Julröd glasyr
Jaha nu är det dags att börja producera sina juliga alster, har knappt hunnit fatta att det är höst och inte sommar ute. Målar fortfarande om huset för fullt med full koll på väderprognoserna!
Jag behöver tips på bra julröda stengodsglasyrer, så giftfria som möjligt. Är det möjligt att få fram röda giftfria? Vill ha säkra glasyrer som inte rinner och som helst är hyffsat lättrörda. Hade en som på bara en halv dag blev som cement i botten på hinken jättejobbig att röra upp. Gärna recept så jag kan blanda själv men även tips på färdiga glasyrer. /Lilja

Den enda röda glsyr jag hittat finns os seemans (stockholm). Ganska julröd, men mycket pålitlig. Man kan ju annars färga in med röd färgkropp, men det var nästan lika dyr så i detta fall köpte jag glasyr och slipper jobbet med att blanda!
MVH Marie
Har använt Seemans röda glasyr stengods. Giftfri.Finns ett ställe till som säljer.skrive om det senare idag. Måste kolla hemma.

Har någon av er artikelnummret på seemans röda glasyr? Jag hittade inte den vid en snabb koll…

CEBEX Keramikexperterna har en som heter 67 ljusröd artikelnr:47109, ''lerklutten'' har bild på den i sitt fotoalbum (jag skulle i och för sej inte kalla den för ljusröd) görsnygg tycker jag
jag har en hemma som jag tänkte testa nästa vecka den har jag beställt av lars tärn.
problem med andra röda glasyrer har varit mycket diskussion om här tidigare eftersom de har varit svåra att få fungera bra
kan återkomma med resultat

hm det är nog den ljusröda från Cebex jag använt tidigare, jättesnygg men svår att röra upp. Fast man får väl jobba lite om det ska bli bra. Seemans glasyr vill jag veta mer om. Fast jag bor i västra Sverige så den kanske är svår att beställa härifrån?/Lilja
http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=deda1a01-0b7a-4eec-8bf8-194a0b5ab544
problemtråden sen tidigare
Återkommer ang. Seemans glasyr. Ska ringa en ker. som jag gått kurs hos. Den röda och knallorange var så snygg. Riktigt klarröd och eldig orange. Ganska lätt att röra upp. Den glasyren kan jag verkligen rek. har aldrig sett två så fina klara färger. Hör av mig imorgon em.

tack Vanja väntar med spänning även orange glasyr är av stort intresse. Som sagt den ljusröda Cebe är jag inte så nöjd med./Lilja
Jag skulle gärna vilja ha ett recept på en röd glasyr som INTE innehåller kadmium och som kan köras i oxidation!
Vad innehåller seemans röda? Går det överhuvudtaget att göra en riktigt röd glasyr utan kadmium??? (oxiderande)
# 10. Det kommer att bli svårt för det är det enda ämnet som bibehåller färgen på dessa temperaturer. /Louise

Glasyrtillverkande företag avslöjar av förklarlig anledning inte sina recept, men om de hade innehållit fri kadmium hade de varit tvungna att märka glasyrerna med varningstext. Den riktigt röda glasyren jag, och förmodligen de flesta andra, har är INTE kadmiummärkt och åtminstone min innehåller inget kadmium, garanterat från tillverkaren direkt. Frittad selen är en av nycklarna …
De nya röda, gula och orangea färgkropparna innehåller förvisso kadmium, men det går till så att man bakar in det lilla färgade kornet av kadmiumhaltigt rött i ett större korn av zirkon. Tack vare att zirkon är ett extremt stabilt ämne kommer absolut noll kadmium att kunna lösas ut, varken i torrt stadie eller i vått eller i färdigbränt. Alltså fullständigt ofarligt i användningen mer än det vanliga med andra pulver vi håller på med. De flesta vanliga metalloxider är mycket mer ohälsosamma än alla färgkroppar, oavsett färg …
Seeman AB innehåller inte heller kadmium
Min första tanke är, varför måste julsakerna i keramik vara röda? Kan man inte ha en annan färg? Eller kan man ha tillbehör som är röda, t ex röda sidenband? Eller trähjärtan ,målade röda? Eller små God jul kort i rött som tillbehör? Tänker att de röda detaljerna kan man få till på annat sätt, dvs så att man får fram julkänslan.
Min andra tanke är att röda och orange färger är svåra att uppnå i stengodstemp utan kadmium. Jag rekommenderar att bränna reducerat med kopparoxid som färggivare i glasyren. Då får man röda glasyrer utan kadmium. Tänker själv ge mig in på det inom den närmsta tiden. Jag brände en hel del gasolreducerat under min utbildning, men har inte gjort det sen dess. Jag tänker ta upp den tråden igen eftersom jag intresserad av de röda och gråaktiga nyanser man kan uppnå i reduktion. Rött är ju något av keramikerns utmaning, dvs att uppnå det utan att tillsätta sånt vi anser giftigt.
Snygg!

