Scandiaugnar
Hej Nån som har erfarenheter av Scandiaugnar? Bra eller mindre bra? /Anna
Hej. Det beror lite på vad du skall ha den till. Är du heltidskeramiker med allt vad det innebär skulle jag nog satsa på en annan ugn. Sedan den inte har element överallt som t. ex Naberugnarna så kan det bli lite ojämn brännin. Men om du har okomplicerade glasyrer och är hoppy verksam så fungerar det nog bra. Jag använde en Scandia ugn i några år. Den var på 160 liter. Frontmatad. De mindre ugnarna runt 100 liter har säkert jämnare bränning. Men det viktigaste är kanske att se hur elementära är fästa i ugnen. De skall helst sitta runt rör, de lossnar annars. Satsa på en bra automatik så att du kan styra bränningskurvan. Då är det lättare att få det resultatet du vill ha. Men prata med Matts Taube på www.brannpunkt.se - duktig och trevlig man. Mvh Rósanna
Tack för råden! Har köpt en liten toppmatad begagnad i nyskick. Ej hämtat den än eller sett den mer än på bild. Är på hobbynivå till att börja med men vet ej hur det utvecklar sej… Får duga som en första ugn. Kommer nog troligen vilja ha en större sen men då kan man ju byta upp sej Jättebra att man kan köpa en bra automatik till. Kan en vanlig elektriker koppla in automatiken ?
Det beror på om ugnen har en kontakt som passar till automatiken, är det en äldre ugn passar den nog inte till en ny automatik. Tror att kontakten kallas multistick. En del jobb att fixa en koppling mellan gammal ugn ny automatik, en vanlig elektriker klarar det inte.
Aha. Bra att veta.
Jo, kanske ändå att en vanlig elektriker klarar att byta kontakt. 2004 pajade en sprillans ny ugn för mig. I sista bränningen före en stor utställning! Vilken panik!!! Då kom vår lokala elektriker och fixade felet: han bytta kontaktorerna och bränningen kunde startas om. Allt blev klart i tid, eller nåja, plockades varmt ur ugnen på vernissagedagens morgon. Senare ersatte Brännpunkt allt- det gick på garantin. Elektrikern kunde även räkna ut hur man gör om man förlänger kabeln till ugnen så att instrumentet fungerar som det ska. Gissa vem som blev dagens hjälte! Han kom till och med i tidningen eftersom jag gav honom kred under intervjun i lokala blaskan som skrev om utsttällningen innan vernissagen.
Låter bra! Ja en annan keramiker som sålde en annan äldre ugn menade att det bara var att köpa ny automatik till den och att elektriker kan koppla in den Nåja, det ordnar sej nog. Jag behöver inget avancerat i början, kanske räcker med det som tillhör ugnen. är glad att äntligen få en egen liten ugn överhuvudtaget. :-) Slippa tigga in sej hos andra och köra godset med bil….
Vi har en Scandiaugn i verkstaden i Akalla By. Den har fungerat bra under många år, och gör det fortfarande, men nu har teglet i taket börjat sätta sig så det känns litet osäkert hur länge till den håller. Det är tydligen inget att göra åt det. Undrar om det är fler som haft det problemet?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_