Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1470 ggr
ijonsson
0

Försäljare

Ser ni på er själva som någonslags försäljare? Eller enbart konsthantverkare? Eller designers? Hur agerar ni när ni står och säljer era alster i en mässmonter eller butik? Försöker ni påverka kunden att köpa eller är det bättre att låta kunden sköta sej helt själv? Vad tycker ni?

lotta2
0

Jag personligen avskyr när man kommer in i en affär och en säljare kastar sej över en så man inte får kolla runt i fred, och min reaktion brukar bli att fly ut ur butiken snabbare än kvickt även om det är intressanta grejer. Jag brukar hälsa på kunderna när dom kommer in och säga ngt kort ung som att dom kan kika runt i fred och så kan dom gärna fråga något om det är något dom undrar över… Sedan får man ju hålla lite koll, vissa söker ju kontakt och man känner att dom vill fråga massor, då är det ju lättare att förklara och visa mer. 

Stå på marknad hade jag nog inte fixat däremot ( jag har aldrig prövat det) , jag har en liten känsla av att det ofta blir mycket folk som ska pruta och det tycker inte jag är så där jättekul att bemöta…

ijonsson
0

Nej, håller med dej där - marknad skulle jag aldrig ställa mej på. En mässa däremot är man ju på för att marknadsföra sej = sälja sej… svårt.

abbis
0

1 Heja alltid på kunden när den kommer in  i butiken så att du tar en första kontakt

Stå definitivt inte och prata i telefon och ignorera kunden..Det är bland det värsta jag vet.ELLER att gömma sig i verkstan .För säger man att kunden kan säga till om dom vill ha service …går dom flesta

Du behöver inte kasta dig över kunden MEN du ska småprata lite så du får en hint om vad dom är ute efter..Även om dom bara vill titta finns det en chans att du på dom sekunderna du har på dig att få dom intresserade av något..Det kan vara något som du står och packar upp som precis kommit hem etc etc

Många har tusen frågor om dom märkligaste saker ..Se till att du är uppdaterad på det du säljer så att du ger ett säkert intryck på att du vet vad du säljer..

Något som du kan få folk att göra impulsköp på är när du är trevlig och egentligen pratar om väder och vind..Får man kunden att slappna av så är det lättare att sälja.

Dom bästa kunderna är 2 medelålders vänninor utan karlarna i släptåg..

Man kan inte vara en folkskygg hantverkare om man skall leva på något som du måste prata för..Ingenting säljer sig själv…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ijonsson
0

Du har rätt Abbis… alltså är vi försäljare… jag måste nog acceptera det.

Bör man låta bli att svara när det ringer om det är en kund i butiken?

abbis
0

Jag svarar inte i telefonen om jag är själv i butiken och håller på och expedierar om det bara är någon inne och tittar så svarar jag snabbt och ev ber personen att återkomma.Den som ringer kan ringa upp igen om det är en kund.Man kan ha en telefonsvarare som säger att dom är välkomna att ringa upp igen då man är upptagen av en kund…Om det är bara öppettider dom vill ha så kan man upplysa dom om det på telefonsvararen

lotta2
0

Abbi, du har nog rätt i mycket, du har ju lång erfarenhet… Jag tycker det är skitsvårt bara när man håller på och jobbar i verkstaden och så droppar det in en kund och så ska man galoppera in i butiken och stå och glo på dom ( utan att det syns…)medan dom kikar runt…Svårt att helt naturligt hitta på något att göra så det inte ser totalt konstruerat ut när man är där. Funderar faktiskt på att bygga om och göra en halvvägg till verkstaden just för att slippa skutta ut till dom, nu är det två anslutande rum brevid varandra, då kan man prata över kanten lite naturligare än att känna sej som man jagar kunderna. Och så kan man forsätta att dreja när det kommer kunder. Är det bra tror ni?

