Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4230 ggr
rakuLotta
0

skinnflådd....

Har tagit en halvdag ledigt från jobbet och sitter alldeles för mig själv med min nya drejskiva. Ostörd utanbarn…kan det bli bättre? Tänkte att jag ska få in greppen igen…det var alldeles för längesen jag satt länge. Är nu på min femte  skål och känner mig helt skinnflådd längst ner på handen där den möter armen. Kände att jag var tvungen att ta ett brejk, ska det va så …får man valkar där så småningom? eller trycker jag för mycket neråt? Det är en jättmjuk och go lera med inte mycket chamotte så jag ska väl inte skylla på leran…

Hur e det med er proffs…får ni sånna känningar längre eller handlar det bara om teknik?SkrattandeLotta

susanne.k.wall
0

Några valkar har inte bildats på mina händer och jag har drejat sen slutet av 70-talet. Så att du är skinnflådd är nog bara så här i början. Du kanske låter handen komma hårt åt på drejskivan när du centrerar? Det blir en väldig friktion om handen trycks mot drejskivan. Den yrkesskada jag fått är (tro det heter) karpaltunnelsyndrom och så nåt strul i armbågen. Handen domnar och har ibland svårt att hålla i saker typ penslar o likn länge innan det gör ont. Men har upptäckt att gympa, för hela kroppen lindrar och lättar. Dessutom kommer jag på mig själv när jag drejar att ta i mer än vad det krävs, man behöver egentligen inte ta i så mycket. Exv förut när jag drejade stort satte jag direkt igång att centrera, numera klappar jag med båda händerna på klösen medans drejskivan roterar tills bara finliret är kvar.

poja
0

Susanne, om du misstänker att du har karpaltunnelsyndrom så rekommenderar jag dig att operera dig, för det kommer inte att bli bättre. Jag gjorde det i vintras och du kan tro att jag har blivit helt bra.

rakuLotta
0

Usch, karpaltunnelsyndrom hade jag vid min första graviditet. Det vill jag definitivt inte ha tillbaka. Håller med poja, kolla upp med läkare vad de säger för enligt min barnmorska så sa hon att om det inte försvann och man gick med det förlänge kunde det bli kroniskt.

Hubert
0

Jag tror att det finns en tråd som gick i vintras om vilka krämer vi smörjde in oss med för att få behålla våra sidenlena händer!

Godsagare
0

Om du behöver få in leran som är längst ner mot skivan så testa att vända handen så att du har handflatan mot skivan och använda "pekfingersidan" att få in leran.

Sen kan du övergå till att ha handflatan mot leran och inte pressa så värst neråt.

Hur gör ni andra?

Vet att jag själv "skalade av" naglarna då jag på nåt vis böjde fingrarna så naglarna slipades bort, j-r så ont jag hade och det tog ett tag innan jag fattade vad jag höll på med. Räcka ut tungan

Hoppas du hittar ett eget sätt som gör att du slipper få ont!

Rozzy
0

Börja träna med trevligare, lera du anv ju uppenbart rakulera dundrad med charmott ajajajaj!

pyromanen
0

#5, det med naglarna har jag också provat :)  högerhandens pekfinger och långfinger.  Fick använd hudtape över figertuttarna ett tag för naglarna var i princip bortslipade, ush.  Det hände när jag ville lyfta med leran ända nere från skivan för att jag försöker slippa beskicka… nu har jag övergått till att använda ett litet träverktyg längst nere…

Skinnflådd har jag däremot inte blivit annat än när jag envisats med att dreja lera med gov chamotte.