snyggt Pluppan vilken temperatur brände du i? testar för fullt Cebex mörkröda det kan följas under inlägget "Cebex ljusröda blev brun"
Åh, den såg fin ut. Har oxå beställt en av Lars Tärn. Undrar om det är samma? (har ingen benämning) Vi får se om jag lyckas lika bra som du…Återkommer med mitt resultat senare..
jag blev jättenöjd med den och tur var det för det ska bli en present till min älskade granne i helgen när hon fyller jämt.
jag brände den ca 1200grader (det blev lite struligt med konerna….läs pluppan gjorde fel) så jag har inte mera exakt än så kon 6 (1222grader) hade inte vikt sig.
min hette röd effekt och alltså beställd av lars tärn så jag mejlade in idag och vill ha mer…..

Fint Pluppan!! Vet du om den glasyren är en vanlig transp. som är färgkropp i, eller är det nåt annat hemligt…?
Hällde du, doppade eller sprutade på glasyren? Ett lager eller två? Är den rinnig?
Har nämligen erfarenheter av röda att de tar ojämnt. Den här blev ju väldigt bra….är det du som är grym på att glasera eller tror du den har lätt för att täcka?
Kul att den blev snygg på svartlera oxå. Bra att veta! tack för att du delade med dig
Lotta
Snyggt Pluppan! Måste också beställa lite.
Jag kanske letar dåligt, men jag var inne på tärns hemsida och hittade inget med namnet röd effekt… var ska jag kika

Röd Effekt är namnet. Tiden har numer svårt att räcka till för uppdatering av hemsidan med allt nytt som kommer in. Jag har motsvarande för Raku till lergodstemp också med nästan samma utseende + ljusare röd och apelsinorange. Alla är kadmiumfria och så ofarliga nu glasyrer kan bli utöver det vanliga med andningsskydd för dammet (som gäller alla glasyrer). Dessutom kan man blanda alla med varandra för precis den effekt, färg och utsmältning man vill ha.
Stengodsvarianten smälter ut från 1100 och kan med bra kontroll av tjockleken brännas upp till 1270 gr. men jag rekommenderar 1230 max för säkerhets skull. Vid 1100 rör den inte mycket på sig men vid maxtemp måste man tänka på att lämna plats neråt plattan. Lägre temp ger mer enhetlig ljusare röd färg men med stigande temp. ökar de svarta skiftningarna och den röda färgen blir mer mörkt röd. Lägger man den för tunt blir den svart men vid rätt tjocklek får jag den alltid röd, aldrig brun av för lite syre.
#23 jag hällde på det fatet och snurrade runt lite och hällde av. sen provade jag att pensla en spegelram och det blev inte bra. sen det lilla svarta provet är naturligtvis doppad (två gånger). glasyren ligger lite tjockt men inte toktjockt. det var dom grejerna jag hade med i testet.

Väldigt vackert fat och urgulliga tomtemuggar!
Jag har ännu inte hittat något "juligt" och det känns lite trist att inte ha med något till Taxinge men om jag gör en rivstart nu kanske jag kan få ihop nåt som anspelar på jul…
#5: snälla vad heter den? Ursnygg..

Hej hej, Det är en glasyr som heter Röd Effekt och finns att köpa hos Lars Tärn.
Fin "levande" röd och ganska lätt att få bra i bränning.
Se Lars beskrivning av den här i #25
- Redigerat 2023-11-27 11:39 av Bregotta