Sortiment
Jag håller på att fundera igenom vad jag egentligen ska satsa på för sortiment. Alltså hur många olika dekorer o glasyrer som jag ska använda. Skulle vilja ha ett antal basprodukter i serier som man så att säga alltid har.
Mitt problem nu är att sortimentet känns spretigt. Jag använder mycket stämplar (fisk, hus, hjärtan, snurror) samt så modellerar jag hjärtan som jag sätter fast. Jag har ca 4 glasyrer. Jag har en vit baslera men även en sandfärgad.
En blå serie : matchade produkter med samma dekor
En grön serie.
En vit/ljus.
En svart m modelllerade hjärtan
Plus unikum o raku
Hur ska jag kunna bestämma mig. Som det nu är så gör jag blå keramik m alla stämplarna på, vissa gillar fiskar, andra hjärtan, andra snurror…. Ja, ni vet.
Hur gör ni andra?
Tycker det verkar som att du ändå lyckats begränsa dig till några få glasyrer… Om du vill permanenta något mer än annat kan du inte välja det som säljer bäst då?

Ja det är inte så lätt att begränsa sig:) Själv har jag två "serviser" som jag gör. Som ska finnas hela tiden, om man nu kan lova nåt sånt:)) Den ena i blank vit och ljust olivgrön blank. Den andra i matt cremefärg och matt oliv grön. Jag älskar vitt, grönt, brunt och svart. Kan inte använda nån annan färg nästan, det bli liksom inte jag. Däremot kan jag testa hur många olika gröna kulörer som helst:) Hela min inredning går också i dessa färger. Ja, i vilket fall har jag tänkt ha dessa två och sen göra mycket unikat, fast det blir ju ändå min stil hela tiden. Jag är inte mycket för att dekorera med pensel utan stämplar och trycker och kavlar gärna in mönster. Tycker inte det gör nåt att man ändrar stämplar tex för på nåt sätt har man sitt eget formspråk och det hör ihop ändå.
Spillkommar, durkslag och en del krukor gör jag också i serie. Däremot ugnsformar, fat, skålar, lampor, burkar odyl är mycker roligare att göra unikat av. En del blir ju förstås väldigt lika ändå men jag ha´r inte lust att sitta och seriedreja allt, då skulle min själ inte må bra. Och så tycker jag sortimentet måste ha plats för utveckling, för mig min egen skull, och det blir det kanske inte på samma sätt om man ska sitta o mäta precis allt man gör!
Det är ju inte heller fel kanske att en kund kan få välja sin favvo stämpel så sin servis som du har:) Kunden får gärna välja glasyr på sin servis av mej men förstås bara av dem jag använder mig av. Har proverna jag nyttjar på väggen så kunderna kan se vilka glasyrer som finns (eller hade kanske jag ska säga:)) Många har velat ha blå men då hänvisar jag dem vänligt till annan keramiker, många färger finns inte i mitt sortiment:) Har väldigt svårt att sälja nåt med "fel" färg, det är ju inte alls jag då!
Det svåraste för mej är att välja lera!! Är lite av perfektionist när det gäller hur leran går igenom glasyren.. En vit glasyr får gärna mjukas upp aningen av leran typ små små bruna prickar för att det inte ska bli en död yta tex. Nu vill jag göra min vita blanka servis i en brun lera, ej lergods, för att kanterna ska brytas så där vackert i stämpeln…. Och min gröna och svarta kräver en helt vit lera. Ibland är det även snyggt med större pyritfläckar..Ja du ser ju hur velig jag är…;)
Var det här nåt slags svar eller kanske bara långt bladder…
Mvh Petra

Velig!! Jag är velig hela tiden, jättesvårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på. Resultatet är att jag har jättemycket olika saker att välja på i butiken, vad det gäller form o glasyr.. ibland har kunderna svårt att välja och handlar inte, ganska osmart av mig men det är så svårt att låta bli att prova olika varianter./ Lena

Bruzapetras sätt låter ju rätt okej. Ett par serier o resten vad man har lust med. Svårt att bestämma, svårt att veta vad som sålt bäst. Hjärtan funkar ju för många men fiskar på västkusten gör ju också det…. Hm, inte lätt.
Begränsa sig ..vad är det *L* har 2 leror och fyra glasyrer sen kör jag
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/