LeWE
0

Jag opererade min handled 2003 och det blev jättebra! Man ska inte behöva ha ont. Håller med om att träning är bra!! Själv har jag slarvat sista halvåret, jag gick innan till gymmet 2 ggr/veckan, nu går jag promenader och tänker hela tiden att NÄSTA VECKA.. då ska jag börja träna igen… hmm.. svårt att komma igång igen..

susanne.k.wall
0

Så rara ni är och skriver om karpaltunnelsyndromet. Jo jag har haft operation i tankarna. Har varit till läkare som skickade vidare till sjukgymnast som gjorde ett stretch-schema och fick skenor för både dag och natt. Nu när man också gympat ett tag med armhävningar och liknande tycker jag det blivit betydligt bättre. Det känns gott att höra att det blivit bra för dig Poja som opererat dig. Jag gör det också om jag inte blir fri ifrån det med hjälp av mina övningar. Tusen tack för alla tips. Susanne

rakuLotta
0

#6.nej , så mycket fattar jag att jag inte ska köra rakuleraSkrattande! Har gjort det nån gång på kursen med en riktigt grov fyle lera….inte skönt. Nej detta var en mjuk och goo potclay . Men det gick mycket bättre efter några skålar. Drog bort leran med ett visakort i stället. Ska testa det där med fingrarna. Kan ju va trevligt att få använt så mycket av leran som möjligt. har nu en hel bigpackburk med slickers….he,he.

Hur gör ni med all lera som blir över…av typ beskickning. Slänger ni det eller återanvänder ni det? Det känns som att det kommer att bli en väldans massa lera  …har man burkar för var sort man använder då eller?

Sen måste jag skaffa nån sorts slamavskiljare. Vår lärare gjorde egen med en tjock slang som gick till en spann. Funkar det lika bra som nåt färdigköpt? Blir väl bra mycket billigare kan jag tänka.

Som det är nu så har jag stått på utsidan med trädgårdsslangen och sköljt av…det funkar ju nu men inte till vintern.

pyromanen
0

Återvinner all lera. Har en hink till varje sort.  Har blivit mycket Å-lera senaste halvåret eftersom jag systematiskt tränat drejning.  Get mig själv uppgifter typ dreja 30 temuggar… sen har de stått och efter några veckor när jag blivit lite bättre på att dreja ser jag att de gamla är på tok för tjocka i botten och då åker de i hinken.  Blir dock allt mindre i hinkarna vilket är skönt, för det är lite jobb med knådandet.

Låter det forst torka helt och när hinken är full med torra skärvor häller jag vatten på, låter stå något dygn, sen upp på gips för torkning och sen knådning när det blivit lagomt torrt för det.

abbis
0

Allt spill slänger jag.Kan bli flera hundra kilo på ett år.Räknat ute att den tiden det tar att återvinna leran är bättre att använda till produktion med tanke på kilopriset och det skitgörat som det är att återvinna leran på.Så är det någon som vill ha spillet så säg till*L*

När det gäller att bli skinnflådd så tror jag att du trycker handen för hårt mot skivan helt enkelt .Även om du har en o-chamotterad lera så blir det friktion..prova med att hålla dig ett par mm ovanför eller använd kirurghandskar.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
0

Så bra att du också LeWe blivit bra i handleden av operation. Ditt inlägg var inte inne när jag skrev mitt ovan. Fastän vi bor långt ute på landet har vi jättebra gympa i bygdegården två ggr/vecka. Här är många bönder så när gympan startade för flera år sen kallade dom den för "After-lagårn-gympa". Helkul. Då vill man ju gärna gå på den så den inte slutar.

All beskickningslera och det som inte blivit bra i bränningen har jag faktiskt fyllt ut en fördjupning vid vår parkering. Något för framtidens arkeologer att gräva upp…

Tidigare, innan diket, sparade jag allt och återanvände. Har man lerkran är det ju bra att inte behöva knåda så mycket själv. Fast det går ju det också. Måste säga att jag tycker om att knåda leran, kanske låter knäppt, men jag finner en slags förnöjsamhet i att knåda. Har lärt mig knåda så klösen ser ut som en solfjäder ungefär. Det är faktiskt jättekul. Men det tog flera år innan jag lärde mig knåda så. Hur gör ni, knådar ni eller kör ni kran? Jag har tidigare använt mig av lerkran men den började fälla ut från innerskalet så den är undanställd. Fast jag knådade då också när jag använde kranen. Susanne