Bruzapetra
0

Jag tycker också detta är svårt, har ju inte så lång erfarenhet heller… Men, jag har nog ganska lätt för bladder och småprat så jag kanske frågar vad de kommer ifrån, om de letar efter nåt speciellt/till nåt speciellt tillfälle eller om de bara vill kika runt. Tränger mig absolut inte på om jag känner att det är nån som är lite folkskygg, tycker man känner av det rätt lätt. Här far det rätt mycket tyskar och jag bräker fram några snitsiga fraser som jag lärde mig när jag var au-pair för hundra år sen, då får de ett gott skratt:)) Har butik o verkstad i anslutning med öppen dörr emellan, bjuder ofta in dem i verkstan om de vill. Tycker ju själv att det ALLTID är det roligaste. Annars plockar jag runt lite i verkstan och kikar in lite ibland. Det värsta (visserligen trevligt) är att många fastnar i verkstan med mig och snattrar bort en halvtimme och glömmer bort att de ska handla också:( Funderar på att kapa en del av min sociala identitet:)

Funderar också på om det skulle vara bra med halvvägg. tror många tycker det är jätteroligt att kika in när man drejar tex…

Bruzapetra
0

Måste lägga till… med tanke på min inte alltför stora butik skulle jag te mig som en komplett idiot om jag stod i ett hörn o stirrade. Har ju ingen så där tjusig disk att "hänga" bakom… Var jag än står är jag ivägen om de vill titta åt annat håll:))

abbis
0

Näää det är inte lätt om man inte har en disk kanske*L* Jag har kameror i alla rum och 2 monitorer en vid disken och en vid drejskivan….så egentligen skulle jag kunna skita i kunderna när dom kommer in och bara ta dom som står och väntar med en grej att betala..Men samtidigt så hör ni väl själva hur illa det låter*L* Om man inte har som jag varor att märka o plocka med så kan man..

a/ knorra snören till paketen…rätt kul med dom nya bandstripsarna

b/ texta små skyltar..

c/ städa i lådorna torka av lite..

d/ Spara så man har en liten korg med något som skall monteras,sättas band på etc

e/ ha något ommöbleringsprojekt igång ..olika varje dag..jag har 2 smyckeskåp som det alltid behöver organiseras i..t.ex

f/ Bjuda på något..kaffe,te ,skorpor helst något som man oxå vill sälja..

Något man ALDRIG ska säga till en kund är-Kan jag hjälpa till med något…du får automatiskt ett svar tillbaka-NEJ tack jag ska bara titta..TESTA får ni se..ingen bra inledningfras  …bättre bjuda på nått istället..

Jag har haft hand om både butik och verkstad och leveranser och telefon och kunder nu under 1,5 vecka då min sambo som jobbar hos mig är nyopererad..och det märks på produktionen,då det blir hattigt..men jag har försökt att alltid ha något att göra i butiken när det kommer in folk..och då går det att vara effektiv

Plockar dock inte in kunderna i verksta´n då kan det försvinna alltför mycket tid…Vill dom se drejningen så kan dom titta in genom fönstret på baksidan jag sitter i titthöjd …

lotta2
0

Hmm, bra idéer. Håller med dej Petra, vissa kunder pratar ju lätt bort en halvtimme och det är inte så kul om det dyker upp flera likadana under en vecka, mycket dötid. Vissterligen är det ju trevligt att prata keramik men det finns gränser. Men det är ju skitsvårt, man kan ju inte jaga ut dom med kvisten heller. Jag tycker det är lite svårt, många vill ju in och titta i verkstaden men det tar ju aldrig slut med frågor då heller. Och jag är inte jätteförtjust i att släppa in folk i verkstaden när den ser ut som efter ett atomkrig= ganska ofta…:D

