

poja
0

Mina kannor har varken hål eller "flärp". Om man drejar locket på en hög fals så ligger den kvar. (Det gäller ju då när locket ligger i och inte utanpå).

april24
0

Såg på Rckstamuseet förra onsdagen en tekanna som hade ett djurhuvud på undersidan för att hålla locket kvar. Liknade en elefant men är inte säker - mycket elegant i alla fall. Kan tänka mej att man gör som en klädkrok - åt rätt håll då förstås - sen behöver det väl inte likna nåt speciellt. Har kikat på en del kannor. Har aldrig gjort nån själv. Än så länge. Känns inte aktuellt. En liten gjorde jag dock en gång när leran liksom sa att det här blir en tekanna och jag sa OK då prövar vi och det blev en miniatyrtekanna som mina barnbarn har haft mycket roligt med så den är inte längre kvar men jag minns den.Monica

susanne.k.wall
0

Jag brukar göra hål i mina tekannelock, jag har lärt mig att tevattnet rinner bra ur pipen om det är ett hål i locket. Annars blir det nog nåt slags vakum. Jag gör inget stopp i locket däremot gör jag lock som går ner en bit i tekannan och sen på själva kannan sätter jag ett handtag som går ovanpå pipen från ena sidan till den andra. Då när man häller håller en hand i det stora handtaget och den andra håller i handtaget över pipen och då kan den handen även ha en tumme på locket. Handtaget över pipen gör att det inte blir så tungt för en hand.

Jessika
0

#5 hm… jag föstod nog inte riktigt hur du menade men ett handtag över pipen, menar du att du har två handtag till kannan?

susanne.k.wall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis, två handtag. Ett som är ett vanlig handtag och ett som går från ena sidan av pipen till den andra. Så man kan sticka in ena handen under det handtaget och samtidigt ha tumme på locket.

Jessika
0

aha! nu förstår jag! smart!

Vanja-K
0

#7 Så smart! Men samtidigt snyggt!

EvaLeraMM
0

Jätte bra tips. Det där med hålet i locket ska jag tänka på nästa gång. Jag tycker det är svårt med kannor. De jag har gjort har läckt. Det rinner efter pipen när man hällt klart. Är det för att pipen är för rund i kanten? Eller är flärpen felvinklad? Hoppas ni förstår vad jag menar.

susanne.k.wall
0

Så fort jag går in från verkstan för att fika eller nåt kollar jag den här sajten…Gör alltid pipens kant vass, då skär den av vattnet när du slutar hälla och det rinner inte. Susanne

KeramikeniSkredsvik
0

Det är också viktigt att det blir tryck på téet när man häller, annars rinner det utefter kannan. Det ska komma mer té in i pipen från kannan än vad det kommer ut från pipen i koppen. Hålen i själva kannan ska tillsammans vara betydligt större än sluthålet i pipen, om du förstår vad jag menar.

/Sofia

Rozzy
0

Aha det var bra förklaring med piptrycket.

Jag har sett så många lösningar på detta men en annan grej jag såg i sommras var en som hade satt ett litet hål i underkanten längst fram på pipen ett litet hål utan att téet rinner ut men att det kommer lite luft och stoppar av. Ja så sa hon keramikern att det funkade. Jag fixade genast en kanna på det sättet för att kolla och den droppar inte men jag vet inte om det är hålets förtjänst.

Ulle
0

#13 Hur långt ut på pipen satt hålet?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Rozzy
0

ca 5mm

EvaLeraMM
0

Jätte bra tips nu har jag inget att skylle på längre utan det är bara att sätta igång. Tack tack