lotta2
0

Susanne, jag är också opererad för karpaltunnelsyndromet i ena handen ( högern) men hos mej tog det närmare 8 år innan jag hade full styrka i höger hand igen efter operationen. Så om du ska operera dej, slarva inte med inte att göra alla övningarna otroligt mycket när du är nyopererad. Jag blev till slut opererad efter jag fått mitt första barn då det var hel akut i handen ( hade en hel del problem innan också) men det blev mycket värre under graviditeten och skenor mm inte hjälpte alls längre,  och jag  blev opererad när hon var 6 dagar gammal, och antagligen så blev det lite fel plus att jag inte tränade så mycket på mina övningar då… :/ Så först nu klarar jag av att klämma ihop en handtränare igen… Men det har äöndå gått bra att dreja, man hittar ju alternativa vägar. Jag tycker inte man ska vara orolig för att operera sej om man har problem i händerna, man når ju en nivå då man inte har mycket kraft i handen heller utan operation utan att det bara finns ett val. Men glöm inte den dötrista men ack så viktiga sjukgymnastikövningarna…:D

Vanja-K
0

Måste också skriva om ev op. Har inte haft c-syndrom. Men tre ggr har jag op. finger+två tummar för senknutar.  Säger också; var noga med träningen av fingrar-händer efteråt så kommer man snart i form igen. Idag är de så skickliga att likn. op ger bra resultat. Vad jag förstår. men glöm inte träningen efter!!!!!

Dolomit60
0

Jag har aldrig haft problem med precis det ställe, som du nämner, men jag har haft det lite längre mot mitten av handen. (på undersidan) Värst har det varit när jag drejade med grov chamotte. (Ibland har jag drejat tills handen blödde……)

Valkar har jag dock aldrig fått trots flera timmars dagligt drejande i flera år.

Jag hade en lärare som sade till mig att jag skulle byta teknik, när jag förelade honom problemet. Jag började dreja längre upp mot klösen, och centrerade altså inte botten till att börja med. Senare centrerade jag botten uppifrån, och tog bort den resterande leran längst ner med höger tumme i stället.

Svårt att förklara och jag tror alltid att det jag säger blir obegripligt när jag försöker……

Det funkar i alla fall, och så drejar jag för det mesta nu. Mendet beror mer på att min nya drejskiva kräver en annan teknik än min gamla egentligen.

Tekniken har den nackdelen att det går oändligt mycket långsammare för mig. Med den teknik jag använt i många år, kunde jag tidigare dreja upp åtminstånde en fem sex krukor på en halvtimme, om jag inte använde gipsskivor. I dag ska jag vara glad om jag drejar upp fyra på en halvtimme. Men det kan bero på att tekniken är förhållandevis ny för mig.

Den kräver fö. att man sätter ner farten på drejskivan en del. Tidigare har jag alltid drejat på full speed. Det kan man inte (tror jag) på min nya skiva.

Men det nya sättet att centrera sparar händerna i alla fall - även om man har grov chamotte i leran.

Bregotta
0

Jag gick intensivkurs i drejning i sommar. Kände inte så mycket under kursens gång (6 + 4 dagar) men efteråt började mina händer domna mer och mer. Till slut så sov de långt fram på eftermiddagarna och då de inte sov så värkte de. Gick till doktorn första veckan på semestern och fick remiss till arbetesterapeuten. Hon hade naturligtvis semester men efter 3 veckor fick jag tid. Fick träningsprogram, nattskenor och dagstöd. Nu - efter ca 4 månader är det mycket bättre, händerna är vakna hela dagen men jag har ff värk i tumlederna när jag rör mig i ytterlägen. Arbetterapeuten tror att det kommer att läka ut. Fick antagligen en ledinflammation i tumlederna och det går troligen över men att det tar tid och att man skall vara försiktig med så statiska röreler under för lång tid. För ett par veckor sedan besökte jag min mammas kompis i Malaga. Hon är keramiker som hållit på i många, många år. Hon sa att man inte skall dreja så många timmar i sträck som vi gjorde på kursen, vissa dagar var vi igång från kl 8.30 till kl 21-22. Helt vansinnigt tyckte hon. Så var försikigtiga med det om ni kan!!!Kanske finns en del som fixar det men dumt att göra så om det inte är absolut nödvändigt.

