Kavlingsbord
Jag tänker investera i ett kavlingsbord men vet inte om jag ska satsa på ett stort och dyrt eller om det räcker med en bordvariant. Jag har bara erfarenhet av stora modeller från diverse skolor och utbildningar och dessa gillar jag men de kostar ju en del. Stor plats kräver de också. Det finns ju mindre som man ställer på bord/bänk men hur stadiga är de egentligen? Att måtten är lite mindre gör inte så mycket men det måste ändå vara funktionellt, stabilt och ge ett tillfredsställande resultat. Kan någon råda mig? Har hittat några större begagnade kavlingsbord till bra pris men de är få, populära och jag har inte hunnit med i svängarna!
Ja, begagnade kavlingsbord är det dåligt med. Jag råder dej till att köpa ett större bord om du kan. Jag testade ett liten bordsmodell innan jag köpte mitt första kavlingsbord och avstod från att köpa det. Det var en enklare modell med som man spände fat på bordet, men efter att synat den insåg jag att den inte skulle orka länge med mycket kavlande. Den kändes inte så bra gjord helt enkelt. Jag har sett andra mindre kavlingsbord i kataloger men inte testat dom. Risken är ju bara att man kommer igång och kavlar och gillar det så mycket och att man önskar att man köpt ett större från början.
Sedan köpte jag ett kavlingsbord som Dunit sålde tror jag det var AMA något nr, det var oerhört starkt och man kunde dra genom 10 kg på en enda vevning fram och tillbaka. Valsen drogs med kedjor som små kuggar hakade i sej innunder bordet. Men det hade en stor negativ sida och det var att det hade lösa masonitskivor som man lyfte in och ut för att ställa in lämplig höjd. Det gick, men jag fick nästan krupp för oftast ville man ha en höjd mittemellan skivorna och fick fylla upp med tidningar mm innunder. Extra jobb och irritation plus att skivorna blev blöta när man häll på länge.
JAg sålde det och köpte ett alldeles nytt och fint ett från Lars Tärn av märke Kittec. Jag valde det för det hade den bredaste valsen av dom jag jämnförde samt det viktigaste för mej : att jag kunde ställa in höjden helt steglöst med en ratt. Jag älskar mitt kavlingsbord och använder det som det är tänkt och som arbetsbord och knådar lera ovanpå det. Bra tillverkning och inga skivor som blir blöta eller så. En extra duk har jag köpt till så jag kan använda en medan den andra hänger på tork. Kanske det bästa köp i keramikväg som jag gjort tror jag…:D

Åh, Lotta vad avis jag blir. precis det bordet vill jag med ha!!! Tänkte investera i det när ugnen är betald:) Har fått hem min nya tjusiga Kittec toppmatad med rejäl diameter, härligt, synd bara att strömmen inte räckte till i huset
Nu måste jag gradera upp mig ett snäpp till. Tur att man är miljonär….
Lotta2> Stort tack för din utförliga beskrivning. Det var som jag trodde/befarade - de små kavlingsborden håller inte måttet. Jag tror som du, att man ska satsa på kvalitet och storlek från början för att slippa köpa - sälja - köpa igen innan man är nöjd. Det finns inget värre än billiga maskiner som strular och krånglar. Steglös inställning verkar otroligt smidigt, jag har bara provat skivor förut. Lars Tern får mycket cred på den här sidan. Ska ta mig en noggrann titt på hans sortiment.

http://www.blocket.se/vi/13803623.htm?ca=15_s
Annons med bla kavlingsbord på Blocket
Vävra> Hett tips! Har kontaktat försäljaren och han hade 7 intressenter före mig men lovade att höra av sig om alla sju backade ur…

Jag är en av dem! Men jag är nog på 4 plats eller nåt, så förhoppningen är ju inte så stor:(
Jag önskar mig också ett kavlingsbord, men dessa kostar ca 12000 kr eller mer. Jag har en gammal 80 cm bred elmangel som aldrig används. Det är ju roligare att hålla på med lera än att mangla. Är det någon som kan berätta hur jag ska göra för att göra om denna till kavlingsbord. Nu går ju valsarna så tätt intill varandra för att göra lakanet slätt, men behöver ju ca 0,5 cm mellan valsarna?.