Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5649 ggr
spunkt
0

gjutlera

Hej! Finns det någon med erfarenhet av gjutlera här?

Varför lossar inte gjutleran från gjutformen? Har gjort gipsgjutformarna själv i modellgips och det borde inte vara något problem med själva formen. Men det är som om leran skulle ha sugit sig fast in i gipsen och lossade inte trots att den stått över natten och var lädertorr? Kan det ha haft att göra med att formen var fortfarande lite fuktig då jag hälde i leran, eller borde formen ha gjorts av någon specialgips?

mvh

s.

mangobango
0

Kolla att formen verkligen är torr. Torka den i vanliga ugnen på 150 grader i 30 min, kanske? Gärna med varmluftsugn så det vädrar ut fukten.

lotta2
1

Aldrig så hög temp på en Gjutform i gips som Mangobango föreslår om du inte vill ha en Gjutform med kort liv? Aldrig högre temp än 60 grader för annars blir den betydligt sämre: Se en  gammal tråd som heter Torka gips för mera info…

Du har tänkt noga på formen så att du inte har några inbuktningar så att formen fastnat i dom? Om inte  gissar jag att du får ut formen när leran torkat mera och krypt lite. Det kan ju ta tid om formen är fuktig dock..:D

mangobango
0

Följ lotta2:s råd, hon verkar ha mer koll

Flört

jag är mer brutal - med mina gipsformar

Tungan ute

lotta2
0

Hehe, koll och koll,  jag har som sagt bara kört mina i 50 gr under flera timmar för torkning, men gipsböckerna (ffa gipsbibeln ) säger så, soch jag litar på dom, Om man har en gipsform som man slitit som sjutton att få i ordning så kan man ju också vårda den ömt, så man får riktigt med valuta för sitt arbete, för så kul är ju inte gipsjobb…tycker iaf jag…;D

mangobango
0

Jag brukar också lägga gipsformar nära ugnen när jag bränner. T ex lutad mot stativet under. Där kan det bli varmt och gott så det torkar bra.

spunkt
0

Tack för råden! Jag har också hört det där med att gipsen blir skör vid för hög temperatur. Men har haft formarna nu att torka framför en mindre värmeblåsare hela gårdagen och de känns fortfarande smått råfuktiga. Är nog vädret här (Österbotten, Finland) som är boven. Tror jag sätter dem i ungen en stund och häller sedan i, så får det gå som det går. Men förstör jag allt om jag sedan då jag hällt i och hällt ur gjutleran sätter formen en bit från min värmeblåsare? Och bara sådär försiktigt påskyndar torkningen?

Jag tror annars modellen-formen i sig borde vara ok. Inga inbuktningar som det fastnar i och så. Men är trots allt nybörjare på dethär. Gjort gjutformar tidigare men då inte för lika knepiga material.

bosse-cebex-gbg
2

Gips börjar brytas ned vid ungefär 45-50°C. Det innebär inte nödvändigtvis att den förstörs, men den får allt sämre hållbarhet vid ökad värme.

Själv har jag en gång förstört en uppsättning formar genom att torka dem i ugnen vid ca 80-90°C. Formarna såg ok ut, tills jag klämde litet på dem (gick att smula sönder med händerna). Det blev en dyr läxa….man får helt enkelt inte ha så bråttom..  :)

Gips torkar bäst vid måttlig värme och god luftväxling (fläkt) .

Förvånad

spunkt
0

Intressanta saker man får lära sig här. Underbart att kunna konsultera folk som vet! Tusen tack för alla svar!

Nu har jag fått min formar torra. Krävdes nog mest bara tålamod. Men varmluftsfläkten hjälpte nog också till. Misstänker nog att det blev ganska varmt framför den, men formarna verkar ha klarat det. Bosse: kan det vara olika på gipsmärken? Eller på hur man blandar?

Nu är nästa utmaning att lyckas gjuta utan att ha en massa luftbubblor i. (om man rör blir det bubblor, om inte sjunker allt till bottnen på ämbaret… Obestämd ) Tips?

s.

bosse-cebex-gbg
2

Principen att nedbrytningen börjar vid 45-50°C, gäller all gips  - men gränsen för "oanvändbar" kan nog variera mellan olika gipstyper…och, som du säger, spunkt, blandningen kan nog påverka…det är alltid bäst att blanda repektive gipssort enligt tillverkarens föreskrifter, och inte "gissa" för mycket, om man vill få ut maximal kvalitet.

