Engober...
Jag har frågat en gång innan om engober och vilka leror man ska använda. Jag har läst olika recept och sett att man ofta tillsätter bentonit. Om jag använder samma lera som jag drejar med behövs det då? Vad gör bentoniten? De recept jag sett har 100 röd lera (eller piplera) 10 bentonit + oxider. Lr skrev att pipleran passar dåligt till de leror som oftast används idag, hur är det med det egentligen? Gör jag vansinnigt mycket fel om jag bara blandar den vanliga leran med oxider?
Jag tror att det bästa du kan göra är att göra engoben av den vanliga leran. Då kan du ju vara säker på att den passar ihop med din lera t ex vad gäller krympning.
Om du arbetar med flera olika leror kanske det är bättre att blanda engoben efter något recept som gör att den passar ihop med många olika leror. Själv har jag inte något sådant recept eftersom jag gjort engober av min vanliga lera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Hej
Jag kör med stengodslera och köper min engoblera ifrån mineral och dunit. De har två olika engobleror att välja mellan. En röd och en vit. Jag blandar aldrig bentonit i engober och har aldrig lagt märke till att det skull göra någon nytta i just engober. Vad jag har lärt mig så gör bentonit att det går lättare att röra upp glasyren, dvs att den inte cedementerar så hårt.

Det vanligaste idag är nog att använda vit stengodslera även på lergods. Färdigblandade infärgade engober har vit stengodslera som bas. De har största toleransen och passar för de flesta lergodsleror och stengodsleror. Om engoben flagnar av. krymper för mycket, tillsätt ngr. procent mer kvarts. Leror som har en hög aluminiumhalt och låg smältpunkt behöver en fetare lera som krymper lika mycket. Bentonitillsatsen låter som en intrimning av engoben för lågbrännande lergodsleror. Pipleror finns som fet och halvfet.
För att färga in engober i större mängd krävs ganska mycket metalloxid. Passar bäst med billigare och mindre giftiga oxider typ järnoxid. För mycket järnoxid har en starkt flussande inverkan och gör engoben till glasyr, också snyggt men ngt. annat.
Att kalcinera leran eller en del av den innan gör engoben mer stabil. Bäst är att använda en stengodslera med den rätta nyansen och bara förbättra ngt. med mindre mängder oxid.
För att färga in engober och leror med färgkropp finns särskilda starka färgkroppar.