LeWE
0

Jag har just nu problem med att mina händer, de "somnar" på nätterna (inte bara jag..) Jag vaknar och får skaka igång dem emellanåt. Känner av detta när jag drejat intensivt en period, det brukar hjälpa att gå till en kiropraktier, det blir en blockering i nacken som han brukar kunna fixa . Jag undrar ibland om jag använder rätt teknik när jag drejar? Kanske att jag tar i för mycket?

rakuLotta
0

Det verkar som att många haft samma problem. Undrar om det är ett kvinnligt syndrom, om vi lättare kan få det.

Tror det är för att man både tar i för mycket och att man håller på för länge. När jag var gravid var orsakenatt jag svullnade och då fick nerverna till handen inte plats i den lilla "tunnel" som går genom handleden. Alltså domnar handen. Anledningen här är säkert att man överanstränger den och den svullnar och det blir samma effekt.

Så ta det lugnt alla. Man vill ju inte att det blir kroniskt.

Godsagare
0

Jag har opererat min vänsterhand.

Precis vid "gropen" där tumme möter handled. Jag hade haft vansinnigt ont under en tid i november (för ngr år sedan), men tänkte att det går väl över av sig själv om jag får vila handen och smörja med Voltarensalva.

Det slutade värka men det fanns kvar en obehagskänsla länge.

I april/maj året efter kom värken tillbaka och jag sökte läkare då jag visste att jag skulle dreja mycket och behövde kraften.

Jag fick bannor. Han var inte glad över att jag inte redan sökt i november. Då hade det räckt med stödförband men eftersom jag väntat så var det bara operation som gällde.

Jag försökte få en tid efter sommarn eftersom jag var orolig för drejningen men det gick inte för sig. Första bästa tid och med Hjo slöjdmässa i juli så var jag nervös hur det skulle gå.

Men efter lokalbedövning, öppna, karva, stänga och på med bandage så kunde jag lämna sjukhuset bara nån halvtimme efter operationen.

Två timmar efter operation shoppade jag kläder så det gick hur smidigt som helst.

Vanja-K
0

#16 kul sätt att centrera. det ska jag testa. Egentligen kan jag centrera. Lärde mig fort. men jag har svårt för att ta bort leran i botten. Så era tips ska jag testa.

#19 Min mamma har också op c. Hon är skräddare ock sömmerska. Hållit på med detta i hela hennes liv. Jag har fått höra presis som hon att det är mest kvinnor som får dessa problem. samma rörelser under en lång tid.

#20 Din vän har helt rätt med detta att inte hålla på med samma sak för länge. Lika dant när man gör något slags handarbete.stickar, syr, broderar m.m.Ibland kan det räcka att man arbetar på samma sätt ett par timmar Eftersom jag gillar olika slags kreativa saker så brukar jag skifta. För mig har det funferat mycket bättre.

Men tjejer on ni får besvär som inte gå över, tveka inte med en op. För det blir bättre.Annars kan det som någon sa bli kroniskt och kanske inte går att fixa.

ijonsson
0

När det gäller skinnflåddheten är det viktigt att ha ordentligt med vatten på hela tiden för att friktionen mot huden ska minimeras. Ös på slicker o vatten hela tiden i princip. Sen är det lindrigare att använda ett sken när man ska ta bort bottenlera, det sparar också hud o händer mycket.

Rozzy
0

Alla "värkar" ha problem med händerna på något sätt så jag vill gnälla lite jag med…Jag har kass vänsterhand den värkte i leden oavbrutet i fyra månader, en jobbig sommar, jag hade ingen styrka i handleden och nu har jag fått en stor knöl på handledens ovansida och en grop framför - fast det gör inte så ont längre.

Knallade till docktorn skulle få en röntkentid har inte fått det än det är tre veckor sen.

Någon av er känner kanske igenn detta, undrar bara vad det kan vara ?

Som högerhänt kom helt plötsligt på att jag anv min vänsterhand extremt mycket när jag var handikappad saknade jag den så.

