få bort fastbrända föremå¨l
hej.
6 muggar har fastnat i ugnsplattorna som är penslade med cirkonsilikat. en mkt snygg rinning ner som en liten krans. muggarna är vackra.
hur ta bort detta utan att skada nåt för mkt? stämjärn? hammare? glasskärare?
jävla skit säger jag bara!
köper glasyrer men de rinner av… =(
Du vill inte skada vare sig muggar eller plattor? Börja med vatten. Blöt upp och se om de lossnar. Fungerar inte det får du försöka bända in något under muggarna. Men du behöver inte börja med stångjärn, testa något mjukare, typ kreditkort, först. Använd handskar! Ofta är muggarna redan spruckna om de glaserats fast, så akta händerna för vassa skärvor.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om de inte sitter väldigt hårt kan det ibland gå lättare att få av genom att vrida av dem liksom.. annars är det ju tyvärr svårt..trist om de var fina.
Kan prova knacka på muggarna med skaftet till en hammare t.ex. Det jag tänker är att om muggarna går i bitar av detta så är dom nog redan förstörda. Himla trist, känner med dej. Det bästa brukar vara att bita i det sura äpplet och snabbt planera nya muggar. Om det är en ny glasyr gör prover innan du sätter den på värdefullt gods.
hej o tack för svar. har redan hunnit banka sönder skiten. lite av ugnsplattorna följde med också.
men alltså hur gör ni glasyrprover då?
för på en rakt skuren liten bit blir ju allt fint o rinner inte, drejar ni muggar o sätter en ugn med bara tex 3 föremål med provglasyr på?
i mitt fall så hade jag tjänat på att göra prover även om jag fått bränna nästan tom ugn..suck.
Dreja små provskålar på klös. Då syns det bättre hur glasyren beter sej. Glasera halva med tunn glasyr o halva med tjock. Vid bränning :sätt proven på en platta du inte är rädd om. Mä

Eller sätt proven på en liten tunn lerplatta, så slipper du att få glasyr på sättplattan.
Jag brukar sätta saker på såna vita stenar som ugnen är byggd av, som jag sågat ner i tunna skivor, om glasyren fastnar på stenen så lossnar det lätt eftersom stenen är så porös och går sönder lätt, och sedan kan jag slipa av glasyrknölarna från mitt föremål.
De Lapsus Resurgam
Det är surt bränna ugnen med bara några få prover, blir dyrt men om du inte har liten provugn så är det bara att acceptera. Ibland kan man ju skicka med prover när man bränner en ugn med föremål glaserade med en glasyr som man är van vid, men det förutsätter ju att dom har samma Brännkurva. Förstår att det svider med trasigt gods och nersölade sättplattor, det har jag haft åtskilliga ggr.
Det är ju helt klart många av er keramiker som skulle ha nytta av en liten ugn också, utöver den stora. När man tänker på hur mycket energi som går åt för en bränning i en stor keramikugn (ofta 50 kWh eller mer) är det ju stort slöseri att köra en ugn med några få prover bara. Bränner man många prover drar även kostnaden fort iväg. Samtidigt är det ju ännu värre att bränna massa saker som man sen får kassera.
Jag har ju byggt min hobbyugn (för blandade användningsområden) själv - vet inget om var man kan köpa färdiga ugnar med likande spec (främst uppvärmningstiden). Men en "vanlig" keramikugn modell mindre borde ju funka utmärkt för prover också (man vill väl ändå ha samma Brännkurva som man kommer ha i stora ugnen sen). Jag vet dock inte hur det är med reduktion - det skulle ju va lätt ordnat på en ugn man bygger själv. Men finns det små elgasugnar? Du kanske har en gasugn som du kör? Även en liten gasugn blir ju billigare än en stor elugn.
Om man experimenterar mycket med glasyrer och behöver provbränna mycket så lär man ju fort tjäna in kostnaden för den mindre ugnen.