Luft: I industriella sammanhang utsätter man gipsen för vakuum i ett vakuumkärl, eller ev. placerar gipshinken på något slags vibratorbord.  I den mindre verkstaden är man hänvisad till att banka på hinkens sidor med något "trubbigt föremål", slå hinken mot golvet ett antal ggr, etc….  Man kan i någon mån förebygga genom att röra långsamt, på ett sådant sätt att man piskar ner så litet luft som möjligt i gipsen. Bäst: Brett rörverktyg och långsamt.  Sämst: Smalt rörverktyg och snabbt.   

Glad

spunkt
0

Mina luftproblem är mera med gjutleran, men jag antar att med gjutleran gäller ungefär sama saker som det du skriver om gips.

tack för infon!Glad

s.

bosse-cebex-gbg
3

Jepp….plus att man får hälla gjutleran försiktigt i formen, så att det inte bildas bubblor i det skedet….

Ett gammalt knep är att hålla en lämplig träpinne (rundstav, hammarskaft etc) ner mot formens botten, och hälla gjutleran så att den rinner längs pinnen, ända ner i formens botten…..dvs inget skvalp…

Glad

ntg
0

Finns det någon färdig gjutlera som är lämplig för Raku?

[rolnor]
0

Det brukar väl vara chamotte i Raku, blir inte det svårt?

Record
1

År formarna behandlade på något sätt vid leverans? om inte så använd en silkonspej, så fastnar nog inget. Är objektet du skall gjuta någorlunda platt, finns det en silikonduk att täcka formen med först, titta i #rolnors tråd om gjutning.

[rolnor]
0

Record, jag tror att du missförstår lite, en gipsform måste suga upp vattnet i lerslamman för att det ska bli någon kruka överhuvudtaget och sprejar man den med silikon så täpps porerna till, det rör sej alltså om slammgjutning i det här fallet.

ntg
0

Tänkte att det kanske fanns t ex papperslera i gjutvariant…

sisela
0

Du kan ju bara själv tillsätta antingen chamotte eller pappersfibrer till gjutleran. Tänk bara på att de gjutna grejerna kan vara lite sköra att sätta ner med tången om du gör mer än en bränning i rad.

[rolnor]
0

Papperslera finns, tror det är Porslinslera, kolla cebex.

Record
0

#15 rolnor

Jo det kan vara så men min tanke är att formen skall lämna krukan lättare. Vad är fördelningen i slammet mellan lera o vatten? Är formen mättad så kanske det är ok, men detta är inte min spec. Kanske är det mitt labbprov med att bestämma andelen vatten i färdig-drejade alster, vilket var genom noggrann vägning ca 22 %. Tyvärr så tog batteriet slut i vågen innan det var helt färdigt prov.

Man blir aldrig för gammal för att lära, tvärt om, när ja läser Bosses inlägg i detalj.

sisela
0

Lera klistrar mer fast på ett ikke sugande underlag. Om det finns såparester kvar i formen kan det påverka släppet. Evt kan modellgips vara väldigt hårt och tätt ocg inte suga så bra som "vanlig" gips, alltså allround gips.

Record
0

Kanske dags att blanda bikarbonat i gipsen innan man gör formen för att få den mer porös? Va säger kemisten? 🤔

[rolnor]
0

Gips är väl beprövat och eventuella tillsatser försvagar det antagligen och sänker livslängden på formen.

Record
0

#22 rolnor

Min fråga till dig var att kanske formen skulle absorbera mer "sluru" lervatten, med tanke på att jäsningen skulle påskynda det hela. Pressproblemen har ja läst på o det tar vi i andra tråden.

[rolnor]
0

Jag tror inte det skulle bli bra.

Bo§e
5

Allt manipulerande med gips leder till försämrad kvalitet och/eller minskad lämplighet som formmaterial.   Varför inte köpa gips med rätt porositet på en gång, när den ändå finns tillgänglig?  Gips med en angiven optimal vattenhalt på ca 60-70% ger rätt balans mellan styrka och porositet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Ja, formgips är nog svårt att förbättra, gick det skulle det finnas.