LarsT
0

Rozzy,

jag har haft samma och det enda som fanns att göra var operation. efter fyra timmar, fyra påfyllningar av bedövning och tre kirurger samtidigt hade de lyckats karva loss knölen och sytt ihop mig. Värken fortsatte i ett halvår ung. men sen har det hållit sig borta i 15 år. Min vänsterhand gör mesta jobbet vid drejning och därför fick jag knölen av överansträngning. Den kom inte tillbaka men det berodde nog på att jag förfinade drejtekniken och använde den smartare med mer hjälp av högern + att jag drog ner på mängdproduktionen… Ingen är byggd för att ersätta indrejningsmaskinen trots att somliga försöker …

Bregotta
0

LarsT - finns möjligheter till "smarta-grepps-drejkurs"??? Har förstått att du håller drejkurser, kanske är de redan av den karaktären? 

En idé kanske kan vara att på forumet kan ha en artikel med ergonomiska drejtips, Ulla? Det finns nog många som har bra  tips att bidra med…

Rozzy
0

Aj, oj,  jag  drejar defenetift annorlunda nu.

Rozzy
0

Om Lars håller kurs hakar jag på!

pyromanen
0

Överhuvudtaget ergonomsika tips, inte bara drejning.  Hur gör man bäst för att undvika de vanligaste skador för keramiker???

susanne.k.wall
0

Vad jobbigt vi verkar ha många av oss med våra dyrbara verktyg. Låter som många har fått nån form av yrkesskada. Jag har fått rådet av sjukgymnasten att ta pauser, röra mig lite, tänka "flaskhals" så inte axlarna skjuter i höjden, krama mig själv - öppna famnen, åkarbrasa om ni minns det ordet, fast i stretchtakt. Plus rörelseschemat för handleden förstås. Så har jag också märkt att vanlig gympa hjälpt mycket.

Så vet jag med mig själv att jag tar i för mycket på nåt sätt, spänner hela handen när jag drejar upp. Kommer på mig själv att spänna handleden - slutar spänna den - tar nån minut så är den spänd igen i alla fall. Men man kan ju verkligen försöka tänka på hur vi använder våra händer för man behöver inte ta i så mycket.

Vill också tacka alla för att ni så generöst delar med er av erfarenheter och tips, verkligen jättebra och bussigt.

Ulla
0

En artikel med ergonomiska tips - vilken superidé! Någon som känner sig manad att skriva? Hör i så fall av dig till mig via meddelandefunktionen. Även om den inte innehåller allt så kan man ju kommentera också en artikel och lägga till saker i efterhand.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Rozzy, min make operades nyss ovanpå handleden för något som låter likt ditt problem, en knöl ovanpå handleden,  ganglion hette det väl. Vad jag förstått så är det en sorts bråckbildning som sker med ledvätsk innuti, helt ofarligt men irriterande och gör ont. Hans operation gick bra och nu har han inte ont alls i handen och styrkan är bättre än innan. Du kan ju kolla lite på google om det verkar stämam på dej, finns nog säkert smaskiga bilder också…;D Det brukar göra det när det är operationer…hu..:D

Ang domningar på nätterna så låter ju det helt och hållet som karpaltunnelsyndromet, som ju i huvudsak drabba kvinnor.  Jag bifogar en länk: karpaltunnetsyndrom

Men tänk på att som det står sista i artikeln att 90 % blir nöjda, det innbär ju att 10 % inte är helt nöjda, så om man kan undvika att operera sej genom att träna händerna och klarar sej med det så tycker jag att man ska vara glad…:D

LarsT
0

Helt rätt, Ganglion var namnet på min knöl. På tyska heter det fritt översatt - hönknöl, efter den knöl hönorna har på fotleden antar jag.

På tal om skinnflådd är ett väldigt vanligt fel nybörjare gör att dränka leran ständigt och jämnt med nytt vatten, till följd av att allt smörjmedel effektivt sköljes bort och leran går torr = på med mer vatten o.s.v.. Har man lite chamotterad lera kryper chamottekornen upp i ytan och slipar effektivt ner huden på fingrar och handkanter. Det brukar sluta i att den där kiloklumpen blev en miniskål på 3 hg och plaskskyddet är fullt av den slicker som egentligen skulle göra jobbet som smörjmedel … tekniken är att ta väl hand om slickern och "vända runt" den så länge som möjligt.