Hehe, min butik är också så liten så det känns så skämmigt att snabbt tvätta av sej drejleran och helt plötsligt när det kom en kund komma på att jag ska ut och plocka in i disken ex. men jag får väl ta och testa lite andra varianter. Halvvägg är en variant men det blir säkert ganska dammigt av det också in i butiken. Risken är kanske att man känner sej som apan på zoo om dom står och råglor när man drejar också??

ijonsson
0

När ni står i en mässmonter, är ni mer "på" då eller? Där ÄR man ju för att marknadsföra sitt företag.

abbis
0

Det låter som om man är som en igel när man är "på"..Du ska sälja dig själv i en mässmonter .Det gäller att ha material att dela ut och kunna prata för varan dvs dig. Det värsta jag vet är när man kommer till en mässmonter och dom har inget material alls med sig ..Man kräver inte en fyrfärgskatalog men åtminstonde en presentation samt kontaktuppgifter.Det kan man trycka i en vanlig laser skrivare idag..

ijonsson
0

Nja, visst pratar jag för varan = mitt företag och mitt konsthantverk - jag står ju inte och pratar om MEJ  - då skulle dom gå ganska snabbt…

abbis
0

Är inte du=ditt hantverk…

ijonsson
0

Nej

abbis
0

nähäpp..det är jag

Dolomit60
0

Jag har stått på marknader. Jag hr aldrig upplevt någon som försökt pruta. OM jag hade gjort det misstänker jag att jag blivit förnärmnad !!!

Det kan kanske verka förmätet, men om det är cyklar, eller fläskkorv man prutar på är det OK för min del. Men att pruta på hantverk blir lixom att säga: "Vet du, jag tycker egentligen inte att ditt arbete, är så mycket värt som du försöker ta för det".

Jag har aldrig gjort anspråk på att vara "konsnär", eller något liknande, Men mina produkter är likväl så personliga, att det dessutom känns som ett angrepp på min estetik, och mina ideér. Tycker man inte om det, anser jag att man kan köpa det hos någon hantverkare vars estetik ligger närmre ens egen, och är det priset som är avgörande, så kan man gå till Ikea i stället.

Det skulle jag antagligen sägqa också. Men lyckligtvis har jag aldrig uplevt det. Tvärtom har folk nästan alltid haft mer ros över till mina krukor än dom kanske egentligen förtjänar…*S*

Givetvis är jag en slags "försäljare" när jag säljermina saker. Jag har också övervägt att reklamera för dem/mig själv, med en folder, och en hemsida bla.

Men jag har aldrig "snackat för" mina produkter  i betydelsen medvetet försökt påverka någon att köpa dem. Det skulle ge mig dålig eftesmak om jag hade känslan av att ha övertalat någon lixom.

Däremot snackar jag gärna OM mina produkter, typ; "Det här är ett gammalt traditionellt nordiskt mönster, men från början har vi fått det från tyskland - Det är gjort med en teknik som kallas kohornsdekor därför att förr i tiden……", eller " Den får den där metalliska ytan därför att det är masor av manganoxid i glasyren" osv.

Rätt besett är det ju också en slags "reklamsnack" egentligen, eftersom det lixom bidrar till at göra varan intressant, och speciell. Kan tänka mig att det finns många kunder, som tycker det är roligare att ha en pryl ståendes hemma, som dom vet något om, hur en är gjord, och hur mäniskan bakom den har tänkt, och arbetat när den kommit till, och själv varit i kontakt med den som producerat alstret i fråga. (Så funkar i alla fall jag själv - fast det kanske är en slags "skada" förståss….)

Folk som snackar när dom kommer inn i verkstaden har aldrig varit ett problem för mig. Jag tycker det är kul oftast. Och så är jag inte så dålig på att pladdra på själv heller. *S*

Men jag har ju aldrig riktigt haft affär. Jag har bara haft en verkstad, där man kunnat köpa saker. Jag har ställt ut saker på hyllor och i skyltfönster där jag suttit och drejat, och haft full upsikt över hela lokalen. Oftast har vi haft en väldigt liten verkstad.