De tyska lerorna släpper väldigt lätt ifrån sig och slickern blir som en tjock gröt - smörjer sämre och då måste man på med mer vatten - leran krymper. Engelska fetare leror, fylelera o.dyl håller bättre samman och har en mer självsmörjande effekt, sliter då mindre på händerna. Den chamottetyp som tillsättes har stor inverkan, standardchamotten är mellanslitande, viss Molochite är väldigt vass och hemsk mot händerna. K 129 är den hemskaste lera jag provat i det hänseendet. Sen finns det Molochitekorn som är mycket rundare och snällare mot huden. 1106 30 WBM har mycket sådan men känns ändå behaglig att dreja. Engelska leror använder ofta sand istället för chamotte och det är betydligt snällare än vanlig chamotte.

Visst håller jag drejkurser, de finns isåfall på hemsidan. I höst har jag inte bokat in någon eftersom jag trodde att jag skulle operera ryggen (en annan drejarskada), men det verkar dröja med att få op.tid så jag får väl lägga in några kurser istället ….

lotta2
0

Jag skulle också vara intresserad av också gå en drejkurs om man kan få lära sej en mer ergonomisk och ekonomisk drejning… Inte nybörjardrejning utan också mer avancerad drejning då det vore jättebra och intressant.

LeWE
0

#33 Ja, det skulle vara jätteintressant med en sån kurs, det vill jag gärna gå på.

Rozzy
0

Tack för hjälpen, bra att det finns ett namn. Nu är det så att jag är lite skraj för sjukhuset, så jag tror jag kan leva med höneknölen ett tag till och surfa mer på nätet kommer inte på fråga för jag undviker nog läskiga bilder, ja jag känner mig faktiskt helt frisk… faktiskt…men jag går gärna på Lars drejningkurs.

lotta2
0

Haha Rozzy, jag skippar också gärna sjukhus och läskiga bilder. Så länge som det funkar så avstår jag gärna från sjukhus jag med. Gissa om jag blev förvånad när dom släpade fram speglar och lampor under min handoperation så jag "SKULLE SE BÄTTRE" vad kirurgen gjorde. Herrejösses, jag som gjorde mitt bästa att intala mej att jag var någon helt annanstans…Men speglarna var ju fär och nyfikenheten tog över och jag får ju medge att när det värsta äcklet lagt sej var det otroligt intressant att se honom skära och suga och hålla på.  Ännu mer om det var någon annnas hand…

Jaha Lars, känner du trycket nu ;D hihi….

Rozzy
0

Hjäääälp!

Stackars dig vad läskigt, stackars mig och vad ska det bli av oss alla keramiker, vi kommer dööö….helt utslitna… opererade eller ej, va läskigt!

Och ingen kan tala om hur vi ska överleva om inte Lars ställer upp! 

Flört

Denna kommentar har tagits bort.
abbis
0

Jag har oxå ganglion..ha ha ha …men min blev bättre när jag började dreja mer..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rozzy
0

Nu kan ni med hönsknölar-ganglion gå in på "ungnarna i högvarv" och säga om man får dra av och på värmen när man tycker.

Jag grillar Raku så jag har väl ingen respekt.

ijonsson
0

Finns det ingen av er som är  eller känner en bra sjukgymnast som riktigt proffsigt kan berätta för oss hur vi ska göra och inte göra för att undvika arbetsskador? Det hade varit toppen att få veta av en som är utbildad och expert på människokroppen, Att dreja kan väl de flesta av oss och då är det snarare kroppen vi borde lära oss mer om.

Dolomit60
0

Usch vad obehagligt !!! Jag ANADE INTE att man kunde få snåna här skador av att dreja !

Dåliga höfter, och ben har vi väl lite till mans, och stenlunga, och blyförgiftning har jag läst om at man kan få, men knölar på händer och operationer på diverse kropsdelar……!!!

Jag trodde faktiskt att keramik var en förhållandevis oskadlig sysselsättning, om man bara satt rätt, och använde mask…..Förvånad